Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få SMS när man får e-post - HUR och VAR ?


Knetha

Rekommendera Poster

Jag har tidigare haft e-post möjlighet via min mobiloperatör (Tre). Det har funkat som så att när jag fått ny e-post så har jag fått ett SMS om det, och jag kan gå in och hämta e-posten till telefonen. Verkar jättebra, men jag har inte använt det. NU vill jag använda det och då har/ska de sluta med tjänsten...

 

Finns det möjlighet att få SMS från någon annan gratis e-post leverantör ? Kostar det något ? Jag är alltså inte ute efter att få e-post meddelandet som SMS, utan "bara" att få en "Notification" när ny e-post finns att hämta.

 

Tacksam för alla tips !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte möjlighet att ställa in detta ändå i din telefon, om du har en någorlunda ny, dom flesta idag kan detta, även om mobilen är upp mot något år gammal.

Om du nu kan hämta och läsa dina mail i mobilen, så borde du ju kunna få någon form av meddelande, kanske en ikon men även ljudsignal när ett mail kommer, så har jag det i min mobil.

Då slipper man ju krånglet med att först få ett sms för att sedan gå och hämta/läsa sin mail.

 

Vad har du för operatör nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min operatör är Tre.

 

Jo, jag kan ju ställa in att telefonen ska kolla mail med ett visst intervall. Men jag tänkte lägga upp en speciell e-post adress där jag bara ska ta emot en viss typ av meddelanden. Och dessa vill jag se så fort de kommer, men det kanske bara kommer 5 sådana meddelanden per vecka. Så att ställa in telefonen på att var 5:e minut ska kolla mailen känns iallafall som att batteriet kommer att gå slut snabbt (vilket jag redan tycker att det gör, trots nytt batteri).

 

Då var idén bra att man fick ett SMS, och då manuellt kunde gå in och läsa av mailen. (Så funkade Tre:s egen mail.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går i en mobil eller smartphone vet jag inte, möjligt att någon app kanske klarar detta, men en sådan finess känner inte jag till.

 

Någon annan som kanske vet något om en sådan finess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går i en mobil eller smartphone vet jag inte, möjligt att någon app kanske klarar detta, men en sådan finess känner inte jag till.

 

Någon annan som kanske vet något om en sådan finess?

 

Ja, det finns hos Tre - men det tas bort nu. Funkar på alla telefoner som kan ta emot E-post !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??, varför svarar du på din egen fråga?

 

Jag frågar ju om någon annan vet om något alternativ, eftersom nu tydligen 3 ska sluta med sin variant.

 

Då får vi vänta och se om det finns ett annat alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liknande lösning åt en kund..

Där kollas några speciella brevlådor av med jämna mellanrum.

Finns där "riktig" post skickas meddelandet till rätt person som ett SMS. Givetvis skulle det gå att skicka typ "Du har ny e-post" i stället.

Där är det bl.a. Telias "SMS i datorn desktop" som nyttjas för själva SMS-utskicket.

Tele2 använder samma mjukvara.

 

Om Tre har något liknande så skulle det ju kanske gå att lösa..

Dock så använder jag mig av en rätt så dyr mjukvara (förutom Telias) för detta och en dator behöver vara igång hela tiden.

 

Jag har lite koll på andra billigare mjukvaror som ev. skulle funka men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på att andra, likt Tre, hade den tjänsten knuten till E-post kontot. Det är inte så viktigt att jag vill investera något för att lösa det själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på att andra, likt Tre, hade den tjänsten knuten till E-post kontot. Det är inte så viktigt att jag vill investera något för att lösa det själv...

Jag har ett Telia abonnemang och med Telia SurfPort e-post, som ingår i tjänsten, får jag ett SMS om att jag har ny e-post. Då loggar jag in på datorn och kollar av mailet.

Mailadressen är: mittmobilnummer@teliamail.com

Man kan koppla de flesta e-postkonton till SurfPort. Det fungerar också bra att låta olika e-postkonton skicka en kopia till SurfPort, bara för att få ett SMS till telefonen om att ny e-post finns på respektive konto.

 

Telias beskrivning av finessen.

 

post-9397-0-03978100-1307166602_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, behovet av att få besked om specifika mail har jag inte, men jag får meddelande som vanligt både visuellt och via ljud, när ett mail kommer i mobilen, varför krångla med att få ett sms först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, behovet av att få besked om specifika mail har jag inte, men jag får meddelande som vanligt både visuellt och via ljud, när ett mail kommer i mobilen, varför krångla med att få ett sms först?

 

Skillnaden är att din telefon hämtar mail automatiskt med ett visst intervall och när något nytt kommer får du en indikation på det. Det kan jag också göra, inga problem.

 

Men om telefonen kanske var 5:e minut ska logga in och kolla ny mail (jag ville ju veta om det snabbt) känns det som att detta kommer att dra VÄLDIGT mycket batteri, men jag kanske har fel. Det betyder att telefonen loggar in och kollar mail 2016 ggr/vecka och endast ca 5 av dessa gånger finns något att hämta.

 

Tyvärr tror jag inte att Tre:s kunder får nyttja Telia:s tjänster, men annars är den tjänsten som beskrevs precis samma som Tre haft och som läggs ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att din telefon hämtar mail automatiskt med ett visst intervall och när något nytt kommer får du en indikation på det. Det kan jag också göra, inga problem.

 

Men om telefonen kanske var 5:e minut ska logga in och kolla ny mail (jag ville ju veta om det snabbt) känns det som att detta kommer att dra VÄLDIGT mycket batteri, men jag kanske har fel. Det betyder att telefonen loggar in och kollar mail 2016 ggr/vecka och endast ca 5 av dessa gånger finns något att hämta.

 

Tyvärr tror jag inte att Tre:s kunder får nyttja Telia:s tjänster, men annars är den tjänsten som beskrevs precis samma som Tre haft och som läggs ner.

Har inställt att min mobil hämtar mail, enbart när det kommer något, aldrig annars.

Drar ingen extra ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop:

Jag hade hoppats på att andra, likt Tre, hade den tjänsten knuten till E-post kontot

med

Tyvärr tror jag inte att Tre:s kunder får nyttja Telia:s tjänster, men annars är den tjänsten som beskrevs precis samma som Tre haft och som läggs ner.
...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag hade hoppats på att andra, likt Tre, hade den tjänsten knuten till E-post kontot. Det är inte så viktigt att jag vill investera något för att lösa det själv...

 

Telenor har likadant. Upptäckte det först när jag fick Samsung Galaxy Ace för sådär fjortondagar sedan. Den luren lever i ett slags symbios med epost och Facebook. Varje gång någon skickar epost eller svarar på något inne på Facebook plingar det till i luren. Då kan jag läsa eposten via luren.

 

Det går också att konfigurera så att jag även kan svara på epost och skicka från luren, men det är jag inte i så stort behov av.

 

Ska kanske tilläggas att jag använder Gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska också tillägga att det för det mesta blir en liten tidsfördröjning till en mobil, när mail ska hämtas till denna.

 

Det har jag sett, när jag har jämfört klockslag i mobilen, och när jag kommer hem och kollar mailen igen på normalt sätt.

 

Och det handlar ju om tekniken tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inställt att min mobil hämtar mail, enbart när det kommer något, aldrig annars.

Drar ingen extra ström.

 

OK, låter mycket intressant ! Funkar det verkligen så, hur kan telefonen "veta" när det finns ny mail ? Har du Push-mail kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop:

 

med

...

 

OK, mobiloperatörerna har vanligtvis denna tjänst men jag tror inte att man ger den till någon som är kund hos en annan operatör. MEN tjänsten borde även finnas hos e-post leverantörer som inte är mobiloperatörer, och det var dessa jag sökte tips om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor har likadant. Upptäckte det först när jag fick Samsung Galaxy Ace för sådär fjortondagar sedan. Den luren lever i ett slags symbios med epost och Facebook. Varje gång någon skickar epost eller svarar på något inne på Facebook plingar det till i luren. Då kan jag läsa eposten via luren.

 

Det går också att konfigurera så att jag även kan svara på epost och skicka från luren, men det är jag inte i så stort behov av.

 

Ska kanske tilläggas att jag använder Gmail.

 

Men ligger inte mobilen och kollar av mail och FB "hela tiden" då ?

Det jag är rädd för är att detta drar mycket batteri. Har man inte fri surf kanske det kan bli dyrt också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Men ligger inte mobilen och kollar av mail och FB "hela tiden" då ?

Det jag är rädd för är att detta drar mycket batteri. Har man inte fri surf kanske det kan bli dyrt också...

 

Jovisst, det är så att det hela tiden kollas om det ramlar in epost. T ex fungerar det inte att besöka FB i luren om jag plockar bort Gmailkontot. Kommer ihåg att jag blev förvånad över att jag måste ha Gmailkontot konfigurerat i luren för att besöka FB. Behövdes aldrig på den andra luren.

 

 

Jag har hela tiden surfat och hållit på med internet via luren. Än har jag inte fått några chockräkningar. Sitter där förstås inte i timmar, som jag gör hemma vid datorn.

 

Att surfa drar inte mycket batteri. Det som drar batteri är att ha Wifi, GPS och så aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter mycket intressant ! Funkar det verkligen så, hur kan telefonen "veta" när det finns ny mail ? Har du Push-mail kanske ?

 

Har mina konton upplagda precis som i datorn, datorn/mobilen gör en sökning varje halvtimme, skillnaden att jag bara hämtar kopior ner till mobilen, så när det dimper ner ett mail i min vanliga dator, så tar det en extra stund, så dimper det ner en kopia i mobilen också.

 

Är ingen mobilfantast som sms:ar eller ringer mycket, min mobilräkning per månad snittar ca 200:-.

Så det är inga konstigheter alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...