Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Bildskärmskort!?


fnorberg9

Rekommendera Poster

Har problem med bilden som visar allt överdimensionerat och i endast 4 färger. Har lyckats hitta ett frågetecken vid ikonen "Bildskärmskort" och meddelandet: Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)

Kortet är ett NVIDIA GeForce 8600MGS

 

Har varit in på NVIDIAs sida men greppar inte vad att göra riktigt...

Förslag någon?

(I övrigt verkar datorn ok och jag hittar inga virus...)

Tack på förhand!

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

´Grafikkortet 8600m gs är väl ändå för en bärbar dator I det fallet rekommenderas att hämta drivrutinen till kortet hos datortillverkarens support.Installera gärna först chipsetdrivrutinen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

´Grafikkortet 8600m gs är väl ändå för en bärbar dator I det fallet rekommenderas att hämta drivrutinen till kortet hos datortillverkarens support.Installera gärna först chipsetdrivrutinen.

 

LARSAS

 

Hej, jo det är en bärbar Fujitsu-Siemens. Jag hittar drivrutinerna på deras sida, bara att köra filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jo det är en bärbar Fujitsu-Siemens. Jag hittar drivrutinerna på deras sida, bara att köra filen?

 

 

Har nu installerat/uppdaterat drivrutinen men ingen skillnad alls...tillbaka på ruta 1..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara grafikkortet som gett upp pga. värmeproblem?

Finns en hel del om detta.

Googla nvidia geforce 8600m gs code 43 för mer info, finns rätt mycket om code 43, m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat/uppdaterat drivrutinen men ingen skillnad alls...tillbaka på ruta 1..

Har du installerat både chipset- och grafikdrivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat både chipset- och grafikdrivrutin?

 

 

Det löste sig med att installera rekomenderad drivrutin från nvidia men nu har problemet återuppstått...

Chipset? hur installerar jag det och kan det vara problemet som gör att eländet återkommer?

Eller kan detta vara virusrelaterat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Fujitsu har en grafikdrivrutin också, så installera den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Fujitsu har en grafikdrivrutin också, så installera den också.

 

Ledsen int tillräckligt kunnig att hitta en sådan...vad kan den heta så jag vet vad jag ska leta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikdrivrutinen finns under rubriken "Graphic".

 

Där finns även ett program som heter "DeskUpdate" som är lämpligt att du installerar för det kontrollerar om det finns några drivrutiner som du behöver installerade pga att de har uppdaterats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikdrivrutinen finns under rubriken "Graphic".

 

Där finns även ett program som heter "DeskUpdate" som är lämpligt att du installerar för det kontrollerar om det finns några drivrutiner som du behöver installerade pga att de har uppdaterats.

 

Genomfört allt o startat om men utan resultat. Om det är till någon hjälp så upplever jag datorn segare och att den ofta anger att datorn stängts ner på felaktigt sätt trots att jag gjort det korrekt... Med tanke på att det funkade tre dagar så känns det ändå som att det finns liv i kortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med värmen i datorn som det frågades om tidigare?

 

När började problemet?

Vet du om du installerade, uppdaterade eller avinstallerade något gången innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget som installerades eller liknande. Värmen vet jag inte, hur kollar man det annat än rent fysiskt (känns inte varm)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ladda hem gratis HWmonitor och läs av temperaturerna i datorn med detta.

Kom ihåg att göra anpassad installation och bocka ur det extra 3:e partsprogrammet med toolbar etc. som den annars också vill installera.

http://www.cpuid.com.../1.18-setup.exe

 

Sedan kan du lägga upp ett skärmklipp av vad temperaturerna visar (endast Hwmonitor rutan då).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror bestämt att felkällan är funnen. Tog datorn med mig ut på den svala altanen o startade om...allt på sin plats igen! Då blir naturligtvis min följdfråga om man kan kolla fläktens/kylningens status mer än att "bara" blås bort damm? (Tackar åter för allas engagemang)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem gratis HWmonitor och läs av temperaturerna i datorn med detta.

Kom ihåg att göra anpassad installation och bocka ur det extra 3:e partsprogrammet med toolbar etc. som den annars också vill installera.

http://www.cpuid.com.../1.18-setup.exe

 

Sedan kan du lägga upp ett skärmklipp av vad temperaturerna visar (endast Hwmonitor rutan då).

 

Mvh

 

Hej o tack för hjälpen. Som sagt så verkar temperaturen vara felkällan. Sitter nu i svalare miljö o då fungerar det (om än långsammare kan jag tycka..) Tog ändå en dump hur temperaturerna verkar efter 10 min i svalare miljö. Ser detta ok ut eller?

pctemp.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn skulle må bättre av att bli ytterligare något svalare.

 

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ca 4 år så det känns inte värt att lägga ner några stora pengar på den. Kollade fläkten igår men det var inte alls dammigt så en rengöring är knappast lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om (när) alternativet är att kassera datorn så kan du försöka öppna den och se om där finns dammtussar i ventilationskanalerna som behöver tas bort för att öka luftflödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om (när) alternativet är att kassera datorn så kan du försöka öppna den och se om där finns dammtussar i ventilationskanalerna som behöver tas bort för att öka luftflödet.

 

Hittar inget överflödigt damm (datorn lämnades in o rengjordes för ca 7 månader sedan så den är ganska nyligen rengjord) men onekligen kyls den inte korrekt. Kan det vara lönt att titta efter olika kyltillbehör och i så fall vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...