Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC till TV vga blir svart skärm


alexanderHH

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en vga till vga kabel som jag har kopplat i datorns vga uttag och i TV:ens RGB uttag. På min windows 7 dator har jag ändrat så att jag speglar de två skärmarna. Men på TV:en blir det bara svart. Min dator hittar ju TV:en så det är ju konstigt. Jag har en nvidia skärm på laptopen och en samsung tv.

 

Är det någon som vet hur jag ska göra för att fixa det?

 

Tack på förhand,

Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En bärbar dator har en funktionstangent, oftaf4 eller f5,med den i kombination med fn tangenten kan man välja skärm 1 ,skärm 2 eller båda.När man klonar är upplösningen lika.TVn kan kanske inte visa den bärbaras upplösning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag prövar att trycka på fn + f4 så funkar det inte. Jag har prövat att byta till en mindre upplösning på skärmen, men det hjälpte inte heller. Kan det vara nån inställning på TV:en som strular eller är det datorn som jag måste ändra ?

 

Jag har också prövat att utvidga skärmen, men det blir bara samma sak.

 

Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns inget vga uttag på baksidan av tvn. Vga sladden passar bara till rgb:n. Betyder det att jag inte kan koppla den sladden till tv:n?

 

Jag hade en gång en datorkunnig person här som kopplade det för länge sen, så det borde väl funka?

 

RGB:n står på PC i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det på ett äldre ati-kort gick att, via en speciallödning, att få ut en "korrekt" rgb-signal. Ett undantag, inget som går att göra normalt sett, tyvärr.

 

Det bör med andra ord inte vara möjligt det du försöker. Jag tror du kan finna fakta om skillnaderna mellan vga och rgb på exempelvis Wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har VGA in på min gamla fina plasma, det finns men vanligare är det givetvis med HDMI.

 

Du har inte DVI ut på din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte det. Jag har en HP pavilion dv9823cl Notebook PC.

 

Jag har en annan sladd här hemma som är gul till gul, vet inte vad den heter. Gul det betyder väl video?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt , jag hade en gång en datorkunnig vän som var här och han använde bara den vga till vga sladden som jag har. Jag vet dock inte hur han kopplade upp den. Så det är ju lustigt om det inte funkar för vi har inte bytt tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, VGA-RGB är inte samma som RGB. Skillnaden i grunden tror jag är att VGA har en separat horisontell och vertikal sync, en signal som inte finns i RGB. Det är en av de fundamentala skillnaderna.

 

En enkel passiv kabel fungerar inte. Det finns adaptrar som aktivt formar om signalen men dessa är sällsynta och jag kan tro att det kostar mer än de smakar. Att det fungerade med den kabeln på en annan dator var nog ett undantag, det gäller då att grafikkortet kan ge ut en RGB signal via VGA-kontakten vilket de allra flesta inte klarar av.

Nog bättre att köpa en ny dator med DVI/HDMI ut än att köpa en adapter.

 

Jag hittar denna dator

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01411389&tmp_task=prodinfoCategory&cc=us&dlc=en&lc=en&product=3689901

och om det stämmer är det alternativ som du har kvar S-video. Vilket ger en inte alltför bra bild på en stor platt TV.

 

Tyvärr.

 

gul kabel, ensam RCA, är vanligen komposit vilket inte är att rekommendera. Då är s-video bättre men inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns inget vga uttag på baksidan av tvn. Vga sladden passar bara till rgb:n. Betyder det att jag inte kan koppla den sladden till tv:n?

 

Jag hade en gång en datorkunnig person här som kopplade det för länge sen, så det borde väl funka?

 

RGB:n står på PC i menyn.

 

Finns det alltså ett "VGA uttag" på TVn men som är märkt som RGB eller finns det en adapter emellan RGB kontakterna och din VGA kabel?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett ställe på baksidan av tvn som min vga kabel passar och ovanpå den står det RGB. Sen bredvid den finns det ett hål där det står RGB AUDIO.

 

Kanske finns det en möjlighet trots allt :D ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett ställe på baksidan av tvn som min vga kabel passar och ovanpå den står det RGB. Sen bredvid den finns det ett hål där det står RGB AUDIO.

 

Kanske finns det en möjlighet trots allt :D ?

 

Jag ser i en del Samsungs manualer att man kallar VGA ingången för RGB.Vad står i manualen.

 

TV ns beteckning?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning var manualen är men vad står på SAMSUNG tvn är:

 

Model code: PS42A456P2DXXC

Serial no: Z5GU3STQ902361X

Version: B805

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://downloadcente...-00L05_0422.pdf

 

 

Hittar bara snabbguide för just din Tv ,men den här kompletta tror jag stämmer rätt väl med din TV.Se bl.a sid 80 ,81 och 82 beträffande inställning.

 

Det är nog rätt klart att TVn har en VGA ingång.Om inte kabeln är ändrad och allt är helt borde det kunna fås att fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok, my bad. Ser att det i första inlägget står VGA till VGA kabel. Här har jag trott att det varit en VGA till RGB (ja de finns, de fungerar icke annat än i specialfall som sagt).

 

men då finns det ju hopp. Kanske.

 

1: Du stänger av datorn (och TVn)

2: Ansluter kabeln i båda ändarna

3: Startar datorn och ställer in TVn på rätt källa

4: tar upp Windows skrivbordshanterare (eller grafikkortets egna)

5: Aktiverar den sekundära skärmen. Windows/drivrutinen visar då att det finns en sekundär skärm?

6: Ställ lägsta möjliga upplösning eller testa:

Om jag hittat rätt TV ska TVn som max klara 1360x768 @47,712 kHz vert, 60,015 Hz Hor och pixelklocka på 85,5 MHz- Sync +/+

 

 

Ja, är det denna TV du har?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=293107

 

MEN du ska veta att VGA-kontaken på en TV kan gå sönder. Det finns risk för överslag i samband med anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Jag prövade och byta till 800*600 och efter ett tag kom skärmen upp på TV:n :)

Men, sen försvinner den ibland längre stunder och rätt som det är kommer den upp igen när jag kladdar lite bland inställningar. Jag ringde till den datorkunniga vännen och han sa att jag skulle göra så som jag har gjort ovan. Finns inga fler grejer jag borde pröva eller veta?

 

Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Använder du funktionstangenterna (Fn + F4 ? ) för att växla emellan datorn och TVns skärm.kanske stabilare om du enbart har TVns aktiv.

Är F4 just din tangent som styr växling emellan skärmar?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en kort kabel. När jag ska ansluta högerklickar jag på skrivbordet sen i nvidias kontrollpanel ändrar jag. Igår funkade det sådär men nu får jag inte till det fast jag har 800*600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa med annan dator, exempelvis en bärbar?

 

Frågan är om problemet ligger i TVn eller i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp om jag kan testa med en annan dator. Igår då gick det ju perfekt fast efter en minut eller så så försvann det. Nu kommer det inte fram igen :( Prövar just nu med min LG skärm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...