Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krasch - ny disk behövs


Monshi

Rekommendera Poster

En hårddisk håller på och dör. Ja, det sker väl alltid, de är alltid döende från den dagen de tillverkats.

 

Jag som skött den så väl. Den har haft en bra temperatur kring 35 grader och jag har inte misshandlat den med torrents eller liknande. Windows ligger iofs på den och det är ju alltid en påfrestning.

 

36 månaders garanti. Inköpt för 36,3 månader sedan.

 

Inga pengar att tala om, mest arbete då är systemdisken som börjat bråka. Ominstallation krävs.

 

Kanske köpa två nya och sätta de i RAID?

Eller en SSD-disk för Windows? (min win-installation tar idag 90 GB, en på 90 GB räcker med andra ord... 1 200 kr)

 

Någon rekommendation på bra diskar? Vad bör man satsa på?

 

 

den som kraschar är en Samsung Spinpoint

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339251

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja en SSD i kombiation med en rask HDD är väl det jag skulle rekommendera.

Där är det ju som vanligt plånboken som styr.

 

Men annars är en av dom snabbaste på marknaden (mycket bra betyg i tester gjorda) som visserligen kostar lite mer än en vanlig 2TB disk men ger mycket GB/krona i förhållande till prestanda är Western Digital Caviar Black SATA III 7200 rpm 2TB för c:a 1290:-

I vissa delmoment så spöar den t.o.m. Western Digitals VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek 10 000 rpm (som är världens snabbaste SATA hårddisk).

https://www.inet.se/...al-caviar-black

Är själv sugen på en sån. Funkar givetvis även på SATA II.

 

Annars är 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB för c:a 473:- ett bra budgetval. Tyst och snabb och bra betyg i tester (har en sådan också).

https://www.inet.se/...oint-f3-hd103sj

 

Jag har även denna just nu som systemdisk Western Digital 450GB VelociRaptor SATA III 6Gbit/s 10 000 rpm hdd , men planerar inom kort att stoppa in en SSD som jag har liggandes.

Det är ju en 2,5" disk inbäddad i en kylare som är 3,5" så läsarmen har ju också mycket kortare sträcka att röra sig på. Dessutom så droppar inte överföringshastigheten nämnvärt någonstans över disken. Passar perfekt som systemdisk.

https://www.inet.se/...al-velociraptor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk håller på och dör. Ja, det sker väl alltid, de är alltid döende från den dagen de tillverkats.

 

Jag som skött den så väl. Den har haft en bra temperatur kring 35 grader och jag har inte misshandlat den med torrents eller liknande. Windows ligger iofs på den och det är ju alltid en påfrestning.

 

36 månaders garanti. Inköpt för 36,3 månader sedan.

 

Inga pengar att tala om, mest arbete då är systemdisken som börjat bråka. Ominstallation krävs.

 

Kanske köpa två nya och sätta de i RAID?

Eller en SSD-disk för Windows? (min win-installation tar idag 90 GB, en på 90 GB räcker med andra ord... 1 200 kr)

 

Någon rekommendation på bra diskar? Vad bör man satsa på?

 

 

den som kraschar är en Samsung Spinpoint

http://www.komplett....aspx?sku=339251

 

Trodde du hade koll på detta ;):blink:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jora, jag har koll på mina diskar. Kan säga att denna inte gett någon varning i SMART. Det som hänt är att datorn hängt sig och checkdisk hittat fel som den rättat. Samt att jag nu fått igång ESTool som visat på fel på ytan på disken.

 

Försöker mig på det som inte går just nu, nämligen att klona denna skadade disk. Processen verkar ha klarat första hindret vi cirka 2% men fastnat vid hindret vid 10%. Det vill säga de två områden som jag hittat fel på med ESToool, bortom 10% har jag inte testat. Klonar till WD disk på 250 GB som jag kom på att jag hade hemma. En rest från en digitalbox.

 

Tänkte, kanske det går... Skadar inte att testa, inga större mängd data som försvinner om disken kraschar totalt och skulle spara en del arbete om det gick. Tyvärr verkar den stå och stampa.

 

Flyfisherman:

Då jag egentligen inte har behov mer utrymme finns det egentligen inget behov av 1 TB. Det är en systemdisk jag behöver. Men å andra sidan, det blir inte mycket billigare att gå ned i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Men å andra sidan, det blir inte mycket billigare att gå ned i storlek.

Nej det har du rätt i.

Och Samsung disken jag länkade till stämmer faktiskt bra in på talesättet:

 

Bättre att handla billigt och bra än dyrt och dåligt.:)

 

Tester

 

bit-tech: http://www.bit-tech....f3-1tb-review/1

 

tom's hardware: http://www.tomshardw...bit,2528-3.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev den disk du länkade till, Samsung 1 TB. Funderade ett tag på att ta en mindre men det blev den där. 500 kr inklusive frakt.

 

Sitter nu med Windows installerat på en slö (relativt) och varm 250 GB disk från en digitalbox, den ska jag inte använda mer. Tänkte att det är lika bra att installera, förhoppningsvis är det bara att klona över denna partition på nya disken.

 

En fråga apropå det? AHCI? Bör det vara aktivt?

 

Samt - det där med Windows. Ska inte ett servicepack täcka alla uppdateringar mellan två servicepack? Dvs borde jag inte bara behöva installera två servicepack samt lite mer därefter?

Nu har den traskat igenom miljoner med uppdatering, bland annat först till IE8 och sedan till IE9. Varför inte direkt till IE9?

post-8996-0-10154800-1311779057_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
En fråga apropå det? AHCI? Bör det vara aktivt?

Ja. Är det aktiverat i BIOS så bör AHCI drivrutinen automatiskt installeras i Windows.

 

Det kan du kontrollera i dels BIOS samt i enhetshanteraren under fliken IDE ATA/ATAPI Styrenheter => så bör det vara en AHCI drivrutin där då.

 

Samt - det där med Windows. Ska inte ett servicepack täcka alla uppdateringar mellan två servicepack? Dvs borde jag inte bara behöva installera två servicepack samt lite mer därefter?

Väldigt osäker där.

undrar när det gäller Vista om det inte krävs SP1 innan installation av SP2?

 

Sedan kommer väl i alla fall inte IE9 med någon servicepack?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, SP1 behövs installeras före SP2. Men när SP1 är installerat borde SP2 kunna installeras direkt, inte med en massa annat emellan. Likaså borde SP1 kunna installeras mer eller mindre direkt på en pre-SP1 installation. Kan man tycka. är det inte det som är tanken?

 

 

Det ovan, bilden, är listan i kronologisk ordning på det som datorn installerat idag. Nu har jag inte suttit vid den hela dagen utan tittat till den då och då. Kan säga att jag startade installationen cirka kl 10 i förmiddags, alla uppdatering via MS Update var nedladdade och installerade vid kl 16. Sex timmar, kanske går att ta bort en timma om jag vaktat datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo jag håller med till fullo.

Gjorde faktiskt iordning en Vista burk tidigare i somras och det slog mig då hur ofantligt seg och lång tid uppdateringarna tog.

 

Det där förstår jag heller inte hur MS tänkt.

Känns ju vansinnigt att först så hämtas uppdateringar och installeras som sedan är obsoleta för att ersättas av nyare direkt efter??:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...