Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

What does 100 per cent CPU Usage mean


iek

Rekommendera Poster

Hi! My computer, an IBM Thinkpad , works fine for my purposes, but is getting slower and slower. I have downloaded some programs, which I don't want to refrain from, but I wonder if this is the reason. I have two user accounts. One is working perfectly fine, the other is working slowly, especially when Firefox runs. I frequently get a warning about high CPU usage, and when this is 100 per cent, the computer runs very slowly. What can I do to reduce the CPU usage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

My first suggestion is to inactivate Flash inte the webbbrowser.

Only have Flash active when you want to see something that requires Flash as Youtube.

The second is to stop unnesesary services in Windows, proposals in http://www.blackviper.com

The third is to stop autostart of unnecessary programs, but I don know how this is done (rum Exton Mandriva 2009.1 linux myself) but there are threads about reducing number of autostart programs, search eforum

The forth, which could be the first, search it for malware.

http://www.malwarebytes.org/

Malwarebytes antimalware is good.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hi,

Operating system?

Firefox version?

Flash plugin version?

Java version?

 

Which process is taking up all resources? Open task manager and look in processes tab to see the percentage use of each process.

 

If you are on a Vista/Windows 7 then open Resource Monitor

Start > Resource Monitor > click on Resource Monitor > open up Processor and Disc windows.

 

Sort the Processor on cpu-tab and disc on the read tab.

This will get you information of each process in detail both the cpu intensity as well as disc intensity.

 

post-73434-0-88649900-1307225503_thumb.png

 

As you can see on my machine, it is DkService.exe wich is Diskeeper defragmentation that is currently running most intensive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Varför skriver du på engelska här och på svenska i en annan tråd??

//eforum.idg.se/topic/329187-escenic-content-engine-escenic-content-studio-finns-det-nagon-free-trial/page__p__1542094__fromsearch__1#entry1542094

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du på engelska här och på svenska i en annan tråd??

//eforum.idg.se/topic/329187-escenic-content-engine-escenic-content-studio-finns-det-nagon-free-trial/page__p__1542094__fromsearch__1#entry1542094

 

Hej Flyfisherman och jannejanne,

 

Jag tackar för alla råd. Jag har inte hunnit följa jannejanne's tips ännu.

"Task manager" säger att processen "System Idle Process" tar upp det mesta av CPU Usage, procentuellt sett mellan 70-100 procent i stort sett hela tiden.

MEN, om jag kollar på "Mem Usage" ligger Firefox i topp.

Tyvärr vet jag inte tillräckligt mycket om processer för att lösa detta, men "idle" betyder "tomgång", så det är väl någon sorts tomgångsprocess.

Operativsystem är Windows XP.

 

Thanx in advance,

newbie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
"System Idle Process" tar upp det mesta av CPU Usage, procentuellt sett mellan 70-100 procent i stort sett hela tiden.

Ja då är det inga problem. Inget som drar systemresurser mao.

 

Att Firefox ligger i topp av dom aktiva processerna med någon procent är ju helt normalt.

 

Vilken version av Firefox och har du senaste plugin av Java samt Shock wave Flash installerat?

Har du gamla Java-versioner så avinstallera dessa.

 

När varningen kommer upp om hög CPU användning, exakt vad gör du då vid datorn och vilken webbsida besöker du då?

Är det någon flash intensiv historia så drar det genast igång systemresurser.

 

Och varför skrev du på engelska i första inlägget?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken version av Firefox och har du senaste plugin av Java samt Shock wave Flash installerat?

Har du gamla Java-versioner så avinstallera dessa.

 

När varningen kommer upp om hög CPU användning, exakt vad gör du då vid datorn och vilken webbsida besöker du då?

Är det någon flash intensiv historia så drar det genast igång systemresurser.

 

 

Hej igen,

 

Jag brukar ha flera Firefox fönster uppe samtidigt, flera flikar i varje och det blir förstås många processer som drar mycket CPU Usage. Det drar lite mer CPU när jag kollar på filmklipp. Jag har försökt reducera antalet program som självstartar, som jannejanne tipsade om. Kan jag ta bort någon gammal version av programmen nedan?

 

 

Nu har jag installerat den senaste Firefox-versionen, dvs 4.

 

Bland insticksmodulerna hittar jag följande:

Java Deployment Toolkit 6.0.240.7

Java Platform SE6 U24 6.0.240.7

Shockwave Flash 10.3.181.14

 

Bland programmen hittar jag:

Adobe Flash Player 10 ActiveX

Adobe Flash Player 10 Plugin

Java Runtime Environment SE v1.4.2v_15

Java6 update 18

Java6 update 24

 

Bland tilläggen hittar jag:

Java Console 6.0.18

Java Console 6.0.20

Java Console 6.0.22

Java Console 6.0.23

Java Console 6.0.24

Java Quick Starter 1.0

 

 

Jag ser också att jag har flera versioner av Microsoft .NET Framework . T ex så ligger 2.0 Servicepack 2 kvar trots att jag har installerat 3.0 Servicepack 2.

 

Återigen - jag är osäker på vad som ska vara kvar. Det kan bli säkerhetsluckor i systemet om man tar bort fel saker.

---

Tack på förhand, iek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag brukar ha flera Firefox fönster uppe samtidigt, flera flikar i varje och det blir förstås många processer som drar mycket CPU Usage.

Korrekt. Har du dessutom en äldre maskin med långsammare processor och kanske lite minne så kommer systemet att knäa med många instanser av webbläsaren igång med en massa webbinnehåll.

Du får helt enkelt försöka att minska antalet öppna webbläsarinstanser och aktiva fönster.

 

Jag ser också att jag har flera versioner av Microsoft .NET Framework . T ex så ligger 2.0 Servicepack 2 kvar trots att jag har installerat 3.0 Servicepack 2.

Nej, denna skall du inte ta bort. Det är olika versioner och det kan finnas program som kräver denna 2.0.

 

 

Bland insticksmodulerna hittar jag följande:

Java Deployment Toolkit 6.0.240.7

Java™ Platform SE6 U24 6.0.240.7

 

Bland programmen hittar jag:

Java Runtime Environment SE v1.4.2v_15

Java™6 update 18

Java™6 update 24

 

Bland tilläggen hittar jag:

Java Console 6.0.18

Java Console 6.0.20

Java Console 6.0.22

Java Console 6.0.23

Java Console 6.0.24

 

Gamla versioner av Java - ta bort allihop.

 

Du kan gå in på denna länk och kolla vad du har samt hämta och installera senaste Verifiera Java-version

Därefter tar du bort dom äldre versionerna.

 

Adobe Flash verkar du ha senaste versionen av - annars kolla denna länk http://get.adobe.com/se/flashplayer/

 

Det kan bli säkerhetsluckor i systemet om man tar bort fel saker.

Säkerhetsluckor i systemet har du redan, eftersom du har flera gamla Java versioner installerade och aktiva.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...