Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mappa en NAS, går det?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har just satt upp en NAS (Qnap TS-412) med 4x2TB diskar. Mina kunskaper om datorer och nätverk är högst begränsade så jag är väldigt glad att jag klarade av detta, det trodde jag aldrig. Men utan hjälp från medlemmarna på eforum hade det aldrig gått, den saken är säker. Hoppas att ni kan hjälpa mig även med detta problem. Men den samlade kompetensen här är ju fullständigt enorm så någon har säkert svaret på min fråga.

 

Nu skulle jag vilja mappa NAS:en så att den finns i utforskaren alltid utan att jag behöver skriva in dess IP-nummer varje gång jag vill åt den. Jag försöker mappa hela NAS:en \\192.168.1.11 eller \\Townes-NAS (som jag kallar den). Men detta går inte. Jag måste gå ner ett steg i trädstrukturen där det finns 7 mappar som följde med vid installationen. Bl.a Download, Multimedia och Public för att nämna några.

 

Måste jag mappa varje mapp, går det verkligen inte att mappa hela NAS:en? Det blir så rörigt att ha sju mappar mappade i utforskaren. Finns det någon lösning på detta? Kanske något program som kan hjälpa till. Bara jag vet vad som gäller är jag tacksam. Eller så är det jag som tänker fel här, det kanske inte blir så rörigt. Men det vet jag inte förstås.

 

Stort tack på förhand!

 

MVH // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så kan Windows bara mappa sökvägar som följer formatet \\servernamn\share. Så jag tror du måste mappa till en av katalogerna du nämner.

 

Eller mappa enbart till en av katalogerna och skapa nya underkataloger i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen finns det bra funktioner för att visa bilder och strömma media knutna till de olika mapparna, med om det inte finns eller är något du vill ha så gör som föregående svarare sa.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man mappar en NAS, beror oftast på om det följer med mjukvara eller inte.

 

Den NAS jag har här, mappar hårddiskarna automatiskt genom den mjukvara som följde med och som jag installerade i dom datorer som ska ha tillgång till NAS´n.

I den mjukvara kan jag också komma åt NAS´n via nätet, och all administration sköts också via gränssnittet i programmet.

 

Följer det inte med någon mjukvara, så borde mappningen ske på normalt sätt, man mappar varje dator till varje enskild Rot i NAs´n

 

Heter den första hårddisken i NAS´n H:, så mappar man till just H.

 

Heter den andra hårddisken K: så mappar man till just K:

 

osv.

 

Följer det med en mjukvara, så är det oftast mjukvaran som bestämmer hur det ska göras.

Oavsett hur man mappar, med eller utan mjukvara, ska nas´n ha fått ip-nummer via routern.

Så är det hos mig i alla fall

 

Om man har någon Linux-version i NAS´n så kan det ju vara annorlunda, är inte hemma på Linux som på Windows, så där är jag mera osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du skapat användargrupp/grupper i din nas? Skapat användare att lägga till användagruppen? Därefter kan du ange rättigheter för en användare eller grupp, d v s vad en användare eller grupp skall få se eller göra. För enkelhetens skull har jag delat ut den högsta nivån i min LG-nas som jag döpt till volume1_public. I windows är det bara att lägga till/mappa en nätverksdisk och tilldela den en lämplig bokstav, helst så långt bak som möjligt i alfabetet. I ubuntu fungerar volume1_public som en monteringspunkt.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Nej, jag tror inte att jag är redo att ta bort några mappar. Jag vågar helt enkelt inte. Men det hade ju helt klart varit en smart lösning. Om man visste att man inte "förstör" något eller tar bort någon viktig funktion. Men man kanske vågar kopiera alla mapparna till en huvudmapp som man sedan mappar i utforskaren. Vad tror ni om det?

 

Men det bästa vore ju om man kunde mappa till rooten på NAS:en. Det finns ingen som känner till någon "workaround eller hack" som gör detta? Läste att det eventuellt finns det på ett annat ställe i eforum. Men den som skrev detta visste inte säkert om det fanns.

 

Tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip är det möjligt att dela ut / i din NAS, vars OS är linux. Dock inget som jag rekommenderar (du har ingen nytta av OS:ets systemfiler i din dator). De kataloger som nu är utdelade är troligen underkataloger till din hemkatalog /home/användarnamn (Antar att NAS:en har normal POSIX-katalogstruktur).

 

Skapa en mapp NAS i t.ex. C:\ . I mappen NAS skapar du undermappar, som motsvarar de utdelade i NAS:en.

I anteckningar skapar du sedan en .bat-fil, som gör mappningen ned innehållet:

 

net use \\192.168.1.11\Public

mklink /d C:\NAS\Public \\192.168.1.11\Public

 

o.s.v. för varje mapp.Lägg till .bat-filen till de program, som startas vid boot..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite förvirrat det här. Minst sagt. Jag är ju väldigt okunnig då det gäller hårdvara och nätverk etc. Men om jag tar det från början. Jag har en Qnap TS-412 med 4 x 2TB diskar. Jag kör diskarna i RAID5 och jag har vad jag förstår bara en enda stor disk på 5,37TB. Så det är alltså bara en disk som ska mappas.

 

I något som heter Web File Manager har jag följande sju mappar: Download, Multimedia,Network Recycle Bin 1,Public, Recordings,Usb och Web. Dessa ligger då alltså i rooten på NAS:en. Dessa mappar går inte att byta namn på eller ta bort. Man kan inte heller skapa nya mappar i rooten. Däremot går det bra att skapa nya undermappar i dessa befintliga mappar.

 

Nu skulle jag alltså vilja att min NAS dyker upp som en enhet. Tex Qnap (Z:) men om jag förstår rätt så måste jag alltså mappa alla sju befintliga mappar med separata bokstäver. Om jag inte kör fagerjas alternativ. Som nog tyvärr är överkurs för mig. Men jag gör gärna ett försök.

 

Så har du lust att förklara lite närmare hur jag ska gå till väga och vilket resultatet blir. Jag skulle vilja ha NAS:en som en enhet och gärna med beteckningen Z: Hur skulle en sådan bat-fil se ut och hur tusan skapar jag en bat-fil? Är det bara att skriva det du skrivit i ditt inlägg i anteckningar och sedan spara filen som xxx.bat. Eller? Och var ska den ligga, i C-roten kanske?

 

Din lösning verkar jätteintressant men du kommunicerar med en idiot då det gäller datorer så du får hemskt gärna förklara utförligare.

 

Jag har laddat upp en skärmdump hur det ser ut i min utforskare så att ni kan se vad jag menar. Den finns här: http://laddauppbilder.se/?di=1113128141433

 

Något som är intressant är att min NAS heter Townes-NAS men kallas tOWNES-nas i utforskaren. Kan det vara Capslock som ställt till det kanske. Går det att ändra så att det blir riktigt? Ser så korkat ut. Och vad f_n är det för konstig grej till höger under Övrigt (1). En sanslös massa tecken inom parentes och så står det System Folder efter. Någon som har en aning om vad det är för skumt?

 

Tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En .bat-fil kan skrivas i t.ex. anteckningar. Det är en ren textfil med ett kommando per rad. Sparas som xxx.bat. För att den skall köras autimatiskt vid boot så skall den eller en länk till den ligga i autostart-mappen. Nu använder jag inte Windows utan linux så jag vet inte var mappen ligger i W7. I XP är det C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart. Exemplet i förra inlägget innehåller bara de två första raderna. Varje mapp skall ha motsvarande två rader.

 

Om du inte ännu laddat upp data till NAS:en är ett alternativ att enbart använda en av mapparna (och eventuellt ta bort de övriga). Och sedan mappa den till t.ex. Z:.

 

OS:et ser RAIDen som en disk. Men att dela ut hela RAIDEN gör det besvärligt att använda då sökvägarna blir långa. Och NAS:ens OS har du ingen användning för i klientdatorn. Vilka mappar (kataloger) som delas ut av samba anges i filen /etc/samba/samba.conf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Din ide verkar riktigt tilltalande. Har jag förstått rätt så här långt? Jag skriver sju textdokument, ett för varje mapp som finns i NAS-rooten.

 

Texten är identisk bortsett från Public i nedanstående exempel.

 

net use \\192.168.1.11\Public

mklink /d C:\NAS\Public \\192.168.1.11\Public

 

Jag skapar sex dokument till där jag byter Public mot alla andra mappar som är aktuella. Sedan spara jag dessa som tex nas01.bat, nas02.nat etc och lägger de i C: rooten. Har jag förstått rätt så långt?

 

Och om jag har gjort det och gör så här. Kommer dessa mappar att delas ut som om vore de hårddiskar. Tex Public (J:)? Hur väljer jag vilken bokstav som enheten ska tilldelas i bat-filen? Är det D som det blir med ovanstående exempel (mklink /d)? Jag kan börja på J. som första bokstav men tar gärna O tror jag. Då finns det gott om plats för andra enheter, minst sagt.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, det här verkar vara en mycket intressant ide och jag är väldigt sugen på att testa den (men kom ihåg att jag är datoranalfabet)

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver endast en .bat-fil. Du lägger bara till rader för de övriga mapparna. Inga enhetsbokstäver används utan NAS:ens mappar monteras i mappen C:/NAS (Du kan naturligtvis välja ett annat namn på mappen). Lägger du .bat-filen i C:\ så måste du göra en länk till den för automatisk körning. Det går även att göra med en registerändring men hur vet jag inte exakt då jag inte använt Windows på över 6 år.

 

I andra OS än Windows monteras filsystem alltid i kataloger. Det är även möjligt i Windows för lokala filsystem. Med nätfilsystem måste man använda en länk (mklink) om man inte använder enhetsbokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag att jag endast behöver en .bat fil och att den lämpligen ligger i C: Och en batfil kan se ut så här ungefär gissar jag?

 

net use \\192.168.1.11\Download

mklink /d C:\NAS\Download \\192.168.1.11\Download

net use \\192.168.1.11\Multimedia

mklink /d C:\NAS\Multimedia \\192.168.1.11\Multimedia

net use \\192.168.1.11\Public

mklink /d C:\NAS\Public \\192.168.1.11\Public

osv...

 

Du skriver att jag måste länka till batfilen om jag lägger den i C:. Varifrån ska jag länka den och hur skapar man en sådan länk? Kom ihåg att du talar med en mycket okunnig person, relativt sett.

 

Det optimala hade varit om jag kunde få Download, Multimedia, Public etc som bokstavsenheter. tex Public (Z:) men det var alltså omöjligt. Med din kod här ovan blir det C:\NAS\Public osv. Stämmer det? Det är ju klart bättre än så som det är nu. Men det finns inga risker med det så att jag förstör någon funktion i NAS:en?

 

Tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har missförstått ditt första inlägg lite. Jag fick den uppfattningen att du inte ville ha enhetsbokstäver.

Lägg då istället i .bat-filen:

net use j: \\192.168.1.11\Public

net use k: \\192.168.1.11\Download

o.s.v.

Det är bokstaven efter net use som anger enhetsbeteckningen. Varje mapp måste ha en egen.

Du kan fritt välja bland de som är lediga.

Raderna typ mklink /d C:\NAS\Public \\192.168.1.11\Public behövs då inte.

Lägg bat-filen i C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart så behöver du inte göra någon länk.

Det ändras ingenting i NAS:en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog lätt hänt att missförstå mig, så som jag velar och vilka underliga frågor jag ställer! Men det finns alltså sju mappar i roten i min NAS och dessa mappar går inte att radera, byta namn på eller flytta. Det går inte heller att skapa nya mappar i roten. Detta får jag nog acceptera och lära mig att leva med. Men jag vill alltså att samtliga dessa mappar (utom en som heter "Network Recycle Bin 1")får en enhetsbeteckning. Känns vettigt och snyggt att ha det så tycker jag. Följande har jag skrivit ihop. Är det så här du menar att det ska se ut? Eller har jag missat något?

 

net use t: \\192.168.1.11\Download

net use u: \\192.168.1.11\Multimedia

net use v: \\192.168.1.11\Public

net use x: \\192.168.1.11\Recordings

net use y: \\192.168.1.11\Usb

net use z: \\192.168.1.11\Web

 

Men hur gör jag sedan. Skriver jag detta med Anteckningar och sparar sedan en fil som heter xxx.bat och lägger den i Autostart? Och spelar det någon roll vad jag kallar filen? Är det allt? Kommer mappen Download då att se ut så här i utforskaren: Download (T:)? För det är precis så jag vill ha det så det vore helt fantastiskt om det fungerade.

 

Det finns ingen risk att något går snett med NAS:en om jag gör så här? Det finns runt 50 tillägg och applikationer, allt från Hardware till FTP Service och det är naturligtvis viktigt att allt fortsätter att fungera. Men det vi gör här är väl egentligen mest att skapa genvägar till NAS:ens filmappar. Inget flyttas ju, utan det länkas snarast om. Stämmer det? Och det finns väl ingen risk att hela datorn går i baklås och exploderar om jag skapar denna bat-fil?

 

Något annat jag missat? Får jag bara ditt klartecken så kör jag igång.

 

Tack för all hjälp, det uppskattas!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst fungerade det! Nu ser det ut så här tex: Download (\\192.168.1.11) (T:). Jättesmidigt och precis så som jag ville ha det. Kunde man dessutom få bort parentesen, (\\192.168.1.11), hade det varit fulländat och till och med mitt krävande och påfrestande sinne för estetik hade varit långt mer än nöjt. Men det går väl knappast?

 

Hur som helst är jag jättenöjd. Det känns mycket smidigare och mer logiskt att ha det så här. Allt som hör NAS:en till hamnar snyggt och prydligt under Nätverksplats. Så tack alla ni som ville hjälpa mig men störst tack till fagerja som ju var den som kom med den slutgiltiga lösningen. Tack för det!!!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...