Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta extender till WEP-säkrat nätverk


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har köpt en NETGEAR WN2000RPT (wireless network extender) som jag försöker få att funka med ett Xavi (Inteno) X5258-P2-modem. Modemet använder 64-bitars WEP-säkerhet.

När jag ansluter extendern till modemet, via webbgränssnittet, säger den att den är ansluten till nätverket, och jag själv är uppenbart ansluten till extendern, eftersom jag gör installationen trådbundet. Extendern indikerar att allting är ok, men jag har ingen internetkontakt. Efter en stund, när jag går in via extenderns webbgränssnitt igen, säger också den att jag inte kommer åt internet, och ber mig köra igenom guiden för integrering i befintligt nätverk igen.

 

Jag ringde till Bredbandsbolaget, som tillhandahåller modemet, och fick följande information:

- Modemet ska vara helt transparent

- Modemet ska bara autensiera dig via lösenordet, och sen vidarebefordra all data

- Det finns inga uppgifter om att det skulle finnas några krypteringsnycklar genererade av modemet.

 

Jag undrar, hur ska jag lösa problemet?

Jag undrar också, vad ska jag fylla i i "Key 1"-"Key 4" i extenderns inställningar för att den inte ska använda någon kryptering? Jag tänkte att det kanske kunde vara felet...

 

Jag har aldrig tidigare haft problem med modemet, så jag tror inte att det är den det är fel på...

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte noga med fasta ip-adresser, gateway och dns till extendrar?

Eller är jag ute och cycklar nu igen :blink:

NETGEARs "Smart Guide" ger mig alternativet att hämta IP etc. automatiskt och dynamiskt (DHCP), eller att sätta den manuellt. Eftersom de enda uppgifter jag fått från Bredbandsbolaget är "Det ska bara funka", så valde jag automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa manuellt också, sätter en tunna skit på att det funkar då... :lol:

Har du vart inne på extendern och kollat inställningarna där, eller är allt via "smartguiden"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa manuellt också, sätter en tunna skit på att det funkar då... :lol:

Har du vart inne på extendern och kollat inställningarna där, eller är allt via "smartguiden"?

 

Jag har varit inne på extendern direkt och mixtrat med inställningar där också.

Vad ska jag skriva in om jag väljer att ställa in manuellt? Det har alltid "bara funkat" för mig, så jag har aldrig behövt bekymra mig. Fälten är:

IP Address:

IP Subnet Mask:

Gateway IP Address:

Primary DNS:

 

Tack för svar. :)

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i modemet också och jämför.

Testa samma mask, gate och dns som modemet.

Ändrar du IP-adresserna på komponenterna har väl du glömt dom imorgon är klart :lol:

Eller så kan det vara så att extendern bara tilldelar vissa IP och gate och grejer, så du kanske måste göra inst. i datorn ist. men det låter lååååångsökt..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...