Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel minnes hastighet på asus sabertooth X58


Badboy79

Rekommendera Poster

hejsan. Jag har precis införskaffat mig uppgradering til min dator som består av följande.

 

Moderkort: Asus Sabertooth X58

Processor: Intel core i7 960

Ram minne: 8GB Corsair vengeance 1600MHZ

Grafikkort: Asus nvidia GTS 450.

 

Allting fungerar som det ska men minnena kör bara i 1066MHZ. Enligt manualen till moderkortet så kan man bara ha 1600MHZ minnen på en kanal per minnesbank och det har jag gjort med men dom körs bara i 1066MHZ.

Någon som vet varför eller hur man kan ställa in det om det går. Är inte så jätte haj på att ändra om i bios och sånt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bios borde finnas något som heter Dram Frequency. Där kan du ställa in frekvensen för minnena.

 

Sätt också Dram Voltage till rekommenderade för minnena.

Är väl 1,5V, tror jag. Inte säker.

 

För att ändra i bios använder du piltangenterna och ibland + och -.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dom där minnena har väl kanske XMP profil (Extreme Memory Profil)?

 

Isåfall väljer du bara den XMPprofilen i BIOS för minnena så kommer värdena (timing, CAS Latency, frekvens , spänning etc) att ställas in automatiskt efter XMP profilen.

Detta är då någonting som är testat av minnestillverkaren men det kräver att ditt moderkort och Processor stöder XMP.

Din processor I7 960 gör det i alla fall.

Tror nog att även ditt moderkort gör det.

 

Frågan är då om dina minnen har XMP?

 

Med XMP profilen vald så kommer då även resten att följa efter processor, memory controller så du får upp systemprestandan med ditt X58 chipset moderkort.

 

Men eftersom det är en överklockning av ditt system, så kommer allting att bli varmare så det kräver bra kylare etc.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där minnena har väl kanske XMP profil (Extreme Memory Profil)?

 

Isåfall väljer du bara den XMPprofilen i BIOS för minnena så kommer värdena (timing, CAS Latency, frekvens , spänning etc) att ställas in automatiskt efter XMP profilen.

Detta är då någonting som är testat av minnestillverkaren men det kräver att ditt moderkort och Processor stöder XMP.

Din processor I7 960 gör det i alla fall.

Tror nog att även ditt moderkort gör det.

 

Frågan är då om dina minnen har XMP?

 

Med XMP profilen vald så kommer då även resten att följa efter processor, memory controller så du får upp systemprestandan med ditt X58 chipset moderkort.

 

Men eftersom det är en överklockning av ditt system, så kommer allting att bli varmare så det kräver bra kylare etc.

 

Mvh

 

 

Japp mina minnen stödjer XMP och även mitt moderkort så nu går dom som dom ska i 1600MHZ. Nu ska jag bara hitta problemet med att den bootar så jäkla långsamt. det borde den inte göra med det systemet. biosen är uppdaterad till senaste och allt. kan vara hårddisken som inte är den bästa (WD caviar blue 500GB). Men har beställt en WD Velociraptor 450GB som snart anländer så då borde det bli fart på det hela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad bra att det fungerar som du vill att det ska.

 

Men har beställt en WD Velociraptor 450GB som snart anländer så då borde det bli fart på det hela

Har också en sådan som systemdisk.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en sådan som systemdisk.:thumbsup:

 

 

Jo jag har hört att dom ska vara bra som f_n. då kanske det bootar lite snabbare för nu är den inte jättesnabb direkt. när den väl har bootat upp och läst in allt i windoes så är datorn snabb som sjutton nu men det tar lång tid tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har den inkopplad på SATA III 6Gbit/sek porten

 

Men det är viktigt att komma ihåg att en mekanisk hårddisk aldrig kan nå upp i dom överföringshastigheter som SATA III kan hantera.

Det gör endast dom snabbaste SSD SATA III.

 

Så i princip så blir det knappt någon märkbar skillnad om Raptorn sitter i SATA II eller SATA III porten. Och hastigheten räknas i (b)it/sek och inte (B)yte/sek

ex. SATA II (2.0) 3Gbit/sek och SATA III (3.0) 6Gbit/sek

 

Däremot har ju denna VelociRaptor 10 000 rpm 2,5" disk väldigt korta söktider och hög och jämn överföringshastighet på filöverföringarna.

Men i tester gjorda så fick den i vissa delmoment faktiskt se sig slagen av Western Digital Caviar Black SATA III 7200 rpm 2TB som förövrigt fick mycket bra betyg och ger många MB/krona i förhållande till prestandan.

 

Men det verkar som om du har något annat som strular?

Vad är det som tar tid vid boot eller uppstart?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...