Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkorthaveri?


Mad Man

Rekommendera Poster

Igår kväll blev plötsligt bilden på bildskärmen grynig och datorn startade om. Efter omstart så fylldes skärmen av ett antal blåa lodräta streck, organiserade 4 och 4 och en liten ruta dök upp mitt på skärmen'

 

"Not Optimum Mode Recommended Mode: 1440x900 60 Hz"

En blåskärm dyker upp med bl.a följande information "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" och längre ned finns det information om nvlddmkm.sys.

 

Startup Repair kan inte hitta något fel och det hjälper inte heller att göra någon systemåterställning.

 

Jag kan dock starta datorn in felsäkert läge och då får jag information om att "Nvidia Graphics Driver has stopped working properly".

 

Jag laddade ned nya drivrutiner från Nvidias hemsida med det funkar ändå inte. Kortet är ett GeForce 7500 LE.

 

Finns det något område som jag kan felsöka på, eller är det bara att skaffa ett nytt grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Vector linux

VL 6.0 Kde-Classic Live Edition

http://vectorlinux.com/downloads

http://vectorlinux.osuosl.org/veclinux-6.0/iso-release/VL6.0-KDE-Classic-Live.iso

och bränn långsamt t.ex med 16 x för bästa läsbarhet på en CD

Bränn som isofil.

Starta sedan datorn inställd för start från CD med VectorLinux i CD/DVDn. Ibland kan man välja start genom att tryck på F11 vid starten och välja i menyn som kommer upp annars val i BIOS att sätta start från CD/DVD som första start alternativ.

 

När CDn startar får du snabbt upp Vector Linux blåa grafiska fönster som visar hur Vectorlinux drar igång. Gör inga val. Låt den sköta sig själv.

När alternativen root och Vl kommer upp (Vl default) så klickar du bara på login utan något password för att komma vidare.

Jag har ett Geforce 9800 GTX+ och till slut hade den allt klart upplösning 1920x1080 på min skärm.

Så den borde inte ha några problem med ditt nVidiagrafikkort.

 

Vilket gör att Vector Linux kan ge en möjlighet kolla kortet. Är bilden bra i Vectorlinux har du fel i Windows/hårddisk. Är bilden dålig så ytterligare en indikation på fel på grafikkortet.

Och då tycker jag det första du ska göra är att kolla att inte kylflänsen lossnat från grafikkortet och att det inte är fullt med damm.

 

(Vectorlinux kopplade automatiskt upp sig mot min router och ut mot internet.

Den enda ändring jag gjort efter datorn startade med Vector linux är att i menyerna välja Control Center. Sedan öppna mappen Regional & Accessibilty

klicka på Keyboard Layouts

klicka i rutan Enable keyboard layouts

sedan välja Sweden och klicka på Add

Klicka på US och sedan klicka på remove

Klicka på Apply

och sedan klicka bort Control Center fönstret med x uppe till höger

och så har jag svenskt tangentbord och kan skriva det här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag skall testa det, när jag fått tag på ett nytt brännarprogram. Mitt har tydligen försvunnit. (Har nog inget med detta problemet att göra.

 

När du skriver att det kan ha med Windows/Hårddisk att göra så blir jag lite fundersam. FÖr när jag jag startar upp datorn i "Safe mode with networking", så verkar det som om hela datorn fungerar som den skall, med undantag för själva grafiken. Kan det ändå vara fel på Windows och/eller hårdisken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. I safe mode används inte grafikkortets drivrutin utan en enkel standarddrivrutin. Problemet med drivrutinen kan bero på skadade sektorer på hårddisken. Testa hårddisken med tillverkarens diagnosprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...