Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra Router


MS1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en trådlös Router, har tittat på 2 stycken hos komplett.se

Dom finns på dessa länkar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350214#extra

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331590#reviews

 

Eftersom jag första telejacket i källaren (ADSL) och jag har två datorer därnere, dessa gör väl inget om de är kopplade till Internet med internetkabel, men när man hellre vill sitta utomhus och surfa, till exempel på altanen då skulle jag behöva trådlöst, har sett att det finns en typ av USB Adapter som förlänger räckvidden på det trådlösa.

 

Då undrar jag om någon har testat dessa routrar som komplett.se säljer?, tror ni att den lilla räcker när man har ADSL modemet i källaren och det huset har betong i golv och i tak ändå upp till entrevåningen?, sedan är det vanliga väggar.

Sammanlagt så har huset 3 våningar, källare, entre och övervåning.

 

Signalerna måste ju orka gå ända upp till övervåningen, som längst.

 

Tacksam för tips.

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon testat?

Kolla omdömena här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=283703

citat

Knappt godkänd

"Kan intyga om att 5Ghz-bandet inte är något vidare. "

Min kommentar: Idén med draft N = 5GHz bandet är högre överföringshastighet. Tyvärr är nackdelen den begränsade räckvidden = "svårt sända signalen genom väggar" jämfört med den äldre 2,4GHz tekniken.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=158163

 

Tips: Placera routern på entrevåningen. Dra vanlig telefonförlängnings kabel från första jacket till routern på entrevåningen. Varför? För då ska den trådlösa signalen passera genom 1 golv istället för 2 golv. En N-draft router tappade 90% av signalhastigheten i ett test per vägg, dvs i ett rum 2 väggar bort var hastigheten 1% av hastigheten med datorn i samma rum som routern.)

 

(Jag har först jacket i köket och har 10+10=20meter telefonförlängningskabel till routern i vardagsrummet. Varför? För att få trådlös förbindelse ca 15 meter genom 2 golv och 3 väggar var det nödvändigt, 2,4GHz bandet)

 

Till sist routrarna med högst omdömen hos prisjakt (minst 8 i genomsnitt)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s73107072&cols=947,2305,2342&o=produkt_betyg#prodlista

har själv valt WRT54GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det skiljer något i räckvidd bara för att den ena routern är dyrare utan det kan vara olika extra funktioner, t ex displayen och 5 GHz-bandet, som man betalar mer för.

 

WRT54GL klarar inte av n-standarden som ger högre trådlös hastighet. Det spelar ju ingen roll för surfning men ska man skicka filer mellan datorerna så märks det.

 

Alla luftburna signaler med de frekvenser som routrar använder störs mycket av armeringsjärn som finns i betong. Om man har långt till telefonstationen eller halvdan förbindelse dit kan en telefonförlängningskabel göra att man får anslutningsproblem och i stället är det bättre att använda en lång nätverkskabel mellan modem och router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WRT54GL klarar inte av n-standarden som ger högre trådlös hastighet. Det spelar ju ingen roll för surfning men ska man skicka filer mellan datorerna så märks det.

N-standarden ger högre hastighet för datorer i samma rum som routern.

Men den begränsade räckvidden för N gör att den är tämligen ointressant för den som vill täcka flera rum och våningar. Som i det här fallet.

N (5Ghz) är ju betydligt känsligare för väggar och golv än tidigare 2,4GHz teknik.

 

Om man har långt till telefonstationen eller halvdan förbindelse dit kan en telefonförlängningskabel göra att man får anslutningsproblem.

Kan du Cecilia ge en förklaring till att man får anslutningsproblem när som i mitt fall 3500meter telefonledning från jacket till telefonstationen ökas till till 3520meter med 20 meter telefonförlängningssladd?

Är det de som fått problem så måste det ju vara mycket dålig kvalité på förlängningssladden (fel på sladden?) jämfört med de 1000-tals meter koppartråd som går från telefonstationen till jacket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Ett prisvärt alternativ är WRT160NL från Linksys. Operativet är linuxbaserat, har möjlighet för anslutning av extern hårddisk med usb. Routern kan dessutom flashas med mjukvara från dd-wrt för utökad funktionalitet och inställningsmöjligheter. Den har dessutom kan antennerna bytas ut mot större (med förstärkning) för utökad räckvidd. Använder själv en flashad WRT160NL med väggmonterade antenner (förlängningskabel) med 8 dbi;s förstärkning.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du Cecilia ge en förklaring till att man får anslutningsproblem när som i mitt fall 3500meter telefonledning från jacket till telefonstationen ökas till till 3520meter med 20 meter telefonförlängningssladd?

Är det de som fått problem så måste det ju vara mycket dålig kvalité på förlängningssladden (fel på sladden?) jämfört med de 1000-tals meter koppartråd som går från telefonstationen till jacket.

När vi började med ADSL för många år sedan drog vi en ca 10 m lång telefonförlängningskabel från första jacket till modemet. Vår internetanslutning hade ständiga problem med korta avbrott, lagg i spel etc. När jag ringde till vår operatör så var bland det första de frågade om vi hade modemet anslutet med en kort kabel och eftersom vi inte hade det så bad de oss att pröva med det. Vi gjorde det och problemen var som bortblåsta. Vi har ungefär 1 km till stationen fågelvägen men hade bara 512 kb/s på den tiden (numera 8 Mb/s utan problem).

 

Det har förekommit precis samma sak i flera Eforum-trådar under åren.

 

PS. Tack för poängen, Thirteen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden helt fräckt och frågar vad en Com Hem Bredband abonnent ska titta efter på en "router".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga särskilda routrar för kabelteve-abonnemang, så länge de har en vanlig Ethernet-nätverksanslutning mot internet så fungerar de att ansluta till ADSL-modem, kabelteve-modem och nätverksuttag direkt i väggen. Däremot om det gäller en router för mobilt bredband med USB-anslutet 3G-modem så måste ju routern ha en sådan anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en trådlös Router, har tittat på 2 stycken hos komplett.se

Dom finns på dessa länkar:

http://www.komplett....ku=350214#extra

 

http://www.komplett....=331590#reviews

 

Eftersom jag första telejacket i källaren (ADSL) och jag har två datorer därnere, dessa gör väl inget om de är kopplade till Internet med internetkabel, men när man hellre vill sitta utomhus och surfa, till exempel på altanen då skulle jag behöva trådlöst, har sett att det finns en typ av USB Adapter som förlänger räckvidden på det trådlösa.

 

Då undrar jag om någon har testat dessa routrar som komplett.se säljer?, tror ni att den lilla räcker när man har ADSL modemet i källaren och det huset har betong i golv och i tak ändå upp till entrevåningen?, sedan är det vanliga väggar.

Sammanlagt så har huset 3 våningar, källare, entre och övervåning.

 

Signalerna måste ju orka gå ända upp till övervåningen, som längst.

 

Tacksam för tips.

 

Mvh Micke

 

Eftersom du har två datorer i källaren där du har ADSL-modemet så har du väl redan en router. I stäälet för ytterligare en router skulle jag skaffa en accesspunkt. AP:en anslutes med kabel till routern och placeras lämpligen i entrvåningen. nära altanen. Det går att ha flera accesspunker för att få täckning över större område och datorn ansluts automatiskt till den AP, som har bästa signalstyrka. Dedikerade accesspunkter är oftast av bättre kvalité än de som ingår i trådlösa routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi började med ADSL för många år sedan drog vi en ca 10 m lång telefonförlängningskabel från första jacket till modemet. Vår internetanslutning hade ständiga problem med korta avbrott, lagg i spel etc.

 

Eftersom jag inte upplever några som helst problem med 10+10=20meter telefonförlängningssladd är slutsatsen att det måste finnas telefonförlängningssladdar med mycket låg kvalite att köpa.

Och man nog ska undvika telefonförlängningsladd där överbliven sladd lindas upp på en rulle

eftersom de frekvenser upp till ca 1Mhz som utnyttjas av ADSL kan dämpas i sådan rullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...