Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetsinställningar för nätverk i Window7 Home Premium


ProfHiggins

Rekommendera Poster

I mitt trådlösa hemnätverk har jag ett mediacenter, surfplatta och en smartTV tillsammans med en laptop med Vista och en stationär med Windows 7. Problemet är att den stationära datorn med Windows 7 Home Premium inte syns på övriga enheter, medan laptopen med Vista gör det utan problem. Jag har fått hjälp av proffs "To do that you should go to "Control Panel/Administrative Tools/Local Security Policy/Local Policies/Security Options/Network Access: Restrict anonymous access to Named Pipes and Shares" and set it to Disabled

eller på svenska :"Kontrollpanelen" > "Administrationsverktyg" > "Lokal säkerhetsprincip" > "Lokala principer" > "Säkerhetsalternativ" > "Nätverkssäkerhet: Begränsa anonym åtkomst till namngivna pipes och resurser" Om man där dubbelklickar på "Nätverkssäkerhet: Begränsa anonym åtkomst till namngivna pipes och resurser" så kan man välja att Inaktivera. (Jonas Söderman). Detta låter ju bra, men det gäller ej för Windows 7 Home Premium!!

Kan någon hjälpa mig att hitta motsvarande lösning i Windows 7 Home Premium, eller måste jag gradera upp till Professional?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-58490900-1313900212_thumb.jpg

 

Kan hjälpa med att Hemnätverk är valt.

 

Genom "Ändra avancerade delningsinställningar" till vänster kan ytterligare inställningar göras som påverkar hanteringen i nätverket.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner? kort? hårdvara?

 

Tacksam för din hjälp, mitt svar täcker inte dina frågor. Under systeminformation/Nätverk/kort finns en radda information om drivrutiner, nätverkskort och produkttyp. Tyvärr går denna info ej att kopiera, och det står "Inte tillgängligt" Antar att med kort menas nätverkskort . Datorn är en HP Pavillion Elite m9860sc. HP:s regelbundna analys visar inga problem med hårdvara eller drivrutiner.

 

Som tillägg till tidigare info kan nämnas att den stationära datorn med Win 7 syns på Laptopen med Vista i nätverket.

 

MVH

 

ProfHiggins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felaktiga brandväggsinställningar kan ställa till det och därför kan det vara lämpligt att inaktivera brandväggen på båda datorerna ett tag för att konstatera om det är så. Under förutsättning att datorernas internet-anslutning går via en router eftersom den skyddar dem från intrång under tiden.

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa med att Hemnätverk är valt.

Är det inte så att man ska låta bli Hemnätverk om man har ett nätverk där annat än datorer med Windows 7 ingår?

 

 

Tacksam för din hjälp, mitt svar täcker inte dina frågor. Under systeminformation/Nätverk/kort finns en radda information om drivrutiner, nätverkskort och produkttyp. Tyvärr går denna info ej att kopiera, och det står "Inte tillgängligt"

Vad mer specifikt är det som inte är tillgängligt?

 

Som tillägg till tidigare info kan nämnas att den stationära datorn med Win 7 syns på Laptopen med Vista i nätverket.

Går det att komma åt utdelade filer också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att man ska låta bli Hemnätverk om man har ett nätverk där annat än datorer med Windows 7 ingå

 

 

Det kallas så även om man inte har skapat ett lösenordsskyddat nätverk typ Windows 7.Alternativen är arbetsplatsnätverk och Offentligt nätverk.

 

Eftersom jag endast har en WIN 7 i nätverket har jag inte något lösenordsskyddat nätverk typ Win 7.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas så även om man inte har skapat ett lösenordsskyddat nätverk typ Windows 7.Alternativen är arbetsplatsnätverk och Offentligt nätverk.

 

Eftersom jag endast har en WIN 7 i nätverket har jag inte något lösenordsskyddat nätverk typ Win 7.

 

LARSAS

Förlåt, det var hemgrupp som ploppade upp i mitt huvud fast du skrev hemnätverk :(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, det var bra att veta. Jag använder inte Hemgrupp eftersom det bara finns en Win 7 Home Premium i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...