Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla router till gateway


Henkuttt

Rekommendera Poster

Jag har ett modem från ComHem som jag använder till att surfa och till OnDemand.

 

Jag vill med min router (linksys) ansluta till denna Gateway för att kunna använda internet i mitt sovrum.

 

Modem: Cisco EPC2425

Router: Linksys WRT54G

 

Har surfat runt lite och hittat många som söker svar via forum, men de vill då oftast ha "the other way around". För mig spelar det ingen roll, det viktigaste är följande.

 

Cisco är anslutet till OnDemand, Playstation och nätverkshårddisk.

Linksys är kopplad till TVn i sovrummet som gör att jag kan titta på filmen som finns på hårddisken.

 

Den som löser detta, så jag får det att fungera, belönas med ett presentkort från NewPort (värde ca 4-500 tror jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt mål är att Ciscon skall kopplas trådlöst till Linksys'n som du sedan kopplar in TVn till, så behöver du ställa in Linksys'n som en trådlös brygga (wireless bridge).

 

Om det går med inbyggd firmware är tveksamt, men med Tomato eller DD-WRT fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra inget i Cisco-modemet, dvs det ska vara i leveransläge. Det fungerar också som en router, adress 192.168.0.1.

 

Du ska göra om Linksysroutern till en switch. Detta innebär att du tar bort DHCP-funktionen. Anslut en dator med kabel till en av de fyra LAN-portarna. Logga in på 192.168.1.1, User: admin/(blank), Password: admin.

 

På fliken Setup anger du Local IP address 192.168.0.2 (då hör den till modemets område. Du sätter alltså statisk IP-adress på routern. 2 bör vara ledig; om inte får du IP-konflikt och måste välja en annan siffra inom 3-254). Sen markerar du DHCP Server: Disable (då delar den inte ut IP-adresser; det gör redan modemet).

 

Nu kopplar du routers WAN-port till en LAN-port på modemet. A lla datorer ska kopplas till en av routerns 4 LAN-portar, eller lediga LAN-portar på modemet. För trådlöst gäller att du kopplar upp dig på den bästa signalen som modemet eller routern har.

 

Sen delar du ut de mappar på varje dator som du vill att övriga enheter ska komma åt. Bäst är att varje enhet har ett konto med lösenord. Anslutning gör du enklast i Utforskaren. Skapa gärna en genväg när du anslutit.

 

Se också min Nätverksguide:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot att prova detta när jag kommer hem! Jag hoppas innerligt att det är så lätt som du beskriver!

 

 

 

 

Ändra inget i Cisco-modemet, dvs det ska vara i leveransläge. Det fungerar också som en router, adress 192.168.0.1.

 

Du ska göra om Linksysroutern till en switch. Detta innebär att du tar bort DHCP-funktionen. Anslut en dator med kabel till en av de fyra LAN-portarna. Logga in på 192.168.1.1, User: admin/(blank), Password: admin.

 

På fliken Setup anger du Local IP address 192.168.0.2 (då hör den till modemets område. Du sätter alltså statisk IP-adress på routern. 2 bör vara ledig; om inte får du IP-konflikt och måste välja en annan siffra inom 3-254). Sen markerar du DHCP Server: Disable (då delar den inte ut IP-adresser; det gör redan modemet).

 

Nu kopplar du routers WAN-port till en LAN-port på modemet. A lla datorer ska kopplas till en av routerns 4 LAN-portar, eller lediga LAN-portar på modemet. För trådlöst gäller att du kopplar upp dig på den bästa signalen som modemet eller routern har.

 

Sen delar du ut de mappar på varje dator som du vill att övriga enheter ska komma åt. Bäst är att varje enhet har ett konto med lösenord. Anslutning gör du enklast i Utforskaren. Skapa gärna en genväg när du anslutit.

 

Se också min Nätverksguide:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte använda WAN-porten på Linksys-routern utan ansluta en av LAN-portarna till modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det enligt dina instruktioner. Men mitt mål var ju att jag skulle kunna ansluta till min bredbandsrouter trådlöst. Dvs inte har någon nätverkskabel mellan Cisco och Linksys.

 

Någon som har någon lösning på detta?

 

 

Ändra inget i Cisco-modemet, dvs det ska vara i leveransläge. Det fungerar också som en router, adress 192.168.0.1.

 

Du ska göra om Linksysroutern till en switch. Detta innebär att du tar bort DHCP-funktionen. Anslut en dator med kabel till en av de fyra LAN-portarna. Logga in på 192.168.1.1, User: admin/(blank), Password: admin.

 

På fliken Setup anger du Local IP address 192.168.0.2 (då hör den till modemets område. Du sätter alltså statisk IP-adress på routern. 2 bör vara ledig; om inte får du IP-konflikt och måste välja en annan siffra inom 3-254). Sen markerar du DHCP Server: Disable (då delar den inte ut IP-adresser; det gör redan modemet).

 

Nu kopplar du routers WAN-port till en LAN-port på modemet. A lla datorer ska kopplas till en av routerns 4 LAN-portar, eller lediga LAN-portar på modemet. För trådlöst gäller att du kopplar upp dig på den bästa signalen som modemet eller routern har.

 

Sen delar du ut de mappar på varje dator som du vill att övriga enheter ska komma åt. Bäst är att varje enhet har ett konto med lösenord. Anslutning gör du enklast i Utforskaren. Skapa gärna en genväg när du anslutit.

 

Se också min Nätverksguide:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade biffen med hjälp av en kompis som kom och fixade allt. Det slutade med att han installerade Tomato på Linksys och så var det lätt som en plätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att din kompis fick det att funka! Om du vill och kan, är det intressant för många att få reda på lösningen.

 

fagerja, naturligtvis ska det vara LAN-porten som ska användas mellan modem och router, eftersom routern är kopplad som switch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, han installerade "Tomato" som mjukvara till Linksys. http://www.youtube.com/watch?v=Y_Fp1P4aw50

 

Sen fanns det en smidig knapp bara för att skapa en "ethernet bridge". Det enda kruxet var att hitta exakt vilken installationsfil som skulle användas.

 

Hur smidigt som helst och det fungerar som en dröm. Däremot så upptäckte jag att min Buffalo Linkstation alltid måste vara påslagen (inte autoläge) för att min mottagare i TVn ska kunna läsa från den. Så nu står den och surrar i ett skåp dygnet runt i vardagsrummet... :)

 

 

 

Vad bra att din kompis fick det att funka! Om du vill och kan, är det intressant för många att få reda på lösningen.

 

fagerja, naturligtvis ska det vara LAN-porten som ska användas mellan modem och router, eftersom routern är kopplad som switch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon, poäng! Jag ska prova själv när tid ges, troligen inte förrän om en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...