Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel inställning för bildtagning


DAL30

Rekommendera Poster

Har köpt en Nikon D3100 med objektiv 18-105 DX VR. Med kameran kan man göra en mängd olika inställningar för bildtagningen. Med kameran följer en CD-skiva för att läsa om alla inställningar, och det finns också en sammanfattande användarhandbok. Det är naturligtvis bra att ha möjlighet att variera för olika tagningar, men det verkar minst sagt "invecklat" att för varje tagning växla inställningar.

Några frågor:

1) Vilken inställning av de 6 olika motivtyperna (porträtt, landskap, barn, sport, närbild, nattporträtt) är bäst (enklast) att använda för "vanlig/normal" tagning?

2) 105-objektivet innehåller ju zoom-möjlighet och jag zoomar ju in på huvudmotivet i bilden. Hur kan jag nå bästa möjliga skärpa i den totala bilden?

3)Det finns ännu en zoom-ring. Får jag en totalt bra bild, om jag slut-zoomar med denna ring?

4) Är någon av motivtyperna lämpligast för att få ett skärpedjup i bilden?

 

Ja, det var några frågor jag vill ställa för att få bra råd för en grundinställning som är mest användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har köpt en Nikon D3100 med objektiv 18-105 DX VR. Med kameran kan man göra en mängd olika inställningar för bildtagningen. Med kameran följer en CD-skiva för att läsa om alla inställningar, och det finns också en sammanfattande användarhandbok. Det är naturligtvis bra att ha möjlighet att variera för olika tagningar, men det verkar minst sagt "invecklat" att för varje tagning växla inställningar.

Några frågor:

1) Vilken inställning av de 6 olika motivtyperna (porträtt, landskap, barn, sport, närbild, nattporträtt) är bäst (enklast) att använda för "vanlig/normal" tagning?

2) 105-objektivet innehåller ju zoom-möjlighet och jag zoomar ju in på huvudmotivet i bilden. Hur kan jag nå bästa möjliga skärpa i den totala bilden?

3)Det finns ännu en zoom-ring. Får jag en totalt bra bild, om jag slut-zoomar med denna ring?

4) Är någon av motivtyperna lämpligast för att få ett skärpedjup i bilden?

 

Ja, det var några frågor jag vill ställa för att få bra råd för en grundinställning som är mest användbar.

 

1. Personligen tycker inte jag att någon av dom automatinställningarna passar för vanliga snapshot ute på stan, en marknad eller liknande. Avskyr när automatiken ska ta överhanden och att man blir tvingad att bli en slav under denna. Känns som om man har noll koll på vad som händer.

 

Nä, bort med automatiken och kör kameran helt manuellt. Kör vitbalans, bländarval och slutartid manuellt. Det kör jag när jag plåtar med min D90. Har gjort med min D70 också. Funkar perfekt!

 

2. Beror på vad du menar med "den totala bilden". Ett gruppfoto, porträtt eller vad? Porträtt är 85 mm och en ganska stor bländare kombinerat med passande slutartid att rekommendera. Bländare 8 brukar ge bra skärpa, och bakgrunden hamnar då i behaglig oskärpa.

 

4. Landskap (Se svar på fråga nr 1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ska man lära sig, så är det som sagt manuellt eller köra med tidsautomat och manuell bländare.

 

2. Noga räknat, porträtt 85-90 mm.

 

3. Vad menar du med en "ännu en zoomring"?

 

4. Landskap eller Standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, bort med automatiken och kör kameran helt manuellt. Kör vitbalans, bländarval och slutartid manuellt. Det kör jag när jag plåtar med min D90. Har gjort med min D70 också. Funkar perfekt! /quote]

 

Tack, Stefan!

Jag skall kolla en del tagningar med den hjälp och de synpunkter du gett mig.

Hoppas att du hjälper mig med svar på ytterligare "nybörjar"-frågor i morron!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ska man lära sig, så är det som sagt manuellt eller köra med tidsautomat och manuell bländare.

2. Noga räknat, porträtt 85-90 mm.

3. Vad menar du med en "ännu en zoomring"?

4. Landskap eller Standard.

 

Tack Laso för synpunkterna!

Jag skall fortsätta att kolla olika inställningar manuellt.

Zoom-ringar: Det finns ju en avstånds-zoom och sedan en liten ring närmare kameran för skärpeinställning.

Jag återkommer i morron!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en avstånds-zoom och sedan en liten ring närmare kameran för skärpeinställning.

Det är inte autofokusringen du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte autofokusringen du menar?

Tack, Laso!

Eftersom jag är ovan vid de många inställningarna, måste jag studera dem ytterligare för att i fortsättningen kunna ställa "bra frågor". Jag har haft kompakt-kameror tidigare och är nybörjare med system-kamera - inte minst denna.

Jag får återkomma.

Tack, än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

4) Är någon av motivtyperna lämpligast för att få ett skärpedjup i bilden?

 

 

Skärpedjup har du alltid frågan är om du vill ha kort, stor bländare/lågt nummer, eller långt, liten bländare/högt nummer.

Långt skärpedjup är svårt att få med teleobjektiv och kort är svårt att få med vidvinkel. Googla DOF calculator och testa olika brännvidder, focuseringsavstånd och bländare.

 

Nä, bort med automatiken och kör kameran helt manuellt. Kör vitbalans, bländarval och slutartid manuellt. Det kör jag när jag plåtar med min D90. Har gjort med min D70 också. Funkar perfekt! /quote]

 

Fungerar ju ifall du har tid att ställa allt förrän motivet försvunnit. Bländarprioritet fungerar väldigt bra och du behöver inte missa en bild bara för att du rattar manuellt ifall du gått från ett mörkt område till ett ljust t ex.

Jag använder endast manuellt vid vissa svåra ljussituationer och om jag använder blixt (extern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...