Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om starta enskild firma


esd

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska starta enskild firma hade jag tänkt och jag har läst på en hel del men har fortfarande några frågor som jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med, här är dom:

 

När jag hos Skatteverket ansöker om F-skatt och momsregistrerar mig måste jag då skicka in något till Skatteverket, en budget eller något liknande? Eller är det vara att ansöka om F-skatt och när jag har fått den dra igång allting?

 

Hur redovisar jag skatten för min enskilda firma och när gör jag det? Också när och hur redovisar jag intäkter, utgifter och vinst, jag har hört att man ska kunna göra det med ett förenklat årsbokslut (min firma kommer inte över 3 miljoner).

 

Jag ska ta betalt via nätet och då använder jag PayPal för det, behöver jag något särskilt tillstånd för det eller räcker det att jag har läst och följer PUL?

 

Hoppas att ni kan hjälpa mig med någon eller kanske alla av mina frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Om två veckor är det precis tio år sedan jag startade min enskilda firma (som jag efter fyra år ombildade till aktiebolag som jag har i dag). Jag kommer ju ihåg hur det gick till, men jag vet att reglerna har ändrats sedan dess. Jag rekommenderar därför att du gör som jag gjorde, boka en tid hos Skatteverket för att få hjälp och för att ställa frågor. Skatteverket vet vilka misstag folk brukar göra och de tipsar ju gärna, för det sparar ju tid och resurser för dem om folk gör rätt från början.

 

För att få F-skatt måste du visa för Skatteverket att du uppfyller villkoren för F-skatt, som är:

 

+ Varaktigt

+ Vinstsyfte

+ Självständigt

 

Det behöver inte beskrivas så ingående, men skulle din beskrivning inte övertyga Skatteverket kommer de be dig komplettera med mer information.

 

Du behöver ange hur mycket du räknar med att tjäna på ett år och det kommer du att få betala skatt på i förväg, så kallad preliminär skatt. Det sker en gång i månaden (runt den 12:e) och var noga med att betala detta. Skulle det gå sämre än väntat så är det bara att lämna in en ny beräkning till Skatteverket så justerar de beloppet du ska betala (så kallad preliminär självdeklaration).

 

Redovisningen av skatten sker en gång om året i den vanliga deklarationen (det är en grön sida där som du förmodligen alltid hoppat över tidigare, och så blir det någon extra bilaga).

 

Sen måste du även redovisa moms och där tror jag du kan välja mellan var tredje månad eller en gång om året (i deklarationen). Redovisning av moms innebär att du räknar den moms som du tagit emot från kunderna minus den moms du betalat till andra företag för saker du köpt. Skillnaden ska du betala in (eller få tillbaka om den är negativ). Väljer du att bara redovisa den en gång per år så tror jag att de lägger på det i den preliminära skatten.

 

Vad det gäller Paypal så var noga med att kontrollera att de inte drar någon moms på dina transaktioner, för det är du som ska redovisa moms. Skatteverket kräver alltid att du drar moms, det är det som Stardoll fått problem med för sina betal-SMS där mobiloperatören drar moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Skatteverket kommer att vilja ha en uppskattning av hur mycket du kommer tjäna i firman ("vinst")

Utgående från den uppskattningen kommer dom svara en "Preliminär skatt" som du ska betala in varje månad. Nästa sista inbetalningdag 17 augusti. Det är en dag i ca mitten på varje månad. Jag har normalt inga inkomster i firman (vanligt jobb dessutom) och betalar in 680kr/månad.

Eller för att göra det bekvämt betalar jag in alltihopa på en gång på våren så är jag kvitt det för resten av året.

 

2) Men nu tjänar du inte så mycket som du trodde och ska betala in 10000kr/månad !

10000kr du inte har. Inga problem, bara ner på skatteverket och ändra till det aktuella läget.

 

3) För många år sedan , det gick dåligt orkade jag inte med kontakta skatteverket.

Resultater var en massa krav på till slut 100000kr.

Jag hade betalat in 20000kr

Jag var skyldig skatteverket vid årets slut 100000kr

Samtidigt skulle jag ha 120000kr tillbaka som jag formellt skulle betalat. Eftersom jag inte tjänat nått i firman.

Vilket blev en utbetalning på 120000kr - vad jag var skyldig 100000kr = de 20000kr jag betalt in i preliminär skatt och fick tillbaka pga inga inkomster i firman. Men gör INTE som jag. Kontakta skatteverket för att dra ner preliminärskatten om du får in mindre pengar än väntat, se 2).

 

4) Jag har enbart goda erfarenheter av skatteverken. Vid ett tillfälle ifrågasatte de ca 50000kr i avdrag.

Jag jobbade då på annan ort så jag åkte dit jag var skriven med papperen för ett möte fick utan problem 45000kr godkänt när jag förklarat siruation och accepterade att ca 5000kr inte godkändes. (Inget skäl slåss till sista blodsdroppen. Skatteverkaren gjorde också sitt jobb.) Vi skildes i som jag såg det gott samförstånd.

Lycka till med din firma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag ansöker om F skatt ska jag då skicka in en års budget till skatteverket då eller räcker det med att skriva till dom hur mycket jag tror jag kommer tjäna första året?

 

Sen så är det väldigt svårt att uppskatta hur mycket jag kommer tjäna det här första året kan man säga att man tror att man kommer tjäna 0 kr?

 

Sen ska jag skicka in min affärsplan för att övertyga dom om att ge mig F skatt eller hur övertygar jag dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig hållt på med enskild firma utan enbart HB och AB så jag har inget mer konkret svar än att kontakta Skatteverket.

Håller med föregående talare. Skatteverket är, enligt mina erfarenheter, faktiskt riktigt bra att ha att göra med. De svarar på alla dina frågor samt kommer med synpunkter och kom-ihåg-tips. Samma sak på Bolagsverket.

 

Passar även på att flytta tråden till mer lämpligt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat en hel del bra broschyrer på skatteverkets hemsida nu som jag har läst igenom de senaste dagarna och jag börjar att förstå mer och mer om hur det fungerar. Men ni kanske kan svara på det här:

 

Vilket är bäst att redovisa momsen en gång per månad, en gång var tredje månad eller en gång per år i inkomstdeklarationen?

 

Vilken bokföringsmetod är bäst?

 

Jag kommer ha förlängt räkenskapsår så jag börjar inte att betala preliminär skatt förrän i februari nästa år men jag antar att det inte gäller för momsen också? Om jag t.ex. har valt att redovisa momsen var tredje månad så gör jag det i skattedeklarationen om 3 månader fast jag inte börjar betala preliminär skatt förrän nästa år?

 

Har sett att skatteverket har regelbudna informationsträffar också men den senaste är tyvärr först sista augusti så det är lika bra att jag läser på så mycket som jag kan och kanske får lite hjälp av er tills dess!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kontaktat PayPal nu och tydligen så tar dom ingen moms på den summan som dom tar från varje betalning som görs till mitt konto.

 

Om det nu inte tas moms på den summan ska jag bokföra det på något särskilt sätt eller ska jag bara lägga in den summan under utgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...