Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska Google bestämma mina sökord?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag har varit mycket nöjd att söka med Google och även uppskattat deras lista med "gissningar" om vad jag är på väg att söka efter, som uppenbarat under sökrutan.

 

MEN på sista tiden har jag upplevt det som att texten jag skrivit in som sökord plötsligt ändrats, utan att jag klickat på "gissningarna". T.ex. tidigare idag skrev jag in "Mattias Johansson" och plötsligt ändrades texten i sökrutan till mattips. Tror Google att jag är kannibal... eller vad kommer det sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är ett företag som lever på annonsering. "Sökresultaten" är i 1a hand företag som säljer produkter som betalar Google eller som kan bli kunder till Google.

De "sökresultat" som presenteras anpassas till var du bor för att öka sälj chansen.

Och eftersom Mattias Johansson inte är kund hos Google ändrar google ditt sökord till nått som kan ge pengar.

Själv har jag märkt samma sak.

När jag skriver nåt i adressfältet presenterar Firefox förslag (genom Google antar jag)

för två siter fylls aldrig namnet i

www.prisjakt.nu sökmotor som konkurrerar med google

svenskfotboll.se betalar tydigen inget till Google

 

För att få tag i Mattias försök på

www.birthday.se

www.hitta.se

www.eniro.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-99699300-1315040657_thumb.jpg

 

 

Konstigt Svensk fotboll.se kommer som förslag hos mej

 

Att google skulle styra vilka sökord så att de ändrar detta till något annat är osannolikt.Hos mig fungerar exemplet .Mattias Johansson klockrent.Att den hoppar tillbaks till mattips (kommer som första förslag när man hunnit skriva Matti) när man skrivit hela namnet måste bero på en felfunktion.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså det är ju bara förslag på närliggande sökord som kommer upp och det är väl bra?

 

Kolla detta, för varje extra bokstav jag lägger till så förändras förslagen på sökorden i enlighet med dom första inskrivna bokstäverna.

Däremot vet jag inte om dessa förslag kommer från tidigare sökhistorik, fast Mattias Flink och en del andra har jag veterligen aldrig sökt på...;)

 

Och man måste ju inte ta dessa förslag som kommer upp i rutan nedanför, utan det är bara att fortsätta skriva som vanligt.

 

post-73434-0-03748800-1315044068_thumb.png

 

post-73434-0-36141900-1315044068_thumb.png

 

post-73434-0-24813800-1315044069_thumb.png

 

post-73434-0-63883700-1315044069_thumb.png

 

post-73434-0-10835600-1315044067_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De spökerier jag upplever verkar uppträda i samband med att texten "Google Instant är avaktiverat tack vare anslutningshastighet. Tryck på Enter för att söka." visat sig, se illustration.

 

Jag har mig veterligt aldrig valt att få Google Instant vars funktion jag tycker känns spöklik och självsvåldig. Igår sökte jag t.ex. på internetbanken och plötsligt stod det internetbokhandel i sökrutan istället.

:thumbsdown:

 

Det är inte heller trevligt att tecknen jag försöker skriva i sökrutan ofta visar sig först efter en såpass lång eftersläpning att jag ibland hinner skriva hela ord utan att de syns. :thumbsdown:

 

Nu återstår väl bara att försöka "avaktivera" Google Instant för gott. :unsure:

post-23286-0-74450800-1315422790_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera Google Instant gör du i inställningarna som du når via kugghjulet till höger på Google-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera Google Instant gör du i inställningarna som du når via kugghjulet till höger på Google-sidan.

 

Jag har inaktiverat Google Instant vid två olika tillfällen nu men rätt var det är kommer eländet tillbaks när jag startat om datorn. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är webbläsaren inställd på att rensa cookies eller använder du något program som gör det? Min gissning är att Google lagrar en cookie på datorn som anger att Instant inte ska användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är webbläsaren inställd på att rensa cookies eller använder du något program som gör det? Min gissning är att Google lagrar en cookie på datorn som anger att Instant inte ska användas.

 

 

Mig veterligt rensar varken webbläsaren eller något annat i min dator bort några cookies.

 

Men nu i början av veckan tog jag bort Google från "Tillförlitliga platser" och sedan dess har jag sluppit Google Instant. :)

 

Jag skulle också gärna vilja slippa den nyare versionen av Googles sätt att visa resultaten vid bildsökning, och istället ha deras "grundversion" som standard. När jag lyckas klicka på länken "Byt till grundversion" nederst på resultatsidan gör jag förstås det, men det är inte alltid så lätt ty vartefter bilderna radas upp på sidan hoppar stället med nämnda länk snabbt undan igen. Och nästa gång jag återvänder till bildsöksidan är det likadant igen. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...