Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud från högtalarna


RilleRocker

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet att namnet på tråden är vanligt förekommande och jag har läst igenom en väldans massa trådar men inte riktigt fått ett (från min sida) förståeligt svar. So bare with me.

 

Jag kopplade min datorn till förstärkaren med en AUX-kabel (tidigare använt en 3,5mm sladd, något forcerad in i aux-ingångarna) för första gången och fick ljud från högtalarna. Sen lämnade jag kvickt lägenheten för att hämta min post och när jag kom tillbaka var ljudet typ dött. Jag hör väldigt svagt ljud om jag höjer tillräckligt. Det har hänt tidigare, men bara kort och då lösts genom att jag startat om förstärkaren. Men nu vill det sig inte, och jag har kopplat ur och på nytt kopplat in alla sladdar utan framgång, testat min gamla 3,5mm utan att det fungerar och även provat att koppla in en annan ljudkälla vilket inte heller fungerade.

Så med det tycker jag mig kunna utesluta datorn eller ljudkortet på datorn som problemet, utan att det istället ligger någonstans mellan ljudkabeln, förstärkaren eller högtalarna (högtalarna låter minst troligt då det är 4 högtalare, alla samma problem oavsett ifall jag bara har 2 åt gången som aktiva ljudkällor).

 

Någon som har en tanke på vad det kan vara? Oftast verkar det vara ljudkortet vilket får mig att känna mig så vilse. Jag fattar i alla fall nada och vet inte hur jag ska testa mig fram efter att ha kopplat in och ur de olika högtalare.

 

Tack på förhand om någon har en spexig idé över hur jag kan lösa problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet har förändrats lite, och jag kan nu hitta en låg bas-ton när jag kopplat om sladdarna. Efter att ha dragit bort skyddet från högtalarna ser jag att de pumpar ut lite bas, men att "ingen bas, bara ljud"-högtalarutgången (jag kan ingenting, om det inte redan var skrämmande uppenbart) inte arbetar det minsta. Vilket efter lite googlande borde vara ett lokalt problem med sladdarna inne i själva högtalaren. Men det låter tveksam eftersom det gäller samtliga högtalare oavsett relation till varandra.

 

Ska försöka komma över andra högtalare för att se ifall jag kan testa förstärkaren med annan utrustning för att kunna utesluta något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om ja fattat det rätt ?

 

Du skulle ansluta din dator till förstärkaren.

 

Kabeln du använde är en: 3,5 mm i ena änden (datoränden) och RCA i andra änden (en röd en vit till förstärkaren) som du kopplade in till förstärkarens AUX-ingång ?

 

Om du lyssnar med hörlurar ut från samma utgång på ditt ljudkort som kabeln sitter i , låter det då normalt ?

 

// f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt rätt :)

 

Använde en 3,5mm till 3,5mm (två hanar eller vad man kallar dem, likadan på båda sidor alltså) där jag satte in ena i datorns utgång på ljudkortet och den andra i en anslutning som egentligen är till för RCA-hanar. Och det fungerade komiskt nog bra. När jag sedan bytte för att köra AUX så dog det.

Jag har testat utgången på datorn och den fungerar bra, och tror mig lyckats lokalisera problemet till att det är någon typ av utbrändhet på kablaget inne i förstärkaren. Skruvade upp den och det verkar inte som om det går någon typ av signal till högtalarna längre (då de numer är helt tysta, inger brus eller supertyst ljud). Jag har dock ingen aning om hur jag ska fixa det, men har lyckats hitta en kille i området som har det lite som en sidoverksamhet att fixa förstärkare så ska be honom ta en titt på den.

Jag har i alla fall lagt mitt deltagande åt sidan och gett upp, jag var ute på djupt vatten redan från början men nu känns det ännu djupare :) Ibland får man väl bara se sig som slagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...