Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet i offentliga trådlösa nätverk


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fundering angående säkerheten i trådlösa publika nätverk. Antag att nätverket har den bästa krypteringen WPA2, men ett lösenord som alla hotellgäster (eller vad det kan vara) får tillgång till. Innebär det då att alla som loggar in på samma nätverk skulle kunna avlyssna trafiken till och från min dator precis lika lätt som om man hade använt den svagare krypteringen WEP och kapat nätverket? Dvs. om lösenordet till nätverket är känt av allmänheten, har då krypteringen ingen praktisk betydelse för säkerheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Hej!

 

Jag har en fundering angående säkerheten i trådlösa publika nätverk. Antag att nätverket har den bästa krypteringen WPA2, men ett lösenord som alla hotellgäster (eller vad det kan vara) får tillgång till. Innebär det då att alla som loggar in på samma nätverk skulle kunna avlyssna trafiken till och från min dator precis lika lätt som om man hade använt den svagare krypteringen WEP och kapat nätverket? Dvs. om lösenordet till nätverket är känt av allmänheten, har då krypteringen ingen praktisk betydelse för säkerheten?

 

Tänkvärd länk i sammanhanget :rolleyes:

 

Hur man skyddar sig mot avlyssning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en fundering angående säkerheten i trådlösa publika nätverk. Antag att nätverket har den bästa krypteringen WPA2, men ett lösenord som alla hotellgäster (eller vad det kan vara) får tillgång till. Innebär det då att alla som loggar in på samma nätverk skulle kunna avlyssna trafiken till och från min dator precis lika lätt som om man hade använt den svagare krypteringen WEP och kapat nätverket? Dvs. om lösenordet till nätverket är känt av allmänheten, har då krypteringen ingen praktisk betydelse för säkerheten?

 

I princip är det möjligt ja, eftersom alla då använder samma nätverk och får tillgång till detta, om man använder samma verktyg som en eventuell oseriös hackare använder.

Men som vanligt gäller ju att man har säkrat upp sin egen dator, oavsett i vilket nätverk som man har/får tillträde till.

 

Jämförelse mot nätverk hemma, där man kanske har delat ut olika mappar/hårddiskar, så är det ju inte så på ett publikt trådlöst nätverk,t.ex på ett hotell eller liknande, där man bara får tillgång till själva internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...