Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail vill inte starta - sida-vid-sida fel


westis

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har sett att andra också fått detta fel vid start av andra program.

Började plötsligt för några dagar sedan.

 

Felmeddelande vid start:

"Programmet kunde inte starta eftersom programmets sida-vid-sidakonfiguration är felaktig. Kontrollera händelseloggen för ytterligare information."

 

Så här står det i händelseloggen:

"Det gick inte att skapa aktiveringskontext för C:\Program Files\Windows Live\Mail\wlmail.exe. Den beroende sammansättningen Microsoft.VC90.CRT,processorArchitecture="x86",publicKeyToken="1fc8b3b9a1e18e3b",type="win32",version="9.0.30729.1" kunde inte hittas. Använd sxstrace.exe om du vill diagnostisera ytterligare."

 

Dett är inget jag begriper mig på. Har kontaktat Datakompisen som inte hade en aning utan rekomenderade ominstallation vilket jag gjort utan resultat. Har inte gjort avinstallation först då jag inte vill bli av med hela adressboken.

 

Försökte köra den här: http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Vilket jag läste om. Den öppnar ett svart fönster och stänger det snabbt igen så jag hinner inte läsa vad där står.

 

Jag kör Windows Vista Home Premium SP2.

 

Är inte glad över att min mejl har pajat och tacksam för all hjälp.

Hälsningar Lars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med inlägg 5 i tråden: //eforum.idg.se/topic/327646-sida-vid-sidakonfiguration-ar-felaktig-i-windows-live-mail/page__view__findpost__p__1533828

 

Inlägg 12: //eforum.idg.se/topic/327689-sida-vid-sidakonfiguration-ar-felaktig-i-msn/page__view__findpost__p__1533989

 

Inlägg 23: //eforum.idg.se/topic/327689-sida-vid-sidakonfiguration-ar-felaktig-i-msn/page__view__findpost__p__1535435

 

Har inte gjort avinstallation först då jag inte vill bli av med hela adressboken.
Finns det inget sätt att göra en säkerhetskopia (backup) av den?

Förr eller senare går datorn eller hårddisken sönder och det måste du ju vara förberedd för.

 

-----------

Jag flyttar tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Windows Vista".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Problemet är löst och jag vill verkligen tacka för hjälpen.

Jag har haft sån ångest för att ge mig in på saker som jag inte förstår som Visual C ++ programmen som jag har 5 st versioner installerade och att behöva avinstallera utan att veta vilka konsekvenser det får för andra applikationer. Där för har jag inte gjort något på flera dagar utan gått och funderat.

 

Hur löstes problemet?

Jo jag avinstallerade samtliga Windows Live Essentials program, Mail, Messenger, Photo Gallery m.fl.

Startade om datorn, och nyinstallerade Windows Live Mail. Sedan funkade det. Enkelt förståss.

 

Men jag var orolig att jag skulle tappa min adressbok med 120 adresser i. Jo, jag har backup på den. Men korkat nog så går den bara att öppna i Windows Live Mail som inte ville starta. Så nu har jag exporterat adressboken i vcard-format som fler program kan läsa.

 

Hoppas att detta kan vara till hjälp för andra som råkar hamna i samma situation. Fast jag har ingen aning vad det var som orskade problemet.

 

Bästa hälsningar från Lars...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att fortsätta ta backuper på din mail och så.

 

Bra att du löste det, och att du förklarade hur du gjorde, det får du poäng för.

 

Flyttar tråden till passande forum samtidigt.

-------------------------

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...