Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LCD


BlaueReiter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en fråga om Lcd skärm som har hängt med i sex år.

Skärmen är en Dell Ultra Sharp 1905FP som har varit kanonbra.

För ett år sedan blev den helt svart, men jag plockade ner den och bytte några

kondensatorer och den blev som ny igen.

Men nu till ett fel som blir större och större efter hand.

På vänstra sidan av skärmen har det blivit som ett mörkare parti, lite flammigt

och som verkar bli större. Nu har jag på den sidan nära skärmen någon typ av basför-

stärkare till mina Dell högtalare. Tror att den väl innehåller kraftiga magneter, åtminstone

var det någon som sa det till mig. Kan det vara orsaken till de mörka flammiga partiet,

eller har någon upplevt liknande problem med sin skärm. Ser jag på bilder med ljus bakgrund

syns inte felet, bara när det är mörka bakgrunder syns det flammiga partiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej en LCD skärm påverkas inte av magnetfältet från dina högtalare.

Annat om det vore en gammal CRT (tjockskärm) eftersom en sådan har ett katodstrålerör men då måste magnetfältet vara väldigt starkt eller magneten väldigt nära.

 

Låter som det är dags för återvinningen för den skärmen. Dessa blir ju också sämre med tiden.

 

En fråga: har du en separat bashögtalare "subwoofer" uppe på skrivbordet?

Ej nödvändigt om det är en ren bashögtalare (1:an i 2+1 eller 5+1 eller 7+1), eftersom det är så låg frekvens på ljudet (långa ljudvågor) så går det att gömma undan den under på golvet. Ljudet från bashögtalaren kommer ändå att transporteras runt hela rummet. Ja även till grannarna om du vrider på lite...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag har också googlat och kommit fram till att magnet fält inte kan vara orsaken.

Och inte är det lampan som börjar bli dålig, då skall man tydligen få ett rödaktigt

sken. Det är väl bara att byta ut skärmen, men var ändå nyfiken på om någon hade

haft ett liknande fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...