Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket internminne?


Mackan6

Rekommendera Poster

Fundera på att köpa internminne, har 64Mb sdram.

Har två kortplatser, och kan ha max 256Mb.

NU UNDRAR JAG om man då måste köpa 2st 128Mb minnen eller om man kan köpa ett 256Mb minne direkt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte skriver vilket mobo du har så har jag verkligen ingen aning. Ta en titt på tillverkarens hemsida. Där finns säkert en manual.

 

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Fischer

Om du har 2 minnesplatser och kan ha max 256 Mb så tror jag knappast att du kan trycka dit en 256 modul.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I och med att du har DIMM SDRAM borde du kunna köpa ett 256 MB minne. Dessa kräver inte parvis montering som exempelvis SIMM-minnen gör.

 

Men för att vara på den säkra sidan, prata med datorleveratören om möjligheten att kunna lämna tillbaka minnet om det mot förmodan inte skulle fungera.

 

Sedan uppstår ju frågan om du har PC66 eller PC100 minnen? Vad klarar moderkortet max för processor? Vet du detta kan man kanske ta reda på vilka minnen du borde köpa...

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max 256MB? Som sagt, vad är det för moderkort egentligen? Det är det enda vi/du behöver veta för att svara på frågan... spekulera kan man dock göra i all evighet.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa kräver inte parvis montering som exempelvis SIMM-minnen gör.

 

Därav namnet "DIMM", Dual Inline Memory Module... ;)

Frågan är snarare om hans mobo klarar 256Mb-moduler.

 

Men för att vara på den säkra sidan, prata med datorleveratören om möjligheten att kunna lämna tillbaka minnet om det mot förmodan inte skulle fungera.

 

Bra idé men föga troligt såvida minnet inte införskaffas hos en butik som även säljer färdiga riggar.

 

Sedan uppstår ju frågan om du har PC66 eller PC100 minnen? Vad klarar moderkortet max för processor?

 

Då de flesta minnen är bakåtkompatibla kan man med största säkerhet tom köpa ett PC133-minne, speciellt om ett original (ex. Kingston) minne monteras.

 

Mvh

/Cat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ursäkta så mycket då...

I och med att det är sannolikt billigare att köpa ett 256 minne än två 128 MB så...

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, vad har du för moderkort och processor? Det hör inte till vanligheten. Många gamla moderkort klarar bara de minnen de är avsedda för.

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey!

Spekulation från min sida: på ett PC66 system är det möjligt att köra ett PC133 Mhz minne därför att 2 X 66 är 132 Mhz... medan det inte är möjligt att köra ett PC100 minne på PC66 buss.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke28: Jag kör PC66, PC100 och PC133 minnen samtidigt med 83 MHz busshastighet, funkar hur bra som helst.

 

 

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beteckningarna visar bara vilken busshastighet minnena pallar med.

PC66=66 Mhz PC100=100 Mhz osv.

 

Sedan om minnena är av bra kvalitet så kan dom köras i högre hastighet än vad de är avsedda för, jag hade förut ett PC100 av märket Apacer som funkade utmärkt med 133 Mhz busshastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

connyjohansson

Blandar man minnestyper i ett system så kommer hela systemet att använda den minsta gemensamma nämnaren.

66Mhz+100Mhz+133Mh en sådan minnesuppsättning jobbar i 66Mhz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

Bara en teori... enär jag har haft PC66 moderkort som vägrat starta med några andra minnen än just PC66.

 

Men de minnena måste ha varit dåliga då... eller icke-kompatibla...

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke28!

 

Du har inte möjligtvis ett Intel 440LX (Atalanta) moderkort? Just det kortet verkar inte fungera med PC-133 minnen (däremot med PC-100 minnen).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjligtvis ett Intel 440LX (Atalanta) moderkort? Just det kortet verkar inte fungera med PC-133 minnen (däremot med PC-100 minnen).

 

Jag har ett moderkort(Acer) med 440LX chipset. Det fungerar mer än utmärkt med ett 128MB PC133 "noname" minne på första minnesbanken(sitter även PC100 och PC66 i samma dator). Så riktigt så enkelt var det nog inte, eller ?

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blandar man minnestyper i ett system så kommer hela systemet att använda den minsta gemensamma nämnaren.

66Mhz+100Mhz+133Mh en sådan minnesuppsättning jobbar i 66Mhz...

 

Om det inte är så att 66MHz-minnena klarar att köras i 100MHz. Då kan man ju köra alla minnena i 100MHz istället. Många PC-66 minnen klarar faktiskt av att köras i 100MHz, så det kan vara värt att prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...