Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ansluta min bärbara dator till mitt trådlösa nätverk


Lindellen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker få igång mitt trådlösa nätverk. Har en router Netgear WNDR3700 och en dator med Win 7 64bit. Datorn är kopplad med tråd till routern och detta funkar.

 

Jag försöker också koppla in den bärbara datorn med Win Vista. Den går att ansluta till nätverket men inte mycket funkar. På nätverksbilden visas att datorn är ansluten till ett oidentifierat nätverk och att internet inte funkar.

 

På info om det "oidentifierade nätverket" så står Åtkomst: endast lokalt, signalstyrka: utmärkt.

 

När jag klickar på "Anpassa" så kommer jag till en ruta där man kan välja om nätverket är publikt eller privat. Varje gång som jag loggar in så sätts den automatiskt till publikt. Det finns också en ruta där man ska kunna ändra vad man kallar nätverket. Där står alltid "oidentifierat nätverk" och detta går inte att ändra på.

 

Jag har stängt av brandväggen (zonealarm) och windows brandvägg på den bärbara. Jag har också testat att kort stänga av zonealarm på den stationära datorn som är trådansluten. Men detta gör ingen skillnad.

 

I routerns program (på den stationära datorn) kan jag se den bärbara när den är ansluten, så det funkar ju till en viss del.

 

Min känsla är att problemet ligger på den bärbara datorn. Kan det vara de olika windowsversionerna, fel på nätverkskortet, eller är det någon inställning i routerna som jag har missat?

 

Vore tacksam för insiktsfulla svar och tips kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men den sidan handlar om XP så jag får ingen riktig hjälp av det.

 

Det kan tilläggas att min stationära dator verkar ha något problem med IPv6. När jag ska skapa en hemgrupp så får jag ett felmeddelande som säger att IPv6 måste vara aktiverat, men när jag går in och kollar så är det redan aktiverat. Jag har lyckats ansluta andra bärbara datorer till nätverket men när man ska gå in på en annan dator i nätverket så står det att man inte hittar den fastän den ju syns i nätverkskartan och det är när jag klickar på den som felmeddelandet kommer upp.

 

Suck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemgrupp ska väl bara användas när alla datorer har Windows 7.

 

Fungerar din bärbara dator med Vista om du ansluter den med nätverkskabel till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia, om det handlar om att du försöker skapa en Hemgrupp, så fungerar det enbart med datorer som använder Windows 7.

 

Ditt problem ska inte ha med IPV6 att göra, eftersom än så länge idag, så är det ytterst få operatörer/hotell som verkligen har IPV6 igång.

 

Så jag hakar på Cecilia igen och frågar om du får din Vista bärbara att fungera med kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Bra frågor.

 

Nej, hemgrupp försöker jag inte få att funka med Vistan eftersom jag har förstått att det är en ny funktion i 7an. Ja, internet har jag fått att funka om jag kör med kabel, kör jag trådlöst så kommer jag inte ut på nätet med Vistamaskinen. Det som inte funkar, som jag tycker borde funka (rätta mig om jag har fel), det är att jag inte kan kolla in några filer mellan datorerna (det är samma på båda två). Om jag använder min stationära dator och går in på nätverk så kan jag se min bärbara Vistadator där (och vice versa). När jag dubbelklickar på ikonen för datorn så börjar den söka och slutar alltid med ett meddelande som säger att det inte går att ansluta och att jag ska kolla om jag skrev in rätt namn.

 

Jag har dessutom nu upptäckt att det är något windowsfel på Vistan. Den har inte använts på ett tag och har därför inte uppdaterats och när jag nu försöker installera sp1 så avslutas det alltid med ett meddelande att det misslyckades.

 

Tror ni att detta har med nätverksproblemet att göra? Är enda lösningen att installera om windows? Eller finns det en enklare lösning?

 

IPv6-problemet hade med inställningarna i Zonealarm att göra.

 

Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller SP1, tar det eftersom det är viktigast, så pröva med att inaktivera eller avinstallera antivirusprogram och brandvägg innan installationen. Ett enkelt sätt att inte ha sådant igång är att göra en så kallad "Clean boot" innan installationen:

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar

1. Klicka på Start-knappen och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Klicka på "Sök efter uppdateringar" i det övre vänstra hörnet.

3. Installera de hittade uppdateringarna.

4. Starta om datorn.

 

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera.

Obs! Utför steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för detta. Nu fick jag lära mig något nytt.

 

Det hjälpte dock tyvärr inte. Alla uppdateringar lyckas utan sp1 :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...