Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Juridik kring inlänkning av bilder i forum


DavRej

Rekommendera Poster

Jag undrar vad somär ok.

 

Om man använder BB-koden och länk till en bild som man själv inte tagit men man för den skull inte tar äran för bilden.

 

Anses det som ett upphovsrättsbrott?

 

I grunden är jag intresserad: Är det ok att använda IMG taggar i ett forum eller bryter man mot någon lag bara i och med att man tillhandahåller möjligheten att lägga in en länk till bild.

samma frpåga angående filmer med taggar

 

Jag har förstått att enligt BBS-lagen är man som forumägare skyldig att ta bort inlägg som uppenbart bryter mot upphovsrätten, var går gränsen för uppenbar? det är inte lätt att kontrollera vem som egentligen tagit ett foto i phtobucket eller liknande siter som sedan länkas in i ett forum?!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upphovsrätt?

Sånt här beror på var du bor

var servrarna står

hur mycket pengar du har för att försvara dina rättigheter eller försvara dig mot de som angriper dig

vad du gör om nån klagar (Youtube tar bort filmer vid klagomål)

 

Gör en sökning på Google efter

froude number

och lägg märket till hur många fall det finns en Cachad version av sidan. Hos Google.

Google har helt enkelt tagit en annan sida på internet, en sida som inte är gjord av Google, och lagt den på sin egen server.

 

Upphovsrättsbrott?

I vilket land är det begånget?

Vad gör du om din sida ligger Cachad hos Google?

Har Google begått upphovsrätts brott?

Hur och var klagar du?

Polisanmälan?

För vad då?

Var är brottet begånget?

När begicks det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på vad du menar.

 

i mitt fall har vi en server i Sverige och folk lägger in egna bilder och ibland länkar in bilder med tag vilket gör att andras (potentiellt) bilder syns direkt i inlägget.

 

som jag tolkat BBS lagtexten så är det ok om:

  • Bilderna som länkas in är personens egna
  • Bilderna som länkas in är "public domain" (vad nu än det betyder)
  • Inlänkningen är godkänd av den som har upphovsrätten till bilderna

Min huvudfråga är mest om vi som har forumet gör oss skyldiga till brott (oavsett om det håller i rätten) bara genom att möjliggöra inlänkningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...