Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte skicka epost med Glocalnet


datapappa

Rekommendera Poster

Har sedan länge bredband och e-post från Glocalnet (även om jag ibland undrar varför....)

Efter en datorkrasch har jag nu satt upp mitt gamla e-post konto i en ny burk men får det inte att funka, hur jag än försöker. Det går bra att hämta och ta emot e-post men inte att skicka.

Glocalnet har anvisningar på sin hemsida och jag har läst och följt dom på varenda detalj, men lik förbaskat funkar det inte, har provat både Windows live mail och Outlook express men nada känner mig som en idiot :-)

 

Glocalnets sk kundservice vill inte hjälpa till - "dom har ingen support för e-post program...." och hänvisar till en extern betaltjänst med skitdyr telefonsupport. Det är service det ! byter snart leverantör.... men än så länge behöver jag komma åt min e-post, så :

 

jag har läst en del trådar om smtp-autentisering mm, har satt server för utgående som smtp.glocalnet.net och markerat att servern kräver autentisering, allt som står i deras anvisningar, men inget funkar. när man föler anvisningarna blir utgående port 25. - Var gör jag fel ? eller är det fel i anvisningarna ?

 

mycket tacksam för alla tips och hjälp !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man föler anvisningarna blir utgående port 25. - Var gör jag fel ? eller är det fel i anvisningarna ?

 

Ja, port 25 brukar ju fungera när det är samma leverantör för både internet & e-post.

 

Vilket felmeddelande får du?

Kan du ta skärmdumpar av dina inställningar?

 

Det är ju lätt att bli hemmablind, kanske skriver man smpt istf. smtp osv..

 

Edit:

För inställningar för Thunderbird, vilken jag rekommenderar, så står bl.a:

Användarnamn: Användarnamnet, tillhörande din e-postadress.

Inkommande: pop.glocalnet.net

Utgående: smtp. glocalnet.net

Inställningar för att använda SSL:

Utgående: smtp.glocalnet.net

SMTP(Port): 465

Ändra sedan ”Ingen” till SSL/TLS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port 25?

Är det någon som verkligen kör med port 25 idag?

 

Har själv tre olika konton, olika leverantörer hos mig, ingen kör med port 25 av säkerhetsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, sorry att det dröjt.

 

Provade igen - läste ALLA Glocalnets anvisningar, inkl Thunderbird som du föreslog, och visst !

Där står som du visade "byt till port 465 och "koppla på" SSL "

 

Jag kör (stenålders, men va fan...) Outlook Express, ändrade enligt ovan - Häpp ! allt funkar !

 

Vad ska man säga om Glocalnet ??? Ingen idé att skriva vad jag tycker, det måste nog moderatorn censurera , men jag tror ni håller med - ?

Den enda "support dom erbjuder är pdf på nätet, och Varken anvisningarna för Outlook express eller Windows mail fungerar. Ingen av dom anger något om att ställa in annat än standardport 25. T.o.m Glocalnets telefonsupport säger "port 25, ja det är rätt..." och hänvisar till en betaltjänst !

 

Dags att byta bredbandsleverantör tror jag....

 

TACK Mikael63 för hjälp.

/DP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Jag förstår att du väljer Outlook Express. det är en väl fungerande klient som utför sitt jobb. Ungefär som den gröna postlådan ute vid vägen..

 

Men om man "måste" byta så tycker jag Thunderbird är en värdig ersättare, lika enkel om man så vill. Går att installera och använda parallellt. (Fast man får hålla koll var ens post då hamnar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick till det.

 

Använde Outlook Express själv innan jag snubblade över Thunderbird för flera år sedan, och det ångrar jag inte.

När man väl kommer in i gränssnittet, så är det lika enkelt som Outlook Express, fördelen är också att den går att anpassa efter eget tycke,

Det finns ju mängder med tillägg så att utseendet kan anpassas.

 

Och visst kan man ha den bredvid Outlook Express, men finns ingen anledning att ha två maiprogram tycker jag, om man inte har ett jobbmail förstås, där man kanske måste ha ett specifikt mailprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst kan man ha den bredvid Outlook Express, men finns ingen anledning att ha två maiprogram tycker jag, om man inte har ett jobbmail förstås, där man kanske måste ha ett specifikt mailprogram.

Håller med.

Men jag har märkt att en del inte "törs" installera Thunderbird, i tron att det på något sätt ska sabba den klient man redan använder, eller att man måste avinstallera den "gamla" innan.

 

För att pröva på Thunderbird, eller annan klient, så kan man skapa sig ett nytt konto hos ex. google (om man inte redan har flera olika konton) och använda detta i den nya klienten. Då kan man testa att skicka & ta emot post till sig själv, skicka bilagor, markera som skräppost, spara undan, skapa regler osv. tills man är mogen att helt övergå till den nya klienten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Men jag har märkt att en del inte "törs" installera Thunderbird, i tron att det på något sätt ska sabba den klient man redan använder, eller att man måste avinstallera den "gamla" innan.

 

För att pröva på Thunderbird, eller annan klient, så kan man skapa sig ett nytt konto hos ex. google (om man inte redan har flera olika konton) och använda detta i den nya klienten. Då kan man testa att skicka & ta emot post till sig själv, skicka bilagor, markera som skräppost, spara undan, skapa regler osv. tills man är mogen att helt övergå till den nya klienten.

 

Visst är det så, en av flera fördelar med Thunderbird tycker jag också är att den är bättre på att hålla flera mailkonton, har aldrig testat hur många konton man kan ha, men troligen tillräckligt många ändå.

 

Nåväl,datapappa fick ordning på sitt mailprogram, det var huvudsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej. Jag har dpraymail men glocalnet som Internetleverantörer. Jag kan ta emot men ej skicka mail. Enligt spray har glocalnet blockerat detta hur att lösa. Tacksam för hjälp.

Olan1002

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in ditt mejlprogram enligt anvisningarna tidigare i tråden?

Har det någonsin fungerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har glocalnet som bredband spray. se som mail. Kan inte skicka från deras server. Vilken port har glocalnet för utgående. Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olan1002:

Eftersom du har upprepat din fråga i en annan tråd (numera borttaget eftersom korspostning är förbjuden i reglerna) så gissar jag att du inte förstod Mikael63s länk. Enligt länken ska inställningen för att skicka epost via Glocalnet vara:

Port 465 för utgående e-post och SSL ska vara aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...