Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsamt bredband - intrång?


hejjdåå

Rekommendera Poster

På den senaste tiden har jag märkt att min internethastighet har blivit mycket långsammare främst att det tar längre tid för hemsidorna att ladda. Jag gick därför in och kolla mina inställningar på routern. Där fann jag att det fanns fyra stycken ip-adresser. Jag vet inte om de tillhör mig, kan man ta reda det på något sätt?

 

Alla ip-nr har samma sex första siffror, de fyra sista är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det gäller IP-adresser för anslutna enheter och att de börjar med 192.168 eller någon av de andra sekvenserna som används i lokala nätverk. I den listan brukar det finnas en kolumn som heter MAC-adress eller fysisk adress. En sådan är uppbyggd så här:

00-29-DB-40-5D-5D

Det är en identifiering av ett visst nätverkskort, så om samma MAC-adress står angiven med olika IP-adresser så gäller de IP-adresserna samma nätverkskort, dvs dator eller liknande.

 

I en Windows-dator kan man starta Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) och skriva:

 

ipconfig /all

 

Datorns MAC-adress återfinns då på raden "Fysisk adress".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du beskrevm där fanns fyra olika fysiska adresser. Hur vet jag att det är mina fysiska adresser? eller att dem tillhör mig så att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje nätverkskort har en (1) fysisk (MAC) adress. En Windowsdators MAC-adresser får du fram med kommandot ipconfig /all. En dator har lika många MAC-adresser som den har nätverkskort (trådade eller trådlösa). Motsvarande kommando för linux och OS X är: ifconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fann fyra stycken MAC adresser, så då har jag väl förmodligen fyra nätverkskort Hur kontrollerar jag att de är mina?

 

 

Kan någon inte förklara lite enkelt hur jag går tillväga för att se om någon annan förutom jag har varit inne på mitt nätverk? Ni behöver inte förklara alla begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Cecilia har redan berättat hur du gör i Windows (Start, Alla program, Tillbehör, Kommandotolken osv...)

 

På Mac så går du in på menyn "Gå" i Finder och väljer Verktygsprogram. Där väljer du Terminal och sedan kan du göra som fagerja skrivit (ifconfig).

 

Har du Linux kan du trycka Ctrl+Alt+F1 för att komma till en terminal, logga in, och sedan skriva ifconfig (Ctrl+Alt+F7 för att komma tillbaka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kan inte så mycket om datorer, så det är snällt att ni ta det långsamt.

 

Jag har en mac och en pc i hushållet. Samt mobiler använder wifin här hemma. Behöver jag kolla den fysiska adressen och jämföra de MAC adressen routernhemsidan på alla macen och pc:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Om du har fyra prylar som använder nätverket och det i routern står att det finns fyra prylar anslutna så tycker inte jag det finns någon mening att kolla upp något mer, för då låter ju allt normalt. Hade däremot routern sagt att det var fem prylar anslutna, då hade man ju kunnat ana något fuffens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att den hastighet du har mot internet

förenklat beskrivet

kan halveras med med två anslutna prylar

kan sjunka till en fjärdedel med 4 anslutna prylar

 

Kan sjunka till sirap för andra anslutna prylar

ifall någon ansluten pryl belastar kraftigt, t.ex.

har Flash aktivt i webbläsaren (Flash går att avaktivera)

har många flikar/sidor öppna i webbläsaren

laddar hem någon stor fil

skickar iväg någon stor fil eller många små filer

 

Samt mobiler använder wifin här

Har du Androidmobiler så ser användaravtalet för Youtube appen ut så här för mig

Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation,

 

Så det kan ju bli en hel del aktivitet medan mobilen över WiFi skickar iväg foton, filmer som du har i telefonen till Google, vad mikrofonen hör, vad kameran ser, mail, SMS, kontaktlistor, vilka du ringt, vilka som ringt dig osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Så det kan ju bli en hel del aktivitet medan mobilen över WiFi skickar iväg foton, filmer som du har i telefonen till Google, vad mikrofonen hör, vad kameran ser, mail, SMS, kontaktlistor, vilka du ringt, vilka som ringt dig osv.

 

Har du sniffat själv, eller vad har du för källa?

 

De finesser jag känner till är att de foton/filmer du tar med kameran kan automatiskt laddas upp till ditt googlekonto för backup, men det är ju inte standardinställningen utan något som du själv måste aktivera.

 

Youtube-appen har ingen behörighet att använda kameran eller mikrofonen, så den kan inte spela in ljud eller ta bilder och har därför inget att skicka.

 

Mail, sms och kontakter kan välja att överföra till sitt googlekonto om man vill. Det är praktiskt när man byter telefon exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sniffat själv, eller vad har du för källa?

Nej, varför ska jag göra det? För min del räcker det att läsa och inse innebörden av användaravtalet.

Enligt användaravtalet har Google rätt att göra allt det jag skriver. Om de gör det idag,

inatt, eller imorgon är väl ointressant.

Google har ju rätt att göra det enligt

Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation

och det är faktiskt inte bara jag som reagerar

http://my.news.yahoo.com/apple-google-defend-privacy-practices-congress-022109414.html

http://uk.news.yahoo.com/privacy-groups-ask-congress-stronger-law-001535975.html

bara söka på webben efter t.ex

privacy yahoo congress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Nej, varför ska jag göra det?

 

För att då hade du haft något att komma med. Det hade ju varit en stor nyhet om Google hade spelat in och lagrat allt ljud från mobilernas mikrofoner. Och det hade de ju inte kunnat klara sig från med den avtalstexten.

 

 

För min del räcker det att läsa och inse innebörden av användaravtalet.

 

Men sånt där står det ju i avtalen hos alla företag som verkar på den amerikanska marknaden, annars blir de ju stämda...

 

 

och det är faktiskt inte bara jag som reagerar

 

De där artiklarna gäller dock inte vad som står i avtalen utan vad Google och Apple faktiskt gör.

 

Det som man får räkna med att Google gör är att de sparar allt du skickar till dem och använder det för att förbättra sina sökfunktioner, därav avtalstexten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är många företag som har denna policy, t.ex. facebook, är ännu värre enligt min mening, om jag inte har feltolkat deras regler, så övertar dom i princip alla rättigheter till allt man lägger in, skriver osv, och dom får rätten att göra vad dom vill med ens material, som läggs upp på facebook.

Nu är det ett tag sedan som jag läste, men i vintras, så var det så i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...