Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ej avdragsgilla kostnader


esd

Rekommendera Poster

Någon som skulle kunna förklara för mig hur ej avdragsgilla kostnader fungerar och hur man bokför det?

 

Sen så har jag hört att bankutgifter i företag är en ej avdragsgill kostand, är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det anskilld firma så kan du sätta det på eget uttag.

Är det AB så bokför man det på speciella konton för Ev avdragskilla kostnader.

Det viktiga är att kontot inte ingår i resultaträkningen.

 

I princip alla kostnader som är för att sköta företaget är avdragsgilla. Har du företaget hemma är det speciella regler, därför att prylar man har hemma kan användas privat också.

 

Det skiljer också vilken typ av företag man har. Om jag som programmerar skulle köpa "arbetskläder" så är det inte avdragsgillt, men om snickare köper det, så är det inga som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det är enskild firma jag har. Använder Visma Enskild firma för bokföringen och där finns ett alternativ där man lägger in utgifter för ej avdragsgilla kostnader. Så jag antar att om man lägger in en utgift där och ställer den till ej avdragsgill så räknar Visma ut resten själv då?

 

Sen vet du om bankutgifter är ej avdragsgilla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört att bankavgifter inte skulle vara avdragsgilla. Förutsättning är såklart att det är ett företagskonto. Om du använder ditt privata konto kanske det är som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett företagskonto, men jag har frågat skatteverket direkt för att vara på den säkra sidan. Får väll svar på måndag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...