Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm efter SP1 uppdatering


GunnarMqt

Rekommendera Poster

Dotterns dator har två dar i rad stängts av med blåskärm när hon kollat YouTube film etc. Det börjar lagga sen blir det konstigt ljud och "omstart" Vid omstart av datorn fås följande meddelande:

 

Problemsignatur:

 

Problemhändelsens namn: BlueScreen

 

OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3

 

Språkvariant-ID: 1053

 

 

 

Ytterligare information om problemet:

 

BCCode: 116

 

BCP1: 86398510

 

BCP2: 9DC12C26

 

BCP3: 00000000

 

BCP4: 00000002

 

OS Version: 6_1_7601

 

Service Pack: 1_0

 

Product: 768_1

 

 

 

 

 

Det senaste som hänt på datorn är Windows Update som petat in SP1 och två .NET uppdateringar (samt IE 9). Jag har försökt backa tillbaka uppdateringarna mha Systemåterställning men det funkar bara att ta bort den sista .NET uppdatering, försöker (både i vanligt och felsäkert läge) jag med de två återställningspunkterna fås detta meddelande:

rstrui.exe

Instruktionen 0x741b8f18 refererade till minnet på 0x00000004. The memory could not be read

 

Lätt desperat börjar jag banna mig själv för att inte ha skapat nån återställningsskiva :thumbsdown:

Vad kan man göra? Går det att avinstallera SP1 via Kontrollpanelen?

Gunnar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Du kan avinstallera alla uppdateringar du gör och naturligtvis även SP1.

 

Det inträffar att man gör en uppdatering av misstag, som kanske egentligen inte behövs, så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle,

problemet är alla som inte klarar av göra det här i Windows

Du kan avinstallera alla uppdateringar du gör och naturligtvis även SP1

exempel

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

Jag har försökt backa tillbaka uppdateringarna mha Systemåterställning men det funkar bara att ta bort den sista .NET uppdatering

 

GunnarMqt

W7 Det finns en möjlighet att det finns en återställningspartition på hårddisken. Exakt hur man kommer åt återställningspartitionen varierar. Det är därför bra veta vilket fabrikat eller modell datorn har.

Vilket fabrikat? Modell?

Spara om möjligt alla viktiga egna filer på USB-minne eller CD/DVD eller till en annan hårddisk av t.ex. USB-typ

(på hårddisk av USB-typ brukar tyvärr alla data förloras, disken går sönder, om den faller i golvet så USB-disk är väldigt osäkert)

Det är vanligt att nå återställningspartitionen genom att man när datorn startar trycker på någon av F1 till F12 tangenterna.

Men eftersom "återställning" formaterar hårddisken, spara om möjligt egna filer först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Ska kolla upp fabrikat (tror det är en Shuttle) och modell när jag kommer hem idag. Jag gissar att det kanske är bäst att ta det i följande ordning:

  • Kopiera dotterns filer
  • Prova att avinstallera SP1 via kontrollpanelen. Du nämner att det kan finnas svårigheter med att fixa det, är det nåt speciellt som kan strula?
  • Om detta inte hjälper försöka leta upp en återställningspartition och sen ha tålamod...

Jag är ju inte helt hundra på att det är SP1 installationen som är orsaken men det är det enda som jag ser har ändrats på sista tiden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en möjlighet att det finns en återställningspartition på hårddisken. Exakt hur man kommer åt återställningspartitionen varierar. Det är därför bra veta vilket fabrikat eller modell datorn har.

Vilket fabrikat? Modell?

Det är en Shuttle SP35P2

 

Jag lyckades iaf avinstallera SP1 och IE9 och peppar, peppar så har den inte kraschat ännu. MEN, den trådlösa musen/tangentbordet har lagt av (en slump kanske) och jag vet inte hur jag ska göra med Microsofts önskan att automatuppdatera. Jag iofs stängt av Windows Update automatiken men nån gång lär jag ju uppdatera. Kanske det är värt att prova att lägga på SP1 under "föräldraövervakning"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Shuttle SP35P2

 

Jag lyckades iaf avinstallera SP1 och IE9 och peppar, peppar så har den inte kraschat ännu. MEN, den trådlösa musen/tangentbordet har lagt av (en slump kanske) och jag vet inte hur jag ska göra med Microsofts önskan att automatuppdatera. Jag iofs stängt av Windows Update automatiken men nån gång lär jag ju uppdatera. Kanske det är värt att prova att lägga på SP1 under "föräldraövervakning"?

 

 

Hej!

 

Du bör undersöka VAD som inte fungerade med SP1...

 

T.ex. genom att läsa Windows updates loggfil.

 

Den ligger på:

 

C:\Windows

 

och heter WindowsUpdate.log

 

Leta upp den via t.ex. utforskaren och högerklicka på den, välj "Öppna med" och markera "Anteckningar""

 

Filen är i ren klartext och den mest intressanta informationen står "Längs ner" i dokumentet..

(Där hittar du de senaste loggade händelserna Leta efter t.ex. Failed, Error etc.)

 

Nu bör du få ett hum om vilket problem uppdateringen orsakade!

 

Sedan bör du även studera loggboken för att undersöka ev. felmeddelanden..

Dessa kan ge indikationer på vad som hände och så bör blåskärmarna finnas loggade där så du kan se om ev. fix till dessa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...