Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart ruta vid uppstart


Svedboy

Rekommendera Poster

Nu har jag haft flera problem med min hp-laptop, bland annat otroligt lång uppstart.

Således har jag formaterat om datorn till fabriksskick. Det lyckades fint och allting såg bra ut.

Dock, trots denna ominstallation, så tar det ca 3 till fyra minuter innan datorn startar upp. Under denna långa tid så är skärmen helt svart med en liten markör som står och blinkar uppe i högra hörnet.

När den väl kommit igång så fungerar det bra.

Har någon en ide om vad göra så vore jag tacksam.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motherboard_92

Du kan ju prova med att kolla temperaturen på datorn.

Jag har för mej att vissa datorer fungerar lite långsammare när dom blir varma.

Det får någon gärna tala om för mej om jag har rätt eller fel.

Men i alla fall så om du tycker att temperaturen ser ut som om den skulle kunna vara för hög så är mitt tips att ta en kompressor och blåsa bort dammet som sitter vid fläkten på undersidan av datorn samt även blåsa lite vid alla andra typer av ventilations hål som finns på sidorna och under den bärbara datorn.

och om detta inte hjälper så får man använda diverse hårdvarutestnings program för att kolla om det är någonting som är galet med hårdvaran i datorn som t.ex hårddisken eller liknande.

Du kan ju även kolla hur den så kallade Boot Ordningen ser ut i BIOS för det verkar som om den står och letar på en mängd andra ställen innan den hamnar på hårddisken med Operativsystemet.

Det kan väll inte vara så att du har glömt en CD-Skiva i CD-Läsaren ? :rolleyes:

Och att datorn när den försöker starta så provar den cd´n först och när det inte går så provar den med dom andra ställena också tills den hittar någonting som den kan starta ifrån.

 

Hör gärna av dej igen om det är någonting som är oklart så ska jag försöka att förklara lite bättre.

\\Motherboard_92

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

..//..så är mitt tips att ta en kompressor och blåsa bort dammet som sitter vid fläkten på undersidan av datorn samt även blåsa lite vid alla andra typer av ventilations hål som finns på sidorna och under den bärbara datorn.

..//..

Nej du skall absolut inte använda en kompressor, utan tryckluft på burk. Dessa finns att köpa hos dom flesta dator och elektronikhandlare och brukar kosta under hundringen.

 

Problemet är dessutom att fläkten (lagerna bla.) kan skadas av direkt blås på bladen. Den snurrar helt enkelt upp i mycket högre hastighet än det den är gjord för och i vissa fall arbetar elmotorn som generator och inducerar en spänning tillbaks till styrkretsen. Finns ibland skyddsdioder för detta. Så kan du hitta ett sätt att låsa fläktbladet så fläkten står still - så mycket bättre.

 

Problemet kanske inte är så stort på en laptop, men värt att tänka på.

 

Tänk också på att skydda elektroniken mot skador orsakade av statiskt elektricitet om du öppnar datorn.

Använd isåfall ESD-handledsband och inga kläder av syntet eller ylle - som gör att man blir extremt laddad med statisk elektricitet.

 

Läs i instruktionsboken hur du skall rengöra din laptop.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tidigare gick fläkten på högvarv, men sedan jag dammsugit alla ventilationshål så har fläkten lugnat sig. Det borde väl fungera lika bra som tryckluft..??

 

Nej, jag har inte glömt någon cd i cd-läsaren, men du har en poäng i att laptop-en inte riktigt vet hur den skall göra för att starta - den söker efter starthjälp. Ibland, var femte gång, så startar den utan problem.

 

Tyvärr är jag inte kunnig om vare sig hårdvarutestning eller boot ordning i BIOS. Jag är bara en vanlig användare utan större kunskaper om datorns inre liv.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...