Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gör till startsida?


mindsleep

Rekommendera Poster

Jag funderar på att göra en länk som byter startsida på webbläsaren då man klickar den. Men inte nu längre då jag hör rykten om att man kan svartlistas för malware.

 

Stämmer detta?

 

Hur har ni andra löst detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tänkt att ha denna länk på en egen webbsida, så att en besökare får sin startsida bytt till en som din länk bestämmer, så lär inte det bli speciellt uppskattat, risken är stor att du får ilskna kommentarer/påhopp, och detta sprids också med resultat att besökarna försvinner.

Det är ju liknande sådant som bl.a. Cecilia hjälper till med att rensa bort i dom virustrådar som folk begär hjälp i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att göra en länk som byter startsida på webbläsaren då man klickar den. Men inte nu längre då jag hör rykten om att man kan svartlistas för malware.

 

Stämmer detta?

Om det väldigt tydligt framgår vad som händer när man klickar på länken, t ex med en extra varningsruta, så har jag svårt att tro att webbsidan skulle svartlistas. För det gäller väl att inget program installeras (fil lagras) i datorn utan bara att webbläsaren ändrar startsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, risken är liten då om man får en varning, det är ju många sajter som med en sådan länk erbjuder att få en specifik startsida istället för den man brukar ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken skulle heta "Göra denna hemsida till startsida".

 

Klickar man på länken hae jag tänkt köra först ett popup fönster som säger att om man fortsätter så görs webbläsarens startsida till den nya. Klickar man "Ja" så byts den.

 

Har dock hört att det inte fungerar på IE7> kan det stämma? Någon som testat?

 

Har också hört att olika virusprogram kan varna för sådana webbsidor. Vilket inte vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken skulle heta "Göra denna hemsida till startsida".

 

Klickar man på länken hae jag tänkt köra först ett popup fönster som säger att om man fortsätter så görs webbläsarens startsida till den nya. Klickar man "Ja" så byts den.

 

Har dock hört att det inte fungerar på IE7> kan det stämma? Någon som testat?

 

Har också hört att olika virusprogram kan varna för sådana webbsidor. Vilket inte vore bra.

 

De flesta kör väl med popupblockerare nuförtiden, så den idén kanske inte funkar så bra. Bästa lösningen (så folk inte blir förbannade) är väl att göra en länk "gör denna till min startsida". För många år sedan (på 90-talet) så hände det att sajter ändrade startsidan för mig. Då blev jag förbannad. Jag antar att många känner likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så dom flesta har det med länken, men oftast är det aldrig någon varning/popup fönster som varnar.

 

IE7 är ju gammal, idag är det ju IE9 som gäller, så varför skulle det inte fungera på IE7?

 

Har aldrig märk att virusprogram skulle varna för etta, i och för sig, så har jag inte testat alla virusprogram, så jag kan inte uttala mig om alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folk tycker om din hemsida så mycket att de vill ha den som startsida / favorit, vet de inte hur man gör?

 

Personligen har jag alltid tyckt att sådana länkar aldrig är något att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Jonas_B, vill man ha en specifik sida som startsida, så ordnar man ju det själv.

 

Helt sant. Men vänder man sig till en "bredare kundgrupp" än folk som "kan" datorer/hur man ändrar i webbläsaren, kan ändå en sådan länk vara användbar.

Jag är dagligen med om folk som har använt datorer i flera år (i jobbet) och inte vet hur man ändrar startsida! På jobbet bytte vi nyligen (äntligen!) till win7 från xp. IT-avdelningen hade inte lagt in företagets intranetsida som startsida. Eftersom IT-avdelningen är fruktansvärt långsam, frågade folk givetvis mig "hur man gör".

Jag skickade länken via e-posten till "alla", trots detta lyckades inte en hel del med denna "manöver"! (Normalt sett hade jag lagt länken på intranetsidan, men det var ju lönlöst, eftersom folk inte hittade sidan.. hehe..) Över ett dussin medarbetare kom till mig och ville att jag skulle lägga in sidan på deras tjänstelappar!

Så även högutbildade människor kan vara kompletta dataidioter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tänker inte ta någon debatt hurvida det är rätt eller fel att ha länkar som talar om att "om du klickar på denna länk så byts din startsida".

 

Jag tänker bara säga det att alla är inte "dator savy". Jag stöter dagligen på människor som jobbar på kontor och då jag nämner ordet "webbläsare" för dem så säger de...."du menar internet?".

 

Jag har i alla fall bestämt mig för att köra både länk och en beskrivning hur man gör i olika webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...