Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa väder-appen?


Mikael63

Rekommendera Poster

Tycker detta med väder är klurigt. Ja, det ÄR det ju, men jag tycker dessa väder-appar visar lite på måfå..

 

Finns ingen bra? Om så köpesvarianten?

 

Har förutom den inbyggda appen i HTC,n och SMHI,s app nu också installerat AccuWeather.

 

För någon vecka sedan när det regnat som XXX hela dagen visade SMHI att det 00:00 skulle upphöra. 23:59 slutade det regna, stod ute på altanen så det hördes väl när det slutade smattra på altantaket.

Den gången hade SMHI rätt.

 

Ibland kan den ena appen visa klart väder och den andra mulet. En av dem har rätt. Nästa gång kan det vara omvänt.

 

Just nu visar alla tre att det är mulet/molnigt just nu. Här på den ort jag bor.

Tittar jag ut och upp ser jag en stjärnhimmel.

 

Antingen är det dålig realtidsuppdatering eller om det som visas är den prognos som gällde tidigare så var den felaktig då. Hur vet jag då att nästa timme är rätt?

 

Är det inte SMHI som "äger" alla mätstationer och andra köper info av dem och gör egna prognoser?

 

Ja, spå väder är som sagt svårt men vilken är mest tillförlitlig? yr.no?

Den visar på webben rätt just nu.

 

Vilken app litar just du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen app är bättre än prognosen den baseras på.

 

Trots allt tror jag på SMHI även om de har helt galet fel ibland. Ingen annan är bättre (eller sämre), alla har de mer eller mindre fel. Framförallt som vi idag kräver timmesprognoser på när regn ska sluta/börja så att har någon chans att planera dagarna..

 

Alla vädertjänsters prognoser baseras på ungefär samma data. Skillnader finns mera i hur de skapar sina prognoser. Vädret är ett kaos-system och alla prognoser är just prognoser. Varje prognos starta med vissa givna initialvärden ur dessa räknas ett antal möjliga utfall samt sannolikheten för dessa utfall. "Bästa" prognosen väljs ut.

Initialvärdena påverkar starkt hur prognosen utvecklas och två vädertjänster har inte exakt samma initialvärden och därmed blir prognoserna olika.

Enkelt sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken typ av superdatorer som vädertjänsten har, så är det som sagt bara prognoser, man gör kvalificerade gissningar, baserade bl.a. på statistik, och hur allt rör sig i lufthavet.

Men SMHI och norska motsvarigheten brukar ha hyfsat rätt för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yr.no (Som även snowstorm använder) visade igår kväll att det var klart väder, vilket det alltså var. Man kunde också se att det var, eller skulle bli, regn på morgonen. Möttes i morse av solsken på en blå himmel...

 

En liten jämförelse:

En bekant ringer mig 09:00 och frågar vilket väder vi har. Jag insamlar då data genom att titta ut. Svarar att det är kanonfint väder, solsken osv. Min bekant frågar vad jag tror det är för väder om tre timmar, alltså 12:00. Jag insamlar åter data och svarar att jag tror det blir åska för det syns mörka moln i horisonten och jag känner av en lätt huvudvärk. En kvalificerad gissning alltså.

 

Klockan 12:00 ringer min bekant igen och frågar vilket väder vi har.

Nu har jag då två alternativ:

1. Titta ut och konstatera att det fortfarande är solsken och berätta detta.

2. Eftersom jag redan 09:00 gissat att det skulle bli åska kl.12:00 så måste jag vidhålla detta och berättar att det åskar.

Jag skulle själv önska alternativ 1.

Mina testade Appar verkar välja alternativ 2.

 

Givetvis kan min bekant inte ringa hela tiden och fråga efter vädret, jag kan bara insamla data vid vissa klockslag.

 

Ringer min bekant klockan 10:30 och frågar efter vädret så har jag också två alternativ:

1. Säga att jag inte vet men det är säkert fint, eftersom det var det nyss.

2. Gissa att min förutsägelse om åska redan slagit in och berätta att det åskar.

 

Jag skulle själv önska alternativ 1.

Mina testade Appar verkar välja alternativ 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Kanske fungerar om man bor nära/ i större städer, där aktuell flygplats ligger, bor man mera utåt landet, bortom städerna, så stämmer inte ens dessa prognoser så bra. Så mycket som kan hända lokalt, inom närmaste milen. Litar mer på min lokala station, och så medel från dom vanliga prognoser som kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag se de stationerna? Ser inga ICAO-koder där.

Nä, där verkar man få nöja sig med just den webbsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, där verkar man få nöja sig med just den webbsidan.

Trist. Ser nämligen en väderstation som ligger 2 T-banehållplatser bort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMHI och YR.no

Mer behöver man inte

 

Om man är ute efter en prognos, och inte är intresserad av aktuell temperatur mm, så använder jag själv Storm.

 

Ser att trafikverkets väderstation visar några grader varmare än flygplatsens temp. Det är kanske 1 km mellan dessa, lite beroende på var flygplatsen har sin "kur".

Jag bor ytterligare 3,6 km bort och mina termometrar visar 3-4 grader mildare. Jag bor dock på högre höjd över havet vilket kan vara en förklaring.

 

Oavsett så är det just nu ca 35 grader för kallt.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nja, jag skippar nog informationen från flygplatsen.

Jag tänkte att de var tvungen att ha kalibrerade och noggranna instrument men det har vid flera tillfällen varit avvikelser som t.ex. i morse.

 

Då visade mina två vanliga sprittermometrar ca 7-8 grader (minus).

Termometern i bilen visade -7,5

Trafikverkets info var -7,5

Flygplatsens info var -12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar mig, finns det inte ens en bra väder app!

Däremot frivilliga som sätter upp sina sköra spjut rätt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...