Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router -> accesspunkt -> router ?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag behöver lite hjälp med att konfigurera en nätverkssetup.

 

Vi har internet från ComHem och ett modem/router som alla kan koppla upp sig trådlöst på. Enkelt.

 

Det jag vill göra är att skapa ett eget litet nätverk (under det) som "bara tar internet" (trådlöst) från denna ComHem router.

 

Jag har en TP-LINK Accesspunkt (client mode) och en egen Dovado router kopplad till den. Frågan är hur jag ska konkfigurera det hela så att det fungerar med DHCP, ip-adresser och annat lull-lull.

 

Det jag har märkt är att TP-Link accesspunkten får 192.168.1.100 i ComHem routern, medans ComHem routerns DHCP är inställd på att ge ut från 192.168.0.10 till 192.168.0.200

 

Behöver jag tänka på:

a) Subnät? (är det relevant för mig?)

B) Gateway

 

Det enda jag vill egentligen är att jag får samma IP-adress hela vägen (man kan tvinga DHCP att ge samma adress till en viss MAC-adress?) så att jag kan öppna upp några portar hela vägen till min Dovado-router.

 

Nån expert som kan gå igenom hur jag ska konfigurera de tre enheterna så att dom samspelar i symbios? :)

 

Tacksam för hjälp..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"bara tar internet"

Vad betyder det? Att det inre nätet ENDAST skall nå Internet och inte det yttre? Det kan bli svårt att lösa. Med en setup som denna kommer per automatik det inre nätet att nå Internet och det yttre, medan det yttre nätet kan bara nå Internet.

 

 

Det enda jag vill egentligen är att jag får samma IP-adress hela vägen (man kan tvinga DHCP att ge samma adress till en viss MAC-adress?)

 

Sätt fast IP-address på allt utom klienter - dvs på routrar, accesspunkter, brandväggar, servers, printers, NAS osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...