Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snyggt jobbat MS - Not!


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Många här som har läst dina kommentarer och svar på frågor etc vet att du är väldigt "duktig på datorer". Jag är rätt övertygad att du är en så kallad power user. Och därför bör du vara ganska van med att använda högerklick och tangentbordskommandon.

 

Så då borde du nog inte ha så stora problem att när du hamnar framför Windows 8 att trycka Ctrl+F1 och vips! så minimeras ribbon och tar antagligen mindre plats än kommandoraden i Windows 7. Sen kan du för majoriteten av dina operationer använda just högerklick och tangentbordskommandon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis kommer det att finnas andra filhanterare från andra tillverkare som fungerar i W8

och som företaget (om du styrs av IT-regler) tillåter dig att använda.

 

Jag tror MS har gigantiska utmaningar nu efter vad jag läst på webben. Windows Phone har gått från 4,9% Q2-2010 till 1,6% Q2-2011 av smartphone marknaden enligt Gartner. Och det säljs ca 1 miljard smartphones om året. Det finns 30000 appar till Windows Phone men de kan inte köpas/laddas hem i Sverige ännu (om du inte grejar att lura att du bor i tex USA). Svenskt tangentbord till Windows Phone kommer i höst. Svensk rätt stavning saknas fortfarande.

Stora svårigheter få Windows Phone fungera på Samsungs hårdvara.

Traditionellt har ju MS i PC-branschen överlåtit till hårdvarutillverkarna att ta fram drivrutiner till Windows. Vilket hårdvarutillverkarna gjort. De har inte haft råd att inte ta fram drivrutiner för Windows för PC.

Med Windows Phones marknadsandel har mobiltillverkarna tvärtom råd att INTE ta fram drivare för stödja Windows Phone. Och SE har pga av Windows Phones marknadsandel helt spolat Windows Phone. Tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser en solklar ekonomisk bakgrund till detta sk. ribbonsystem. Folk har ribbonet i sin filhanterare och lär sig använda det.

De flesta datorerna kommer med ett windows OEM-OS förinstallerat, som kan innehålla ett provpaket på Office. Då provtiden är slut, så tycker man att det är väldigt lättanvänt och köper givetvis det, som man vet att man vill använda.

Om man inte har tidigare erfarenhet av Office, men av windows med samma känsla och likadan funktionalitet i filhanteraren, så är M$ Office det överlägset bästa och mest lättanvändä man kan tänka sig.

 

Ribbon-gränssnittet i filhanteraren kommer att trygga M$' plats i kontorena världen över, trots att det nu i väldig fart utvecklas bra och definitivt billigare verktyg för kontorsbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför blir det två olika gränssnitt i Windows 8.

 

Man kommer att kunna välja om man vill använda det nya eller gamla gränssnittet i Windows 8.

 

Microsoft kommer att erbjuda användarna möjligheten att ladda det traditionella gränssnittet i Windows 8 med en startknapp och aktivitetsfält längst ned på skärmen.

 

Skälet till att erbjuda två gränssnitt kallas en ”balansakt”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 months later...
– Något de flesta pratar om och är oroliga för är gränssnittet i Windows 8. Det har förändrats väsentligt sedan developer preview och jag ser fram emot den diskussion som kommer att uppstå kring Microsofts designval, säger Andreas Stenhall.
http://www.idg.se/2.1085/1.431302/allt-du-behover-veta-om-windows-8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...