Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min IP ändras?


luddoboy

Rekommendera Poster

Hej Alla

 

Med olika mellanrum ändras min IP-adress och jag undrar vad det är som gör det och hur jag fixar det??

 

MVH Ludde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ansluten mot en tjänst som kallas DHCP och den ansvarar för att ge dig en ip adress. Om du är ansluten direkt mot din internetleverantör så är det inte mycket du kan göra förutom att kontakta dem. Om du är ansluten mot en router så får du snegla i dokumentationen till den som beskriver hur du gör för att sätta en fast ip.

 

DHCP är skapat för att ip skall bytas med vissa intervaller så det är inget fel att den byts, det är helt i sin ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det din publika IP-nummer så är det din ISP:s DHCP-server som lånar dig ett ledigt nummer i sin pool. Endel ISP:er ger privatkunder fast IP-nummer mot högre avgift.

 

Är det ett privat IP-nummer (typ 192.168.x.y), som du får av din router finns två möjligheter att fixa det. Antingen genom att i routerns inställningar binda önskat IP-nummer till datorns MAC-adress eller att i OS:ets nätverksinställningar sätta fast IP-nummer. I det senare alternativet måste numret ligga utanför routerns DHCP-pool men i samma nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...