Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet jag att min trådlös nätverk är krypterade?


Behruz

Rekommendera Poster

Det enklaste tycker jag är att leta bland routerns inställningssidor efter inställningen för kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter du till din router trådlöst och du bor i ett flerfamiljshus, börja med att i Windows 7 kolla på din trådlösa anslutning. Det intressanta är vilka kanaler som används i närheten av dig och signalstyrkan. För din del kan en helt tom kanal eller en kanal där andras nätverk har låg signalstyrka vara bäst att använda. Skriv upp den kanalen.

 

Sedan loggar du in på din router genom att i din webbläsare skriva in http://192.168.1.1 OBS det kan vara andra siffror t.ex 192.168.0.1 (och du har väl satt ett S1vvg2a4R.5T typ lösenord för inloggning till din router och döpt ditt nätverk till nått för Nätverket Netgear utan lösenord klarar många av att logga in på, med lösenordet H1e2m3L.4iGGT är mycket värre)

 

Tänk på att enbart använda tecknen a-z A-Z 0-9 och .

i namn och lösenord för de tecknen är lika i amerikanskt och svenskt tangentbord.

Det finns routrar som inte klarar t.ex å Ä och ö

 

När du loggat in på routern så måste du hitta inställningarna för trådlöst nätverk.

Hur dom ser ut varierar. Det är här du väljer namn på routern (som t.ex. Sthm45) och

stänger av trådlöst om du ansluter till din router med kabel, eller väljer kryptering.

Du ska INTE välja WEP (för dåligt idag) om det finns alternativ som WPA-PSK (bra val).

Och ett Svaart lösenord. Och det här lösenordet skriver du upp och sätter nånstans där det inte försvinner. Jag har mitt routerlösenord på ett papper i routerförpackningen som jag sparat.

Du ska också välja kanal, endast kanal 1, 6 och 11 ligger utan överlappning.

Det här kan vara svårt om det finns många trådlösa nätverk i närheten. Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hur ska man veta att min trådlös nätverk är krypterade? Det är windows 7.

 

Tacksam för svar.

 

Det absolut enklaste är att klicka på den trådlösa ikonen nere i högra hörnet, så ser du vilka som finns omkring dig, och förhoppningsvis känner du igen ditt eget, peka med muspekaren på ditt, så ser du info om ditt trådlösa nätverk är skyddat och med vad, förhoppningsvis så står det Säkerhetstyp: WPA2-PSK

Annars så måste du logga in i din router och aktivera/ställa in detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste är att klicka på den trådlösa ikonen nere i högra hörnet, så ser du vilka som finns omkring dig, och förhoppningsvis känner du igen ditt eget, peka med muspekaren på ditt, så ser du info om ditt trådlösa nätverk är skyddat och med vad, förhoppningsvis så står det Säkerhetstyp: WPA2-PSK

Annars så måste du logga in i din router och aktivera/ställa in detta.

 

Jag klickade på den, det står bara: Wi-fi (trådlöst lan) Comhem 31547B är ansluten. Ethernet är inte anslutet. Inget mer.

 

Har försökt att logga in på det här 192.168.0.1, men det är fel med inloggningen. Vet inte varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste är att klicka på den trådlösa ikonen nere i högra hörnet, så ser du vilka som finns omkring dig, och förhoppningsvis känner du igen ditt eget, peka med muspekaren på ditt, så ser du info om ditt trådlösa nätverk är skyddat och med vad, förhoppningsvis så står det Säkerhetstyp: WPA2-PSK

Annars så måste du logga in i din router och aktivera/ställa in detta.

 

 

Nu gick det bättre med att klicka på den trådlösa ikonen nere i högra hörnet. Det står att den är WPA2-PSK. Betyder det att mitt nätverk är krypterade nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...