Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetshål eller ...?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Säkerhetsfråga eller webbläsarfråga... är valet fel får väl någon flytta på tråden.

Varför e de' på detta viset? Kan jag tycka...

Har Vista, Norton 360 och Malwarebytes Anti-Malware. Uppdaterar dessa och Windows Update samt kör sökningar då och då.

Rapporterna säger 0 skadliga program...

Men när jag använder IE 9.0 som webbläsare och vill titta på t.ex Aftonbladet... då "vänder" alla skrivbordsikoner på sig... blir "neutrala" för att sedan återfå sina ursprungliga "ikoner".

Det här händer också om jag flyttar musen över en viss bild, annons eller artikel... Vill jag läsa en artikel, så händer samma sak...!?

 

Nu undrar varför händer detta bara med IE 9.0... är det inget att reta upp sig på eller beror det på att något "program" vill se vad jag har på skrivbordet??

Eller beror det på någon inställning i "Internetalternativ"???

Jag har där valt de rekommenderade/standardinställningarna...

IE 9.0 skall ju vara den säkraste webbläsaren!?

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivbordet hanteras av programmet explorer.exe. Det programmet och iexplore.exe (som har hand om Internet Explorer) är tätt sammanvävda med gemensamma delar. Jag tycker att det låter som att något händer med explorer.exe. Du kan se om det dyker upp något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) samtidigt som skrivbordet ändrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Har du senaste Flash installerat, annars kan detta hända när något program dyker, vid avstängningen eller uppstarten av datorn och när skrivbordet laddas, dock inte samma som en krasch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och Olle!

Tack för era svar.

Jag kollade min laptop med Windows 7, där har jag fullskärm på IE 9.0, så jag provade att minimera rutan.

Jag ser då att det blir samma resultat med webbläsaren.

Cecilia, jag har tittat i loggboken... nu är jag ingen klippare att tyda den.

Vet inte heller om den visar det som borde visas... Jag ser ju också att man kan skapa loggar...

I Administrativa händelser rapporteras bl.a Kritisk, Fel, Varning, Information, Lyckad granskning, Misslyckad granskning... där finns inget som jag kan se knyter an mot att ikonerna vänder på sig... Inget för idag. Explorer.exe har säkert en egen logg, fel brukar påvisas, men jag ser inget anmärkningsvärt. Vet inte var jag kan finna den heller...

 

Olle, Java finns väl ingen version till min W7 med 64 bitar...ännu?

Annars håller jag mina Java uppdaterade...

Kollar med Secuina online scanning... bra tjänst

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade min laptop med Windows 7, där har jag fullskärm på IE 9.0, så jag provade att minimera rutan.

Jag ser då att det blir samma resultat med webbläsaren.

Ja, då är det säkert inget att oroa sig för.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

För bra support!

Kör jag med fullskärm så behöver jag ju inte se de "ombytliga" ikonerna och irritera mig på detta...

Ha en bra vecka!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...