Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem återställa datorn till fabriksläge


Sheriffen

Rekommendera Poster

Hej

 

Min dator har blivit otroligt seg och jag är i behov av hjälp för att ominstallera min dator till fabriksläge. Jag har försökt att återställa min Dell dator till fabriksläge utan framgång. Jag har bl a försökt genom att trycka f8 då Dell logon visas vid uppstart av datorn. Därefter får man välja på att gå vidare med antigen "Administratör" i rullisten eller välja "Christian". Jag har provat "Administratör" men får till svar: "Kontot är avaktiverat. Kontakta systemadminstratören". Att gå vidare genom "Christian" går bra men nu till mitt problem. I supporthandboken står det att det ska finnas "Dell Factory Image Restore", dessvärre hittar jag inte detta alternativet utan bara andra alternativ. Jag fick inga cd skivor till ominstallation när jag fick min dator. Min fråga är nu hur löser jag så jag kan återställa min Dell dator till fabriksläge? Går det göra på något sätt? Tacksam för tips och förslag.

 

Tacksam för svar och hjälp. Ha en trevlig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med F4, eller F2?

Om du vet med säkerhet att ingen dold partition är borttagen någon gång, så borde det finnas en möjlighet till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag har testat det ni tipsat om men tyvärr utan framgång. Jag vet till 100 % att jag inte tagit bort den dolda partition. Jag vet också att jag har två partition, den vanliga hårddisken C: samt D: Recovery. Har även mailat Dell men de hävdar att min garanti gått ut så kan de inte hjälpa mig mer än att om jag betalar 300 kr så skickar de en ominstallations cd. Inga fler tips? Är det enda sättet att beställa en ominstallations cd hos Dell för 300 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar det inte, får du inte upp "Advanced Boot Options" eller finns det inget reparationsalternativ i den menyn eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite i gamla Dell-papper, och hittat följande.

 

Om du har kvar den dolda återställningspartitionen, så ska följande fungera.

 

När du ser Dell-loggan, ska du hålla ner CTRL och klicka på F11.

Är sedan lite osäker, men du ska hålla koll efter att göra en ren installation.

Får du upp en lista på flera partitioner, så väljer du C;, som är systempartitionen.

Markera och tryck D för att ta bort.

Du kanske får en fråga om du är säker, acceptera då med Enter.

Sedan trycker du L för att bekräfta att partitionen ska tas bort.

 

Om det finns fler partitioner i listan, låt dessa vara.

 

Du bör få upp listan igen, men utan C:.

Markera det opartitionerade utrymmet och tryck C för att skapa en ny partition, sedan Enter för att bekräfta storleken.

Välj därefter att formatera som NTFS, men inte någon snabbformatering.

Sedan påbörjas formateringen och installationen.

Du följer sedan dom instruktioner som följer.

När operativet är installerat installerar du dom drivrutiner som är för moderkortet, t.ex chipset som ska in först, dessa ska finnas på skivan som heter Dell Resource/drivers & Utilites.

Har du inte skivan så ska du kunna hämta dessa hos Dell, men då måste du utgå ifrån vad din dator exakt heter.

 

Sedan måste resten av behövliga drivrutiner in också naturligtvis.

Du måste kanske ha din giltiga produktnyckel också.

 

Dessa instruktioner skrev jag ut för min XP-Dell, och har använt dessa några ggr.

Borde fungera likartat för Vista också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...