Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighetsproblem


sktx88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med min bredbandshastighet i en server, den mäter endast 6 mbit ner och 10 upp - kopplar jag kabeln till en annan dator är det full hastighet, dvs. 100 ner och 10 upp.

 

Jag har bytt ut nätverkskortet då jag trodde att problemet låg där, det funkade i några timmar med full hastighet men nu är det samma problem igen. Duplex på kortet är rätt inställd.

 

Är det någon som har förslag på hur jag kan felsöka eller vad som kan vara problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inaktiverar nätvkerskortet och sedan aktiverar det igen så är det full hastighet en liten stund, ibland upp till flera timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dina värden baseras på bredbandskollen, Speedtest, etc så skulle jag rekommendera att testa riktiga filöverföringar ist (tex ftp från Sunet).

 

Vilket OS på servern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo dom baserar på bredbandskollen, men faktum är att det verkligen är ett problem då webbplatsen som hostas på servern svarar långsamt samt att SIP-samtal som hålls på servern klipper otroligt mycket. Det är båda hastigheten nedströms och svarstiden som begränsas, uppströms fungerar helt ok.

 

Det är Vista på maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att du redan kollat så att burken i övrigt mår bra (disk, CPU, minne, osv) så släng på Wireshark/Ethereal så ser du i "klartext" vad som händer på nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte fått datorn infekterad med skitprogram som behöver internetkapacitet?

Kör över den med programmen och kolla om det finns skit.

Hittas skit kör en gång till som koll att borttagningen fungerade.

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

 

En annan möjlighet är överhettning. Ger symptom av typen sänkt hastighet.

När jag fick sänkt hastighet började jag felsöka.

Orsaken var en kudde som fallit ner och lagt sig på ADSL-modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylning var inte problemet, servern står i ett AC-konditionerat rackskåp. Men jag har nu kört Wireshark och hittat problemet, en växelmjukvara försökte registrera en klient som inte fanns runt 20 gånger per sekund och belastade processrorn otroligt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sktx88, varför ändrar du typsnitt och teckenstorlek på inläggen?

Ditt sista inlägg är lite svårt att läsa?

Ser ingen skillnad. Ändrat tillbaka??? Firefox 3.6.8 i Exton Mandriva 2009.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter redigeringen av inlägg #7, så har storleken blivit något större, men det är inte standardstorlek?

 

Kan du ha haft någon formatering i inlägget som ligger kvar?

 

Men det verkar bara vara två inlägg som blivit så?

 

Nåja, detta var ju lite OT, åter till ditt problem istället.

 

Du verkar ju ha hitta felet ändå.

Var det någon "ghost" klient som legat kvar sedan tidigare, fungerar servern som den ska nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en process som poppade upp kontinuerligt av växelmjukvaran och påverkade CPU:n, två ominstallationer av mjukvaran löste problemet. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...