Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med mobilt bredband - kopplar ur utan vidare


arcee111

Rekommendera Poster

Jag har problem med att mitt HUAWEI MBB E367 hoppar ur trots att jag bytt dator och operatör till gamla, beprövade med bra täckning då jag först trodde det berodde på dålig täckning hos en nyvald operatör. Har ringt support som rekommenderat att installera om utan framgång. Operatören skyller bara på dålig täckning trots att det fungerat godkänt tidigare. Har det med själva modemtypen att göra eller trots allt installationen av drivrutinerna. Det kommer upp irriterande meddelanderutor växelvis om att "Installera enhetsdrivrutinerna" eller "...är klara att avändas". Jag kör på Windows 7 med Norton 360.

 

Har Wifi/bluetooth som jag kopplat ur då de inte används. Har det nån betydelse i sammanhanget? Datorn är en SONY VAIO VPCEB4Z1E (bärbar)...

 

Jag har satt själva MBB:et/usb:n direkt i datorn? Är det där problemet ligger? Den verkar sitta rätt så ostadigt så jämfört med mitt gamla modem som var en äldre typ/modell: E180 och funkade fint... Har nu satt i det nya SIM-kortet i det gamla modemet men meningen är ju att det ska fungera oavsett typ... Behöver jag i så fall en extern anslutning att sätta MBB:et/usb:n i ??

 

Tacksam för hjälp snarast då jag brottats med detta i 2 veckor och håller på och bli tokig :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det kommer upp meddelanden om att drivrutinerna till den installeras på nytt tycker jag det låter som glappkontakt, särskilt som du säger att det verkar sitta ostadigt. Har du prövat flera kontakter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med och sätt modemet i en USB-sladd

Du kan då

dels flytta modemet för att hitta en "bra" plats

dels kanske du kommer undan problemet med glapp

 

här hemma har jag 3G på gården (utomhus)

kan föra mobilsamtal i köket (GSM)

har dålig täckning i resten av lägenheten, det räcker med att flytta mobilen 1 meter för den ska gå från max till 0 i signalstyrka omöjligt föra mobilsamtal.

 

När tele2 ville sälja på mig 3G mobilt internet frågade jag när jag skulle få täckning här.

"Det har du"

Ja utomhus ja, men inte inomhus. När får jag täckning inomhus?

Då blev det tyst i luren och jag lade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
drivrutiner.net

En sak som kan vara viktigt här är att tele2 sålde en massa master till telenor i våras. Jag var själv ute på landet och hjälpte en släkting efter att han helt plötsligt förloared sin internet utan orsak. Jag ringde då upp tele2 och fick till svar att den masten han använde nu var såld till telenor och att närmaste masten för hanns uppkoppling låg nästan en mil bort. Din tele2 informerar dig alltså inte om man sålt din internetuppkoppling till ett annat företag så mitt tips är att du ringer upp tele2:s support och frågar om du fortfarande har kvar åtkomst till masten eller du tvingas byta till telenor. Du ser flera inlägg angående detta på bredbandsbloggen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...