Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tillverka annons för tryck i tidning


j.andersson

Rekommendera Poster

j.andersson

Jag ska tillverka en annons som ska tryckas i en tidning. Jag har fått ett papper med uppgifter om måtten och dessa är 97(bredd) x 280(höjd), men jag vet inte om det rör sig om cm eller mm. Kan det vara så att det alltid rör sig om mm när det gäller trycksaker?

 

När man väljer alternativet "Print" i Illustrator eller In Design så får man alltid upp måtten i mm som default. Då kan man kanske misstänka att man alltid pratar i mm då det gäller måtten på en fysisk trycksak.

 

Sen undrar jag hur man går tillväga i övrigt. Kan man tillverka annonsen i enbart Illustrator eller photoshop eller borde man göra den i In Design? Eller hur var det nu? Är In Design endast till för montering. Bör jag kanske göra annonsen i Illustrator/Photoshop först och sedan montera den i In Design?

 

Man kan inte välja nån DPI i In Design. Annonsen jag ska göra bör vara 300 DPI. Eller heter det PPI? Ser att det står så i Illustrator. Hade för mig att det hette DPI...

 

Alltså, jag skulle behöva lite råd om tillvägagångssättet när det gäller att skapa en sådan här trycksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar prata om mm när man pratat om annonsstorlekar för tryck, men för med tidingen för att vara helt säker.

 

Du bör använda InDesign och montera in objekt. I Photoshop är det lämpligt att du redigerar bilderna i men gärna ingen text där.

 

300ppi (pixel per inch) ska du ha. Det är (nästan) samma sak som dpi (dots per inch). PPI är måttet på skärmen medan dpi är tryckpressens färdigmått, så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...