Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista lösenord fungerar inte längre, hur gör jag?


Magnus N

Rekommendera Poster

Jag har haft samma lösenord sedan jag köpte min dator, men sedan den förra veckan kan jag inte starta den. Det står att jag kan återställa lösenordet men när jag klickar där står det "Du måste skapa en disk för återställning av lösenord innan du kan använda den här guiden". Hur gör jag? Vad beror det här på? Virus? Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Alla råkar förr eller senare ut för detta. Du kanske har bytt lösenord på Windows och plötsligt kommer du inte ihåg det eller har slängt lappen du skrev det på. Lugn bara lugn, hjälpen är nära. Gå till denna sida och ladda ner bootdisk och bränn på en CD. När du behöver ändra lösenordet i Windows, så stoppar du bara in CD-skivan i datorn och startar om, så kan du återställa lösenordet eller bara ta bort det eller skapa ett nytt. Fungerar på alla Windowsversioner.

 

http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

 

Spara tipset, som även det är lätt att glömma!

 

Magnus N, Har du bara möjlighet att ladda ner bootdisk och bränna imagen på en CD, så fixar du detta ovan lätt.

 

Får du andra förslag som jag missat, så pröva dessa först. Men denna metod ovan, funkar garanterat. Det jag undrar över är det du skriver "Du måste skapa en disk för återställning av lösenord innan du kan använda den här guiden" Vad nu detta är ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma lösenord sedan jag köpte min dator, men sedan den förra veckan kan jag inte starta den. Det står att jag kan återställa lösenordet men när jag klickar där står det "Du måste skapa en disk för återställning av lösenord innan du kan använda den här guiden". Hur gör jag? Vad beror det här på? Virus? Tacksam för alla svar!

Hur långt kommer uppstarten innan det kommer upp någon begäran om att du ska återställa lösenordet?

Har du valt att kryptera någon mapp genom att bocka för det i Utforskaren/Datorn?

Här finns diverse frågor och svar om lösenord: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02902816&cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=4287410

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Olle! Jag ska ta tag i detta imorgon. När min dator startar kommer rutan fram där man ska skriva in lösenordet. Då kan jag klicka på en text som det står något om att man har glömt lösenordet. Då kommer man till en guide, men för att kunna köra den behöver man den här disken vilket jag inte har.

 

Kan man spara på usb-minne, eller behöver man en cd-skiva?

 

MVH Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Cecilia! Jag har skrivit ut det och ska läsa igenom det ikväll.

 

Jag kommer dit när man ska skriva in lösenordet och det blir bara fel. Då kan jag välja att återställa lösenordet, men för att använda den guiden måste jag ha en disk vilket jag inte har. Jag har inte krypterat någonting.

 

Har du någon erfarenhet av Olles tips.

 

MVH Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har krypterat något ska det inte vara något problem med att använda Olles tips, som har hjälpt många i Eforum under åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...