Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandshastighet


kapa121

Rekommendera Poster

Hm...jag får värden på 5-75mbs när jag testar på Bredbandskollen. (Snitt 35mbs) Detta i ett adsl-abonemang på 6-8mbs och även i ett kabel/tv abb på 8-10mbs. Test av två andra datorer håller sig inom de stipulerade gränserna.

 

Jag satte i ett "nytt" nätverkskort i den "krånglande" datorn men hastigheten visade liknande siffror. Möjligtvis något stabilare, snittfart 40mbs.

En Hp Compaq dx 2250 med Vista Business är den skyldige till turbofarten. Antar att något är galet, men vadå?

 

/ Vänligen,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte som så att du är ny kund och din leverantör då släpper på allt de kan för att locka dig att köpa lite mer fart?

 

Eller är det bara mätningen som är galen, du har i realiteten inte dessa hastigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om att någon operatör släpper ett nytt konto till full hastighet, och vad är full hastighet?

 

Troligen något fel på mätningen istället, för just den datorn.

Har också råkat ut för detta under en kortare tid, någon vecka eller så, enligt mätningen så hade jag ca dubbel hastighet mot vad jag betalade för, men det löste sig med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kom ihåg att mätning med Bredbandskollen inte nödvändigtvis ger en sann bild av din hastighet.

 

Tex. så har jag en trådlös uppkoppling till min Laptop också och en Dir 655 Gigabit router med 802.11.n och får vid trådlöst max 270Mbit/sek internt vid 100% signalstyrka.

Jag har en 100/10 Mbit/sek bredbandsuppkoppling och mätning med laptopen ger på bredbandskollen c:a 15-20Mbit/sek ned när jag borde ligga på kanske 70-80 Mbit/sek. Att nå mer än så från internet trådlöst går inte.

 

Tar jag hem en större fil från en ftp-server med laptopen trådlöst brukar jag ligga på betydligt högre filöverföringshastighet än vad Bredbandskollen visar.

 

På stationära burken har jag nätverkskabel till routerns lan-port och där brukar jag vid mätning ligga på runt 90-95 Mbit/sek ned men något extremt åt andra hållet på uppladdning 20-25 Mbit/sek trots att jag har ett max på 10 Mbit/sek upload!

 

Samtal med min ISP-tekniksupport bekräftar att jag omöjligt har mer än dom max 10Mbit/sek upload och att mätningarna ibland slår helt fel med Bredbandskollen. Skickar jag filer till en ftp-server så brukar jag aldrig nå mer än c:a 9,6Mbit/sek heller.

 

Så man skall nog bara se hastighetsmätningarna med Bredbandskollen som en riktlinje och inte en absolut sanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om att någon operatör släpper ett nytt konto till full hastighet, och vad är full hastighet?

 

 

 

Bara en gissning. Som med TV-operatörer... men som du säger, inte något man hör om. Full hastighet via xDSL varierar starkt med avståndet men med VDSL och nära till stationen kan man nå upp till 50 MB/s.

 

Troligen dock ett mätfel på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era funderingar/svar.

 

Självfallet så glömde jag några fakta. Jag körde med kabel/tråd direkt till modemet. Router bortkopplad (Ska testa även den,trasig? Trådlösa funkar inte.) Nätverkskort 10/100mbs.

 

Det är kul att anlita Telias kompetens. Svar:

 

1* Ser inte modemet. Vad heter det? Jaha, den är gammal, kanske på väg att ge sig. Vi kan leverera ett nytt med inbygd router för 29kr/mån.

- Tja, jag är på nätet nu och kör för fullt (55mbs) med det här modemet.

 

2* Macchipset. Resetta modemet och vänta 20min.

- Inte fick den datorn att lugna ner sig. (44mbs)

 

3* Komandotolken. ipconfig. Ingen ip-adress. Fel på datorn?

- Okey, ska kolla den.

 

4*Allt ser ok ut fram till modemet. 37mbs? Hm, konstigt. vi levererar rätt hastighet (6-8mbs) Nätverkskortet?

Tja, testar väl och sätter in ett.

 

Inte är jag något proffs men...lyssna kan jag. Frågan var: Hur kommer det sig att bredbandskollen visar en svajig lina på hastigheter från 5-75mbs?

 

/ Vänligen,smile.gif

 

 

Hm...jag får värden på 5-75mbs när jag testar på Bredbandskollen. (Snitt 35mbs) Detta i ett adsl-abonemang på 6-8mbs och även i ett kabel/tv abb på 8-10mbs. Test av två andra datorer håller sig inom de stipulerade gränserna.

 

Jag satte i ett "nytt" nätverkskort i den "krånglande" datorn men hastigheten visade liknande siffror. Möjligtvis något stabilare, snittfart 40mbs.

En Hp Compaq dx 2250 med Vista Business är den skyldige till turbofarten. Antar att något är galet, men vadå?

 

/ Vänligen,

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era funderingar/svar.

 

Självfallet så glömde jag några fakta. Jag körde med kabel/tråd direkt till modemet. Router bortkopplad (Ska testa även den,trasig? Trådlösa funkar inte.) Nätverkskort 10/100mbs.

 

Det är kul att anlita Telias kompetens. Svar:

 

1* Ser inte modemet. Vad heter det? Jaha, den är gammal, kanske på väg att ge sig. Vi kan leverera ett nytt med inbygd router för 29kr/mån.

- Tja, jag är på nätet nu och kör för fullt (55mbs) med det här modemet.

 

2* Macchipset. Resetta modemet och vänta 20min.

- Inte fick den datorn att lugna ner sig. (44mbs)

 

3* Komandotolken. ipconfig. Ingen ip-adress. Fel på datorn?

- Okey, ska kolla den.

 

4*Allt ser ok ut fram till modemet. 37mbs? Hm, konstigt. vi levererar rätt hastighet (6-8mbs) Nätverkskortet?

Tja, testar väl och sätter in ett.

 

Inte är jag något proffs men...lyssna kan jag. Frågan var: Hur kommer det sig att bredbandskollen visar en svajig lina på hastigheter från 5-75mbs?

 

/ Vänligen,smile.gif

 

 

 

 

 

 

Du kan testa att ladda ner TPtest, och se om det blir någon förändring?

post-13429-0-90275100-1312910937_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underliga äro herrens vägar och av Telia får man inget gratis, bara tacka och ta emot, om så är fallet.

 

Jo, av Telia kan man visst få, men det gäller att kunna visa att dom har fel.

Har flera ggr anmält fel till supporten, och i dom flesta fallen har felet varit hos dom, och jag har blivit kompenserad, visst får man kanske tjata ibland, men har man själv bara på "fötterna" och orkar ta en diskussion och att man inte bara "vräker ur sig", samtidigt som man kan visa att man har rätt, så är det inga problem, den erfarenheten har jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...