Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta delar i datorn?


ngli

Rekommendera Poster

Jag har problem med min dator - blåskärm osv. Har testat allt men nu bestämt mig för att börja byta ut en del saker i datorn för att börja om på nytt - något/några hårdvarufel måste det ju vara. Jag har börjat med att köpa en ny hårddisk - den var inte problemet visade det sig tyvärr....så något annat strular.

 

Nu behöver jag lite hjälp för att veta vad jag skall tänka på när jag byter ut vissa saker. Jag har en Siemens Fuitsju Scaleo Li 2642 dator. Vore ju skönt om jag kunde behålla moderkortet vilket är OCE G31T-M2, V.I.O Serial ATAII. Processorn är Intel ® Core 2 Duo CPU E4500 @ 2,2 GHZ.

 

Hårddisken jag köpt är en HDD-Intern-3,5 1TB Samsung SpinPoint F3.

Har två ramminnen - 2047 MB står det på datorspecifikationen - tittar jag på själva korten står det 1 GB 2Rx8?

Nätagg är Model DPS-350AB-4A Rev 00, 350 W max.

Grafikkortet ser jag inget vettigt på - finns en grön lapp där det står GF 8400 GS 256 MB TC/V/D/VO PN 188-03N34-010FS - har ingen aning om det säger något?

 

Datorn används för att skriva i word, spara foton på, betala räkningar på internet, surfa, ladda ner något klipp/film eller liknande, inte mycket mer. Spelar inga spel direkt och behöver ingen värstingdator - det som är nu räcker egentligen. Men den fungerar ju inte - så jag tänkte uppdatera lite.

 

Det jag spontant tänkte på att byta var RAM-minnen och nätagg. Är det något mer som kan vara orsaken tro till att den får blåskärm hela tiden, tidigare låste sig osv. Då jag inte är så duktig på att veta vad köpa så skulle jag behöva hjälp för att hitta. Vilka minnen kan vara bra, vilket nätagg, om grafikkort - vilket osv? Kan jag ha kvar moderkortet och processorn tro?

 

Alla tips mottages tacksamt! Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt fel på lite äldre datore är dåliga kondensatorer.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Pinsammare är att byta köpa nytt moderkort (har jag gjort) när felet vara skadad mussladd vilket resulterade i att tangentbordet(!) inte fungerade.

 

Startar den inte alls nytt nätaggregat.

T.ex. http://www.inet.se/artikel/6909526/fractal-design-integra-500w

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt fel på lite äldre datore är dåliga kondensatorer.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Pinsammare är att byta köpa nytt moderkort (har jag gjort) när felet vara skadad mussladd vilket resulterade i att tangentbordet(!) inte fungerade.

 

Startar den inte alls nytt nätaggregat.

T.ex. http://www.inet.se/artikel/6909526/fractal-design-integra-500w

 

Tack! Läste länken om kondesatorer - men när jag tittar på mitt moderkort så ser de "fina" ut - buktar inte, inte bruna, ingenting... Datorn startar men blir blåskärm, windows återställningsprogram kommer upp, kör det, blåskärm och sen windows återställningsprogram och sen går det runt runt så.... Bytte som sagt hårddisk och har lagt in Vista på nytt - men blev ingen skillnad så...något annat är tokigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

Problemet är ju då att jag inte ens kommer in i datorn - pga blåskärm hela tiden. Ohc har ingen annan dator som har samma typ av minneskort så de passar inte... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju då att jag inte ens kommer in i datorn - pga blåskärm hela tiden. Ohc har ingen annan dator som har samma typ av minneskort så de passar inte... :(

 

Att du får blåskärm hindrar inte att köra minnestestet. Minnestestprogrammet använder inte Windows eller något annat OS. Det körs från ett bootbart medium (CD, USB-minne eller floppy).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon att jag kunde köra memtestet även om jag får blåskärm. Jag gör det nu men behöver lite hjälp att tolka detta. Längst ner på skärmen står det "Pass complete, no errors, press Esc to Exit" - men uppe till höger i en ruta så står det:

Pass: 100%

Test: 20 % - räknar upp långsamt

Således ser det ut som något pågår fortfarande - eller har jag fel? Jag kör vidare tills jag vet.

 

Sedan längre ner står:

Walltime: och så tiden som testet körts.

Cached: 2047 M

RsvdMem: 200 K

MemMap: e820

Cache: On

ECC: Off - vad är ECC som är off?

Test: Std

Pass: 1

Errors: 0

ECC Errors: Står ingenting

 

Kan någon hjälpa mig att tolka detta och skall jag låta det gå även om det står att "pass complete" längst ner? Innebär resultatet att det inte är något fel på minnena eller? Suck var ligger felet??

 

Är så otroligt tacksam för er som kan detta och försöker hjälpa mig - TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt testen köra flera timmar, men du kan avbryta tidigare om det börjar komma upp Error's

Okey tack! Vet du vad ECC står för - som är off?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey tack! Vet du vad ECC står för - som är off?

Error Correction Codes

Används oftast i servermiljö eftersom en server som kraschar kan dra med sig hela servermiljön/nätverket.

 

Helt rätt att du inte har sådana minnestyper på en vanlig hemmadator eller klientdator.

Kraschar en sådan påverkar det inte övriga nätverket.

Och det är heller inte alla moderkort som stöder ECC minnen.

 

http://www.tech-faq....ecc-memory.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Memtest i 3,5 timmar och det står pass 5 och error 0. Jag kör ett tag till - men det verkar ju uppenbarligen inte vara något fel på minnena.

 

Vad tusan kan felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört Memtest i 3,5 timmar och det står pass 5 och error 0. Jag kör ett tag till - men det verkar ju uppenbarligen inte vara något fel på minnena.

 

Vad tusan kan felet vara?

Nu har jag kört 4,20 och 7 pass och 0 error - är det mening att fortsätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja du kan nog avsluta memtest86.

En sak som är viktig att komma ihåg med memtest86 är att även om den inte hittar några fel (Error) så är det ingen garanti att det inte finns problem med minnena.

Det har med sättet den testar minnena att göra.

 

Den är inte 100% men en bra indikator att köra för om den skulle hittat något fel så hade det troligen varit något problem med något av minnena.

 

Microsoft har också ett minnestest program som körs lite annorlunda och mer efterliknar dom förhållanden som råder vid systemet igång.

Detta är ej heller optimalt men ett komplement till memtest86.

 

Du har Vista men i Windows 7 så aktiverar man minnesdiagnostiken så den körs nästa gång datorn bootar - utan att Windows är igång.

Kolla om det är samma procedur i Vista.

 

Windows 7 => Start > i sökfältet skriv Windows minnesdiagnostik > i listan som kommer upp klicka på Windows minnesdiagnostik > välj ett av alternativen så startar minnesdiagnostiken automatiskt när datorn startar om.

 

Hade du kört sfc /scannow enligt tipset av RN i din andra tråd?

http://eforum.idg.se...lem-med-datorn/

 

Just nu kan jag tycka att det är lite rörigt att hänga med i svängarna om vilka råd och tips du fått samt vad som har skett, eftersom det är två trådar med samma problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja du kan nog avsluta memtest86.

En sak som är viktig att komma ihåg med memtest86 är att även om den inte hittar några fel (Error) så är det ingen garanti att det inte finns problem med minnena.

Det har med sättet den testar minnena att göra.

 

Den är inte 100% men en bra indikator att köra för om den skulle hittat något fel så hade det troligen varit något problem med något av minnena.

 

Microsoft har också ett minnestest program som körs lite annorlunda och mer efterliknar dom förhållanden som råder vid systemet igång.

Detta är ej heller optimalt men ett komplement till memtest86.

 

Du har Vista men i Windows 7 så aktiverar man minnesdiagnostiken så den körs nästa gång datorn bootar - utan att Windows är igång.

Kolla om det är samma procedur i Vista.

 

Windows 7 => Start > i sökfältet skriv Windows minnesdiagnostik > i listan som kommer upp klicka på Windows minnesdiagnostik > välj ett av alternativen så startar minnesdiagnostiken automatiskt när datorn startar om.

 

Hade du kört sfc /scannow enligt tipset av RN i din andra tråd?

http://eforum.idg.se...lem-med-datorn/

 

Just nu kan jag tycka att det är lite rörigt att hänga med i svängarna om vilka råd och tips du fått samt vad som har skett, eftersom det är två trådar med samma problem.

 

Mvh

Tack för ditt engagemang - förstår om det är rörigt - egentligen var denna tråd tänkt att gälla mer vad jag skall tänka på om jag skall köpa nya komponenter, men sen kom alla problem upp här också - sorry, mitt fel egentligen...

 

Men sammanfattningsvis har jag köpt ny hårddisk, försökte lägga in Vista, fick blåskärm etc. Har nu kört Memtest och det visade inget. När jag sedan stängde av Memtest så startade datorn plötsligt och fortsatte avslutningen av installationen av Vista. Har inte gått innan trots otaliga försök då jag bara fått blå skärm och sidan för Windows återställningsprogram. Så nu håller jag på att lägga in alla uppdateringar på Vista - är 88 st. Jag har inte kört någon scf eller vad det hette - på den nya hårddisken eftersom jag inte kommit in i datorn. Men jag får göra det. Jag skall också kolla det här med minnestesterna via Windows. Verkar konstigt att datorn helt plötsligt startade efter Memtesten - för den körningen gör väl inget annat än att testar minnena. Hm...

 

Ja ja, jag skall köra uppdateringar nu och scanna av, köra virusprogram etc - så får vi se om det funkar eller om blåskärmen kommer tillbaka eller något annat visar sig. Återkommer! Tusen tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt engagemang - förstår om det är rörigt - egentligen var denna tråd tänkt att gälla mer vad jag skall tänka på om jag skall köpa nya komponenter, men sen kom alla problem upp här också - sorry, mitt fel egentligen...

 

Men sammanfattningsvis har jag köpt ny hårddisk, försökte lägga in Vista, fick blåskärm etc. Har nu kört Memtest och det visade inget. När jag sedan stängde av Memtest så startade datorn plötsligt och fortsatte avslutningen av installationen av Vista. Har inte gått innan trots otaliga försök då jag bara fått blå skärm och sidan för Windows återställningsprogram. Så nu håller jag på att lägga in alla uppdateringar på Vista - är 88 st. Jag har inte kört någon scf eller vad det hette - på den nya hårddisken eftersom jag inte kommit in i datorn. Men jag får göra det. Jag skall också kolla det här med minnestesterna via Windows. Verkar konstigt att datorn helt plötsligt startade efter Memtesten - för den körningen gör väl inget annat än att testar minnena. Hm...

 

En konstig sak som händer nu när jag skall köra uppdateringar på Vista så står det att det är 88 uppdateringar att hämta, men på nr 22 fastnar den - avbryts. Gjorde den förra gången jag försökte lägga in Vista också, på gamla hårddisken. Det som avbryts är Uppdateringspaket för Microsoft.NET Framework 3.5 Service Pack 1 och .NET Framwork... När jag söker uppdateringar igen så kommer inga upp - jag kommer inte åt denna. Får väl gå in på hemsidan kanske och hämta den!?

 

Ja ja, jag skall köra uppdateringar nu och scanna av, köra virusprogram etc - så får vi se om det funkar eller om blåskärmen kommer tillbaka eller något annat visar sig. Återkommer! Tusen tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...