Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad på olika W7 utgåvor?


Hankki

Rekommendera Poster

Finns det någon annan skillnad mellan t.ex. W7 home premium och professional än de som visas på microsofts hemsida om olika utgåvor? Dvs finns det något som säger att man ska ta professional om man enbart har 2 datorer hemma och mest bildbehandlar och surfar?

 

Fråga 2: Vad är N-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Professional behöver du inte.

N-versionen är en "light"-version utan WMP som MS tagit fram eftersom EU kräver det av konkurrenshänsyn(!).

 

Spara dina slantar och kör med Home-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel. Men är det inte så att det finns lite fler funktioner i professional än i home versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spar dina pengar och kör Ubuntu.

 

Jag har genom åren testat olika Linux versioner och för surf och office fungerar det men jag vill ha photoshop elements/lightroom för bildbehandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördel Professional:

 

"Du kan enkelt ansluta till företagsnätverket och dela filer mellan olika datorer i hemmet på ett säkert sätt. Dessutom kan du köra produktivitetsprogram som kräver Windows XP i Windows XP Mode och enkelt återställa data med automatisk säkerhetskopiering i hem- eller företagsnätverket."

 

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördel Professional:

 

"Du kan enkelt ansluta till företagsnätverket och dela filer mellan olika datorer i hemmet på ett säkert sätt. Dessutom kan du köra produktivitetsprogram som kräver Windows XP i Windows XP Mode och enkelt återställa data med automatisk säkerhetskopiering i hem- eller företagsnätverket."

 

http://www.microsoft...c/download.aspx

 

Inte heller något som jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ytterst få privatpersoner som skaffar Professional, köper man så är oftast Ultimate bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
WinGuider.se

Men det är ytterst få privatpersoner som skaffar Professional, köper man så är oftast Ultimate bättre.

 

Där måste jag få motsäga dej!

Man BÖR köpa Windows 7 Pro som privatperson.. Jag har själv gjort det..

 

Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma..

 

T.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

 

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

 

Så.. JA! Pro är BRA, t.o.m. mycket bra för privatpersoner... Speciellt för de som vill säkerhetskopiera sina foton, dokument, mail etc.

 

Notera att du även får möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro..

 

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen!

 

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

 

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.

Prisskillnaden är trots allt ynka 350kr medan priskillnaden till ultimate är på YTTERLIGARE 300kr..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet vad Pro innehåller, och vad som är + och - med den.

 

Men om denna version är så himla bra för privatpersoner, då borde ju Microsoft göra mer reklam för den?

Varför ser då inte Microsoft till att den följer med några datorpaket, när man köper över disk, eller via nätbutiker?

 

Varför uppmanas inte privatpersoner att köpa den istället för Home Premium eller Ultimate?

 

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Jo, jag vet vad Pro innehåller, och vad som är + och - med den.

 

Men om denna version är så himla bra för privatpersoner, då borde ju Microsoft göra mer reklam för den?

Varför ser då inte Microsoft till att den följer med några datorpaket, när man köper över disk, eller via nätbutiker?

 

Varför uppmanas inte privatpersoner att köpa den istället för Home Premium eller Ultimate?

 

Åsikter?

 

Det är användarna själva som väljer vilken version de använder.. Inte microsoft eller några andra...

 

Däremot blir många lurade av namnsättningen.. och tror att "Home" innebär att den är bäst för bruk i en hem-dator..

 

Och du har fel när du säljer att Windows 7 Pro inte alls följer med i datapaket..

Det finns massor av datorpaket med Windows 7 PRO... Det är bara att söka och se..

 

Men som sagt.. många tror att de måste ha home hemma.. Därför vill jag informera om de praktiska skillnaderna mellan home och pro... så varje köpare kan välja den version som passar dom bäst.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är användarna själva som väljer vilken version de använder.. Inte microsoft eller några andra...

 

Däremot blir många lurade av namnsättningen.. och tror att "Home" innebär att den är bäst för bruk i en hem-dator..

 

Och du har fel när du säljer att Windows 7 Pro inte alls följer med i datapaket..

Det finns massor av datorpaket med Windows 7 PRO... Det är bara att söka och se..

 

Men som sagt.. många tror att de måste ha home hemma.. Därför vill jag informera om de praktiska skillnaderna mellan home och pro... så varje köpare kan välja den version som passar dom bäst.. :)

Du kan ju försöka på vilken av våra större elektronikkedjor som helst, försöka få köpa en dator, som är förinstallerat med t.ex. den version som är vanligast idag, Windows 7 Home Premium, och säga att du vill ha Windows 7 Pro istället förinstallerat.

 

Och det handlar inte så mycket om att man tror att man ska få det bästa, inte så många som egentligen kanske bryr sig, utom för dom som verkligen kan lite mer om datorer, som kanske begär att få en kraftigare version, och då är det uteslutande Ultimate det handlar om.

Och som sagt, eftersom dom flesta köper med förinstallerat, det finns knappast något annat idag i dom stora kedjorna typ elgiganten och liknande, man får oftast inte välja heller, så frågan om att få PRO, existerar inte hos dessa kedjor, visst säljer några Pro löst bredvid, men oftast till betydligt dyrare pris.

 

Edit: Och ska man ha en annan version än den som är förinstallerad, får man naturligtvis betala extra för detta, om man får göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Du kan ju försöka på vilken av våra större elektronikkedjor som helst, försöka få köpa en dator, som är förinstallerat med t.ex. den version som är vanligast idag, Windows 7 Home Premium, och säga att du vill ha Windows 7 Pro istället förinstallerat.

 

Och det handlar inte så mycket om att man tror att man ska få det bästa, inte så många som egentligen kanske bryr sig, utom för dom som verkligen kan lite mer om datorer, som kanske begär att få en kraftigare version, och då är det uteslutande Ultimate det handlar om.

Och som sagt, eftersom dom flesta köper med förinstallerat, det finns knappast något annat idag i dom stora kedjorna typ elgiganten och liknande, man får oftast inte välja heller, så frågan om att få PRO, existerar inte hos dessa kedjor, visst säljer några Pro löst bredvid, men oftast till betydligt dyrare pris.

 

Edit: Och ska man ha en annan version än den som är förinstallerad, får man naturligtvis betala extra för detta, om man får göra det.

 

Köper du från de stora tillverkarnas webbplatser (dell t.ex.) så kan du enkelt välja vilken version av windows 7 som är förinstallerad..

 

Alla köper inte paket...

 

Dessutom är det många som vill uppdatera sin XP eller Vista till Windows 7...

Då köper de en skiva med licens... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du från de stora tillverkarnas webbplatser (dell t.ex.) så kan du enkelt välja vilken version av windows 7 som är förinstallerad..

 

Alla köper inte paket...

 

Dessutom är det många som vill uppdatera sin XP eller Vista till Windows 7...

Då köper de en skiva med licens... :)

 

Visst kan du välja om du bestämmer ditt paket själv, t.ex. hos Dell, men det är fortfarande oftast bara personer som kan lite mer som köper på det sättet, eftersom man ändå måste veta lite om vad man ska välja, mellan det man får välja på.

 

Nej, alla köper inte paket, men den vanliga svensken som inte kan datorer, köper paket.

Den vanliga svensken, köper inte heller sin dator i renodlad datorbutik.

Visst vill man ibland uppdatera sin dator till senaste version, men den vanliga svensken tar då hjälp från någon som kan datorer, och gör inte detta själv.

 

Och det är fortfarande vanligare att det ändå blir en OEM version av Home Premium, eftersom den är billigast då.

 

När jag köper en dator, inte väljer jag Pro versionen i alla fall, har aldrig haft Pro versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Visst kan du välja om du bestämmer ditt paket själv, t.ex. hos Dell, men det är fortfarande oftast bara personer som kan lite mer som köper på det sättet, eftersom man ändå måste veta lite om vad man ska välja, mellan det man får välja på.

 

Svar från WinGuider.se:

Även om ALLA inte kan mer så är det fortfarande många som köper från tillverkarnas webbplatser eller från datoraffärer som KAN leverera med valfri Windowsversion..

 

Nej, alla köper inte paket, men den vanliga svensken som inte kan datorer, köper paket.

Den vanliga svensken, köper inte heller sin dator i renodlad datorbutik.

Visst vill man ibland uppdatera sin dator till senaste version, men den vanliga svensken tar då hjälp från någon som kan datorer, och gör inte detta själv.

 

Svar från WinGuider.se:

Det är precis det som WinGuider.se hjälper till med.. och har gjort sedan 2003.. Dvs. att hjälpa dom som VILL lära sig att såväl installera sin dator själv.. och att samtidigt lära sig mer om alla praktiska funktioner som hjälper till under installationen och efteråt..

Med t.ex. WinGuider.se´s installationsguider så SLIPPER "den vanliga svensken" (som du kallar dom) att helatiden ta hjälp.. WinGuider.se´s guider är hjälp till självhjälp..

 

och är till stor hjälp för de som köper en dator i delar (ihopsatt i butik eller ej, en tjänst som alla datorbutiker har idag!)

 

Det finns många privatpersonen som VILL ta steget och bli mer vana datoranvändare, just för att bl.a. slippa beroendet till "någon som kan datorer"...

 

 

Och det är fortfarande vanligare att det ändå blir en OEM version av Home Premium, eftersom den är billigast då.

 

Svar från WinGuider.se:

Njä! Där måste jag säga emot dej..

Det är i mina ögon många som TROR att de måste välja HOME-versionerna, för namnet säger att den versionen är för hemma-bruk!

 

Och frågar någon på t.ex. ett forum (som i trådskaparens fall) så får frågeställaren ofta fel svar (som t.ex. inledningsvis i denna tråd) och väljer då Home..

När de borde ha valt Pro..

Speciellt om de vill ha möjligheten till schemalagd eller manuell säkerhetskopiering till t.ex. en annan dator/nätverkshårddisk..

Extra speciellt om de har en bärbar dator som de vill ha möjlighet att skydda sina privata/personliga filer via t.ex. Kryptering..

 

Allt detta ingår för de ynka 300-350kr extra som Pro kostar jämfört med Home Premium..

(Jämför de 350kr med kostnaden för t.ex. en USB-hårddisk att lägga säkerhetskopior på i HOME, som saknar stöd för att spara säkerhetskopior via nätverket utan bara kan säkerhetskopiera till DVD, lokal disk eller USB-disk)

 

Och viktigast av allt! Köper dom Home så måste de köpa eller ladda ner EXTRA programvaror för att få liknande funktion, Till extra kostnader och extra arbete.. (helt i onödan)

 

Med Pro så får dom dessa, i mina ögon viktiga funktioner, i priset, installerat och klart med bra guider när de väl vill använda funktionerna...

När jag köper en dator, inte väljer jag Pro versionen i alla fall, har aldrig haft Pro versionen.

 

Svar från WinGuider.se:

Det är ett val som DU gjort utifrån DINA förutsättningar, krav och önskemål..

 

Andra bör välja version utifrån det som passar deras (även framtida) behov..

och då är PRO den mest kostnadseffektiva Windows versionen i dag för privatpersoner

 

WinGuider.se är FÖR att folk själva skall få välja det som passar dom bäst.. (även i framtiden, Har folk en äldre dator och köper en ny.. Då kan de med PRO spara backuper på BÅDE den gamla datorn och på den nya.. Smart, enkelt och kostar inget extra..) :)

Men för att folk skall få välja det som passar bäst måste de få korrekt information om skillnaderna.. Vilket denna tråds skapare INTE fick inledningsvis..

 

Och återigen... Vad DU väljer är din ensak.. :)

Inte ett måste eller en allrådande rekommendation för alla andra..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du tycker och säger, så vill inte den vanliga användaren hålla på med den tekniska biten dom vill bara att prylarna ska fungera, det tekniska överlåter dom till en som kan detta.

Det är den erfarenheten jag har, efter att i flera år följt, dels personer i min närhet, dels personer i olika inlägg i olika forum, och när man lyssnar på folk i butikerna/varuhusen.

 

Idag så kan ändå inte många följa dina "råd" i dina guider, eftersom dom bara är för Windows 7 Pro, alla som fortfarande har andra system, får inte den möjligheten.

 

Alla som fortfarande kör med XP, Vista, tar hjälp av sin egen support, och det är fortfarande ganska många som ännu inte bytt till Windows 7, speciellt alla som av olika anledningar inte har råd att byta till ny dator med Windows 7.

 

Och fortfarande så är majoriteten av antalet sålda datorer i dom stora kedjorna, förinstallerade med just Windows 7 Home Premium, och att då be butiken att få en annan version förinstallerad istället, kanske butiken kan gå med på, men då kostar det extra, och det vill ingen betala för, och det kan inte du ändra på.

 

Gällande att ta backup på viktiga dokument och filer, så är det oftast enklast att helt enkelt ta en kopia på själva mappen "Mina dokument", man behöver inte hålla på med extra program och sådant.

Man lär sig bara att lägga allt viktigt just i denna mapp, och att göra en backup av denna någon gång i veckan.

Men även detta är för många svårt.

Ska allt vara enkelt, så måste allt i så fall vara helt automatiserat, och det klarar inte ens dina guider.

 

Och fortfarande, hur kan du garantera att din installation är säkrare än den som Microsoft använder, det är bara en maskin med mjukvara i, det handlar inte om, om något händer, det handlar om, när något händer, du påstår/skriver också ju i dina guider, att om man "råkar" missa någon punkt i guiden, så ger du ingen support, eller minimal support, eftersom dina guider är "så avancerade", så att en missad punkt i princip kan haverera allting, det kallas DÅLIG SUPPORT.

 

För den vanliga svensken, ska sådant här vara ENKELT, du pratar också mot dig själv, eftersom du säger att dina guider är AVANCERADE, men att det ska vara enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Oavsett vad du tycker och säger, så vill inte den vanliga användaren hålla på med den tekniska biten dom vill bara att prylarna ska fungera, det tekniska överlåter dom till en som kan detta.

Det är den erfarenheten jag har, efter att i flera år följt, dels personer i min närhet, dels personer i olika inlägg i olika forum, och när man lyssnar på folk i butikerna/varuhusen.

 

Idag så kan ändå inte många följa dina "råd" i dina guider, eftersom dom bara är för Windows 7 Pro, alla som fortfarande har andra system, får inte den möjligheten.

 

Svar från Winguider.se:

Det är med windows som med annat..

Jfr. t.ex. med trådlöst internet.. Det fungerar så fort man satt upp det..

Men för att det skall bli SÄKRARE så krävs det visst handpålägg..

 

Ett par extra (för icke insatta relativt krångliga) handgrepp...

 

Handgrepp som de flesta faktiskt provar sig på...

I rak motsats till vad du verkar tro så inser jag att svenskar INTE är handlingsförlamade..

 

När de inser behovet och fördelen med att t.ex. säkra sitt trådlösa nätverk eller sin dator, då vill svenskarna få en god och detaljerad guide som hjälp när de provar på detta.

Detta då svenskarna, i motsats till vad du verkar tro, faktiskt både blir glada och känner sig stolta och nöjda när de lyckats göra något nytt på egen hand..

 

Alla som fortfarande kör med XP, Vista, tar hjälp av sin egen support, och det är fortfarande ganska många som ännu inte bytt till Windows 7, speciellt alla som av olika anledningar inte har råd att byta till ny dator med Windows 7.

 

Och fortfarande så är majoriteten av antalet sålda datorer i dom stora kedjorna, förinstallerade med just Windows 7 Home Premium, och att då be butiken att få en annan version förinstallerad istället, kanske butiken kan gå med på, men då kostar det extra, och det vill ingen betala för, och det kan inte du ändra på.

 

Svar från Winguider.se:

Återigen ser du på världen ur en väldigt snäv synvinkel..

Man behöver inte köpa nytt för att uppgradera till windows 7, många gör de ändå, utan köpa nytt etc.. Eller bara byter någon del i datorn..

 

Dessutom.. om man vill ha Windows 7 Pro till sin nyköpta dator, då väljer man väl att handla i en butik etc. där man får den möjligheten ;)

 

När det väl är dags för en ominstallation, oavsätt anledning, Det är då WinGuider.se kan hjälpa till..

 

Gällande att ta backup på viktiga dokument och filer, så är det oftast enklast att helt enkelt ta en kopia på själva mappen "Mina dokument", man behöver inte hålla på med extra program och sådant.

Man lär sig bara att lägga allt viktigt just i denna mapp, och att göra en backup av denna någon gång i veckan.

Men även detta är för många svårt.

Ska allt vara enkelt, så måste allt i så fall vara helt automatiserat, och det klarar inte ens dina guider.

 

Svar från Winguider.se:

Nu är du helt ute och cyklar.. och skyltar olyckligt med din okunskap..

Med WinGuider.se´s installationer går det, precis som i en vanlig windows 7 installation att automatisera dvs. schemalägga en säkerhetskopiering med utvald periodicitet.

 

Detta kräver dock att du alltid har ditt backupmedia inkopplat, vilket i Home-versionerna begränsas till USB-disk.. I pro räcker det med att ange nätverkssökväg och den säkehetskopierar till nätverktdisken helt autmatisk, vare sig du ärhemma eller ej!

 

Och fortfarande, hur kan du garantera att din installation är säkrare än den som Microsoft använder, det är bara en maskin med mjukvara i, det handlar inte om, om något händer, det handlar om, när något händer, du påstår/skriver också ju i dina guider, att om man "råkar" missa någon punkt i guiden, så ger du ingen support, eller minimal support, eftersom dina guider är "så avancerade", så att en missad punkt i princip kan haverera allting, det kallas DÅLIG SUPPORT.

 

Svar från Winguider.se:

Microsoft leverarar en grundsäkerhet i sina windows..

Då jag arbetat med dator-säkerhet och med att motverka smittoangrepp och smittspridning ända sedan Microsoft levererade sitt första operativsystem med säkerhet inbyggt har jag en STOR ERFARENHET av vilka missar och normala användartabbar som starkt bidrar till t.ex. att datorerna smittas eller "hackas"/krånglar..

 

Den erfarenheten är samma som alla stora myndigheter och företag i grunden lägger in i sina windows installationer just för att säkra dessa extra mycket..

 

Den erfarenheten sprider WinGuider.se sedan 2003 till svenskarna i olika steg för steg-anvisningar... Som ÄR lätta att följa (för den som provar...) :D

 

För den vanliga svensken, ska sådant här vara ENKELT, du pratar också mot dig själv, eftersom du säger att dina guider är AVANCERADE, men att det ska vara enkelt?

 

Svar från Winguider.se:

Nu är du återigen helt ute och cyklar.. och skyltar olyckligt med din okunskap..

 

Precis som när privatpersoner skaffar en router etc.. och börjar med ett nätverk hemma så krävs det i bland vissa (för ovana relativt krångliga) handgrepp..

Detsamma om de skaffar skrivare, brandvägg osv.

 

Precis så är det när du vill säkra din dator..

Installationen tar lite längre tid, utan att vara krånglig, tack vare steg för steg anvisningen, när den är klar behövs därefter endast ett minimalt underhåll..

och är samtidigt lätt och säker att använda, Utan onödigt krångel

Precis så som privatpersoner (troligtvis) vill ha det.. :thumbsup:

 

Datorn fungerar, utan allvarliga smittoangrepp eller intrång, år efter år efter år..

 

Det är flera som meddelat att de använt samma WinGuider.se´s XP installation i allt från 2 till över 4-5år och inte haft ett enda problem...

 

Sedan 2003 har jag mottagit ca: 5-10 supportärenden per år.. Vilket är väldigt lågt antal just pga. att installationerna är VÄL utformade och VÄL testade.. (Har själv installerat Windows 7 Pro via WinGuider.se-anvisningarna troligtvis 100 gånger eller fler.. Allt för att ordentligt säkerställa att inga problem uppstår under eller efter installationen...)

 

Hoppas du är nöjd med svaren du fått.. Du har ställt liknande frågeställningar ett par gånger nu i olika trådar.... Det blir lätt lite tråkigt med frekventa upprepningar.. :)

 

Trådskaparen bad om följande:

Finns det någon annan skillnad mellan t.ex. W7 home premium och professional än de som visas på microsofts hemsida om olika utgåvor?

 

En fråga som från början fick lite missvisande svar..

Nu har trådskaparen fått reda på ett par viktiga skillnader som INTE anges tydligt på Microsoft webbplats..

 

Sedan halkade det mer över på DIN syn om vilken version DU verkar anse att svenska folket bör använda.. Den frågan kan vi fortsätta med i en egen tråd.. om den inte redan är utredd! Vi får acceptera att vi har olika åsikter.. och det är ändå upp till var och en att välja sin version utifrån korrekta fakta om skillnaderna..

 

Så länge dessa presenteras för den som frågar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för alla svar.

 

Som jag ser det så klarar största delen av användarna sig med home versionen.

 

Enda back up jag gör är att i samband med att jag läser in bilderna i photoshop lightroom från minneskortet är att jag gör en kopia på en annan hårdskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...