Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill fixa ett internetuttag/nätverksuttag till mitt rum


HalwaN

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har använt trådlöst nu i några år och haft väldiga problem med det.

Använder idag en dlink dir-655 och ett trådlöst nätverkskort dl-160 men det har inte alls fungerat bra. Så nu tänkte ja fixa ett uttag i mitt rum så ja kan koppla kabel direkt från väggen till min dator så ja slipper köpa en sladd på 25m som jag måste dra över två rum. Min fråga är hur går jag tillväga vem kontaktar jag och om det finns något cirka pris på vad det kan kosta?

 

mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, elektriker skulle jag tro.

Gissar att dom har det nog gjort ganska snabbt

Kan ju rekommendera att du sätter uttag i båda rummen när du ändå är igång, och dom behöver kanske ändå ta hål i väggen på flera ställen för att dra så långt? Ingen aning om hur det funkar...

Nu har jag gissat helt vilt och fortsätter med en prislapp på 2-3000.

Jag är troligtvis ute o cyklar ... men elektriker låter bra iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Fixar du uttagen och sladden själv så får du ROT avdrag på Elektrikerns tim kostnad så får du ner priset!

 

// M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har använt trådlöst nu i några år och haft väldiga problem med det.

Använder idag en dlink dir-655 och ett trådlöst nätverkskort dl-160 men det har inte alls fungerat bra. Så nu tänkte ja fixa ett uttag i mitt rum så ja kan koppla kabel direkt från väggen till min dator så ja slipper köpa en sladd på 25m som jag måste dra över två rum. Min fråga är hur går jag tillväga vem kontaktar jag och om det finns något cirka pris på vad det kan kosta?

 

mvh Daniel

 

Hur långt har du till routern/switchen från datorn?

Kabel måste ju ändå dras, sedan om man kan dra den i något befintligt rör i väggen, eller om man måste dra längs socklar och kanske något hål i väggen, det är ju hur man vill.

Ska man dra osynligt i väggen, då blir det ju som sagt i tidigare inlägg, att en elektriker får fixa allt, och då kostar det, om man inte har den kunskapen själv.

 

Annars, om du ska dra själv, så handlar det om det ska vara något hål i väggen eller inte, då är kostnaden, kabeln, kontakterna, och verktyget för att montera kontakterna korrekt, en avbitare behövs också och kabelhållare, behövs inga hål i väggen, så finns färdig kabel att köpa, vill du snygga till det, så monterar du ett fast uttag på väggen, men det kräver tyvärr ett extra verktyg för att montera kabeln korrekt i uttaget.

 

Valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixar du uttagen och sladden själv så får du ROT avdrag på Elektrikerns tim kostnad så får du ner priset!

 

// M

Det låter bra tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det där? stoppar du bara in i eluttaget vid routern och datorn och drar en slad till dem och fungerar det stabilt med 100/100?

 

I teorin, ja - i praktiken, ytterst sällan. Trådlöst (N) är snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin, ja - i praktiken, ytterst sällan. Trådlöst (N) är snabbare.

 

Okej tänkte bara om det var värt att testa. Mitt internet har varit jätte struligt i 2veckor började med att lägga ner en dag. efter dettta har hastigheterna på bredbandskollen varit usla och internet har varit väldigt ostabilt. Har prövat med en annan router men till ingen hjälp. Vart bör man hamna i hastighet om man köper d-link-dhp-501av-powerline-kit och har 100/100?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tänkte bara om det var värt att testa. Mitt internet har varit jätte struligt i 2veckor började med att lägga ner en dag. efter dettta har hastigheterna på bredbandskollen varit usla och internet har varit väldigt ostabilt. Har prövat med en annan router men till ingen hjälp. Vart bör man hamna i hastighet om man köper d-link-dhp-501av-powerline-kit och har 100/100?

 

Om du har problem med Internet via trådlöst så finns det inget som säger att detta kommer att fungera bättre. Kör med trådbundet först för att reda ut om problemet ligger på din "sida" - på LAN (eller WLAN) eller på själva förbindelsen/leverantören.

 

Du kan få allt mellan 10-100 Mbit via Powerline - omöjligt att säga. Generellt gäller, modern el o korta avstånd (samma fas) = bra hastighet - äldre hus/el o längre avstånd (olika faser) = kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har problem med Internet via trådlöst så finns det inget som säger att detta kommer att fungera bättre. Kör med trådbundet först för att reda ut om problemet ligger på din "sida" - på LAN (eller WLAN) eller på själva förbindelsen/leverantören.

 

Du kan få allt mellan 10-100 Mbit via Powerline - omöjligt att säga. Generellt gäller, modern el o korta avstånd (samma fas) = bra hastighet - äldre hus/el o längre avstånd (olika faser) = kasst.

 

Okej, jag bor i ett nybyggt hus avståndet från router till datorn är cirka 10m. när du säger samma "fas" menar du att båda eluttagen man använder sig utav ska vara av samma installation? en sak till min signalstyrka på trådlösa idag är väldigt dålig och ostadig ligger mellan 20-40%, om jag använder mig utav powerline blir det som med trådat då att det blir 100% då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag bor i ett nybyggt hus avståndet från router till datorn är cirka 10m. när du säger samma "fas" menar du att båda eluttagen man använder sig utav ska vara av samma installation?

Ny el är bra, 10m säger dock inte så mycket. Med fas menas att båda uttagen kör mot SAMMMA fas i elskåpet.

 

en sak till min signalstyrka på trådlösa idag är väldigt dålig och ostadig ligger mellan 20-40%, om jag använder mig utav powerline blir det som med trådat då att det blir 100% då?

Du har uppdaterat FW samt kollat så du inte har massa grannar som kör på samma kanaler? Powerline är ingen garanti för att du skall få bra fart. Jag säger till dig, som jag sagt till alla andra som funderat på att köra via elnätet: se till att ha öppet köp på prylarna.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny el är bra, 10m säger dock inte så mycket. Med fas menas att båda uttagen kör mot SAMMMA fas i elskåpet.

 

 

Du har uppdaterat FW samt kollat så du inte har massa grannar som kör på samma kanaler? Powerline är ingen garanti för att du skall få bra fart. Jag säger till dig, som jag sagt till alla andra som funderat på att köra via elnätet: se till att ha öppet köp på prylarna.... :lol:

 

Okej, jag har uppdaterat fw och ingen granne kör på samma kanal! jag gör så att en elektriker får komma och fixa ett internetuttag, så är allt löst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig tänkt på att testa med ett annat trådlöst nätverkskort till din dator, kan ju vara ditt nuvarande som kanske inte räcker till?

Du verkar ha ordentliga väggar, som skärmar av signalerna, eftersom du får så dålig täckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har uppdaterat fw och ingen granne kör på samma kanal! jag gör så att en elektriker får komma och fixa ett internetuttag, så är allt löst!

Närliggande kanaler stör varandra så det kan vara bättre att dela kanal med en granne än att använda en kanal som ligger ett eller två steg från någon annans kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närliggande kanaler stör varandra så det kan vara bättre att dela kanal med en granne än att använda en kanal som ligger ett eller två steg från någon annans kanal.

 

Är du säker på det? Länk? Min uppfattning är att det är precis tvärtom. Säg att det redan ligger ngn på kanal 11 - att välja 9 eller 13 fungerar imho betydligt bättre än att "slåss" om 11:an.

 

För övrigt kan rek http://www.metageek.net/products/inssider/ för att få koll på hur närliggande nät ligger i etern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det där? stoppar du bara in i eluttaget vid routern och datorn och drar en slad till dem och fungerar det stabilt med 100/100?

 

Ja det är en oftast mycket enkel anslutning. Jag vågar inte uttala mig om hastighet eller stabilitet.

Titta på testet i bif. länk;

 

pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.136623!tabell_elnat.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det? Länk? Min uppfattning är att det är precis tvärtom. Säg att det redan ligger ngn på kanal 11 - att välja 9 eller 13 fungerar imho betydligt bättre än att "slåss" om 11:an.

Det beror väl på hur stark signalen från dem är om det går eller inte. Men vad säger du om att välja 10 eller 12 när grannen har 11?

Men så vitt jag minns så slåss inte nätverken när de ligger på samma kanal utan kan samarbeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på hur stark signalen från dem är om det går eller inte. Men vad säger du om att välja 10 eller 12 när grannen har 11?

Men så vitt jag minns så slåss inte nätverken när de ligger på samma kanal utan kan samarbeta.

 

Kanal 11 ligger 2462Mhz som center-frekvens. +/- 11Mhz bortom den skall signalstyrkan vara 30dB lägre. +/- 22Mhz bortom skall den vara 50dB lägre.

 

Kanal 10 o 12 ligger på 2457 resp 2467 - dvs bara 5mhz bortom 2462 - dvs fortfarande i princip samma signalstyrka som i kanal 11. Kanal 9 resp 13 ligger på 2452 resp 2472 - dvs nästan +/- 11Mhz bortom 2462, vilket krävs för 30dB lägre signalstyrka. M.a.o är det bättre att välja 2 steg bort från "konkurrenten" än 1 steg.

 

Jag vill påstå att två nätverk på samma kanal kan INTE sammarbeta. (Självklart är det ingen issue om de är långt ifrån varandra). Det finns smarta accesspunkter/routrar som automatiskt leter upp lediga kanaler men det är en annan femma. Det är radio vi talar om. 2 sändare nära varandra som sänder på exakt samma kanal = krock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade lite och hittade följande:

Att lägga kanalerna tätare ger störningar. Två lika starka wlan-enheter på kanal 1 och 2 gör att trafiken går ner till nästan noll för båda.

 

Två enheter på samma kanal kan däremot genom en särskild funktion, collision avoidance, ta hänsyn till varandra. De delar då på bandbredden.

 

Med fler än tre enheter "inom hörhåll" bör man därför fortfarande bara använda kanal 1, 6 och 11 och låta flera enheter samsas på samma kanal.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article244770.ece

 

En test som gäller 802.11b:

Diagrammet (se diagram 4-4) som visar den sammanlagda gemensamma hastigheten visar klart och tydligt att mest störningar uppstår när kanalseparationen är liten. Då får accesspunkterna skicka om de paketen som har krockat. I och med detta sjunker den totala genomsnittshastigheten. När accesspunkterna sänder på samma kanal uppfattas inte trafiken som störningar utan då delar accesspunkterna på mediet och genomsnitts-hastigheten stiger.
http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:215221/FULLTEXT01 avsnitt 5

 

//eforum.idg.se/topic/165101-d-link-614-overforingshastighet/page__view__findpost__p__838600 och följande inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig tänkt på att testa med ett annat trådlöst nätverkskort till din dator, kan ju vara ditt nuvarande som kanske inte räcker till?

Du verkar ha ordentliga väggar, som skärmar av signalerna, eftersom du får så dålig täckning?

 

Jag har ju dirr-655 routern och en dl-160 nätverkskort borde inte det duga? Min lägenhet är nybyggd så ja det är ordentliga väggar:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en oftast mycket enkel anslutning. Jag vågar inte uttala mig om hastighet eller stabilitet.

Titta på testet i bif. länk;

 

pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.136623!tabell_elnat.pdf

 

finns det inget test där D-Link DHP-501AV Powerline Kit och Devolo dLAN 500 AVmini Network Kit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju dirr-655 routern och en dl-160 nätverkskort borde inte det duga? Min lägenhet är nybyggd så ja det är ordentliga väggar:)

 

Möjligt, vet dock inte vad det är för kort, går inte att hitta, heter det verkligen så?

Annars var tanken att ändå kolla med ett annat, bara för att kunna utesluta att just kortet är funktionsodugligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...