Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med iMac mid 2008


NickTheDick

Rekommendera Poster

Har en iMac mid 2008 som börjat strula.

Kan ha med Lion att göra men vill minnas att det krånglade även i slutet av SL.

Den hänger sig flera gånger i veckan, antingen badboll eller vägrar återgå från powersave mode.

Körde bootning med OS skiva igår och körde skivkontroll, den hävdade att det fanns fel som inte gick att årgärda så jag formaterade om och återställde från TimeMachine backup. Startade om med OS skiva och skivkontrollen sa att allt var bra. Fine tänkte jag men i morse hade den hängt sig igen.

Hade gärna köpt ny men har inga pengar till detta för tillfället så jag tänkte försöka hitta problemet om möjligt. Kan det vara hårddisken som krånglar eller vad tror ni det kan bero på. Bytte nyligen ett av ramminnena från 1GB till 2GB så nu har jag totalt 4GB i hopp om att den skulle fungera bättre men ingen skillnad.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att diskkontrollen hittade fel som inte gick att korrigera tyder på problem med hårddisken (troligen skadade sektorer). Vid formatering markeras skadade sektorer som obrukbara. Skadade sektorer beror oftast på att läshuvudet har kommit i kontakt med ytan och repat den. Vid repningen bildas damm som sedan förorsakar nya skador. Vad är diskens SMART-status? http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Jag rekommenderar att du kör disktillverkarens diagnosprogram. Se till att ha backup på viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde leverantörens diagnostikprogram som mycket riktigt visade på fel på disken.

Köpte, monterade och installerade ny disk igår, än så länge inga problem..bara hålla tummarna.

Stort tack för bra tips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...