Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Error loading operating system


Johan.L

Rekommendera Poster

Här kommer en sammanfattning om de senaste dagarnas dramatik.

* Gamla hårddisken ger upp, ny införskaffas och monteras.

* Installationen av Vista går klanderfritt, men senare instalaltion av grafikkortsdrivrutiner leder till bluescreen

* Datorn kan därefter inte boot:a utan ett felmeddelande uppstår: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

* Inspekterar boot setup och markerar återigen hårddisken som boot priority ett antal gånger tills jag möts av ett nytt felmeddelande: "Error loading operating system".

* Försöker därefter formatera om hårddisken och installera om Vista i hopp om räddning, men vid både installation reparationen syns inte hårddisken till. Den syns dock fortfarande i i BIOS och under boot.

 

Är i desperat behov av hjälp!

 

 

Sitter för övrigt på:

<moderkort> Gigabyte M55S-S3

<hårddisk> Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

 

Tack på förhand

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två förslag

1) 0 (återställa BIOS) till default.

2) starta datorn med en killdisk free CD och skriv över hårddisken med 000000

 

http://www.killdisk.com

sedan går det kanske bättre installera Vista

 

sen har vi det där med att den inte tålde installation av grafikdrivrutin

tja vad ska man säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har hårddisken fel. Ladda ned Samsungs diagnosprogram och kontrollera disken. Hittar diagnosprogrammet fel så reklamera disken. Om diagnosprogrammet inte hittar några fel så töm diskens första cylinder med dd (från live-CD linuxdistribution som root). dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=antalet sektorer/cylinder.

 

Glapp SATA-kabel kan vara en felorsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en ny PATA/IDE disk så tänk på att den ska sitta längst ut på kabeln, inte mittenuttaget.

Och det kan löna sig byta till en ny PATA/IDE 133 kabel.

Jag har själv råkat ut för strul med

gammal PATA/IDE kabel

där jag satt helt ny C: som primär på mittenuttaget.

Samsungs diagnostikprogram visade fel på disken.

Samma fel med ny Seagate.

Köpte ny PATA/IDE 133 kabel och problemet var löst, trots jag använde mittuttaget.

Men jag satte den senare längst ut på kabeln när jag lärt mig det ska vara så numera.

(Tydligen inga problem göra vad man vill vid IDE 33.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är en S-ATA-hårddisk.

 

Kör Samsungs (olidligt långsamma)diagnosprogram för fullt, återkommer med resultaten snarast.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESTOOL fann inga fel på hårddisken. Körde killdisk, återställde BIOS och killade kablarna men windows-installationen känner fortfarande inte av hårddisken. Googleade lite på problemet och kom fram till att jag måste skapa ett nytt "partitioning table" för att installationen ska se disken. Sitter nu med ett externt Linux (som känner igen hårddisken som oallokerad) men det verkar inte gå att fixa MBR. Är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...