Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptopen förstör laddaren?


fjed

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Toshiba Satellite L450D-144. På två månader har 2 st laddare gått sönder. Laddaren slutar plötsligt fungera och ett pipljud hörs ifrån den.

Jag köpte en ny laddare, denna: http://www.equipit.se/asus/50-19v-474a-90w-55x25mm.html

 

Fungerade jätte bra i ett par veckor tills häromdagen då denna också slutade fungera och ett pipljud från denna också.

 

Så min fråga är om detta kan vara bara en slump, eller om det är något med datorn som kan orsaka detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kvittar men..

 

..två laddare på två månader.. är det så?

Eller är det eg. den nya som gått sönder efter två månader och den förra fungerat längre tid?

 

Den senare har ju kortslutningsskydd varför jag inte tippar på att det är datorn som är boven.

 

Transienter på nätspänningen skulle ju kunna vara en orsak men då borde annat också "ryka", tv, stereo, video osv..

 

Glapp i vägguttaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Glapp i vägguttaget?

Det har jag råkat ut för med min laddare till Dell laptopen.

Fast i mitt fall så pajade 2 vägguttag ett inne och ett i garaget (där jag också hade datorn inkopplad) innan jag hittade orsaken. Det knastrade och började lukta bränt och efter en del letande kunde jag konstatera att det var själva kontaktpinnarna på 220V stickproppen till laddaren som hade alldeles för liten diameter för att passa i vägguttaget!!

 

Det ledde till att det blev glappkontakt och gnistbåge i vägguttaget som blev missfärgat. Fick byta dessa vägguttag samt klippa sladden till laddaren och montera på en ny stickpropp (svensk).

 

Dessa gnistbågar som bildas ger ju samtidigt höga transienter på flera hundra eller tusen volt (liten strömstyrka då) och kan i värsta fall slå ut elektroniken. I mitt fall gick det bra.

 

Orginal Dell laddare - tillverkad i Kina står det på den och jag förstår varför.:thumbsdown:

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kvittar men..

 

..två laddare på två månader.. är det så?

Eller är det eg. den nya som gått sönder efter två månader och den förra fungerat längre tid?

 

Den senare har ju kortslutningsskydd varför jag inte tippar på att det är datorn som är boven.

 

Transienter på nätspänningen skulle ju kunna vara en orsak men då borde annat också "ryka", tv, stereo, video osv..

 

Glapp i vägguttaget?

 

Ja två laddaare på två månader. Jag har varit på olika ställen när det har inträffat, alltså inte i samma hus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja två laddaare på två månader. Jag har varit på olika ställen när det har inträffat, alltså inte i samma hus.

Okej.. men skulle det ena "tillfället" ha varit så som Flyfisherman beskriver?

 

Alltså ena gången bara otur, andra gången kassa grejor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. men skulle det ena "tillfället" ha varit så som Flyfisherman beskriver?

 

Alltså ena gången bara otur, andra gången kassa grejor?

 

Ja det kan det förstås vara så. Jag har köpt en ny laddare så får se hur det fungera. Hittils fungerar det iallafall.

 

Men tycker det var så märkligt att samma sak hände så tätt på varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt laddaren i butik kan du ju lämna tillbaks den.(garanti)

 

Ja, även om man beställt från nätet kan man ju begära en ny men då kanske du själv åker på returfrakt osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...