Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

*Efterlysning* Chrome plugin, save to folder typ


a-son

Rekommendera Poster

Du kan ju bara ändra mappen under inställningar > under huven > nedladdade filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju bara ändra mappen under inställningar > under huven > nedladdade filer

Mja, det är ju bara EN sökväg då. Passar mig men TS vill kanske ha några att välja bland. Finns isf. andra trix att välja men nu var det ett tillägg som efterfrågades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju bara ändra mappen under inställningar > under huven > nedladdade filer

 

Favloc funkar så här

 

Först anger man sökvägar tex.

 

Namn: sökväg:

Doc c:\dokument\doc

Program c:\download\program

Bilder c:\bilder

 

Och sedan när man laddar hem någonting så kommer vanliga menyn upp vart man ska spara

och under det så finns det en dropdown meny med ovanstående snabb val.

 

Någon sån funktion letar jag efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det är ju bara EN sökväg då. Passar mig men TS vill kanske ha några att välja bland. Finns isf. andra trix att välja men nu var det ett tillägg som efterfrågades.

 

och vad har du för trix på det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vad har du för trix på det då?

Inte mer trix än att du som alternativ väljer "Fråga varje gång".

 

Man kan ju styra vad som skall visas till vänster enl. bif. bild.

 

Dock kan man inte ha för många mappar där men som i mitt fall är Favoriter i princip tom (eftersom jag inte använder IE) och den mappen finns oftast alltid med även om det inte är samma dialogruta som bild för en del program.

Men för att komma vidare: I en av dessa mappar kan man ju skapa en vanlig genväg, ex. "genväg_temp" som pekar på just c:\temp eller e:\temp osv. Dubbelklick på den genvägen öppnar den bakomliggande mappen och man kan spara.

Jo, det blir ändå några fler klick än att högerklicka och direkt välja önskad mapp men man slipper leta i filstrukturen varje gång.

post-52940-0-80804100-1305267753_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer trix än att du som alternativ väljer "Fråga varje gång".

 

Man kan ju styra vad som skall visas till vänster enl. bif. bild.

 

Dock kan man inte ha för många mappar där men som i mitt fall är Favoriter i princip tom (eftersom jag inte använder IE) och den mappen finns oftast alltid med även om det inte är samma dialogruta som bild för en del program.

Men för att komma vidare: I en av dessa mappar kan man ju skapa en vanlig genväg, ex. "genväg_temp" som pekar på just c:\temp eller e:\temp osv. Dubbelklick på den genvägen öppnar den bakomliggande mappen och man kan spara.

Jo, det blir ändå några fler klick än att högerklicka och direkt välja önskad mapp men man slipper leta i filstrukturen varje gång.

 

Tackar för tipset, tog ett tag innan jag fattade vad favoriter var och hur man ändrade dom.

 

Ska testa det här ett tag, skulle tro att det räcker till för mej..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det kan vara på sin plats med ett förtydligande för andra ev. intresserade.

 

Det handlar alltså om två olika "metoder", som kan användas var för sig eller tillsammans, för att kunna gena lite vid Spara som.. och Öppna..

Alltså inte bara från webläsaren utan allmänt i Windows (åtm. XP), fast kanske inte i Office förutom Office 2007/2010 där det finns en "egen" lösning för detta"

 

Men om vi håller oss till webläsaren Chrome och högerklick på ex. en bild så kan jag enkelt välja bland fem mappar till vänster i dialogrutan. Jag har, hemma, valt att mapparna Downloads, Mina Dokument, Temp, Klar samt C:\ ska vara tillgängliga.

Det skulle ju lika gärna kunnat vara Kund XX, Kund YY, Kontor, Skrivbordet, Temp.

Men bara fem stycken.

Detta justerar jag i registret, fast med verktyget X-Setup

 

Räcker inte detta, låt säga att jag har sju projekt som är arbetsrelaterade och ofta återkommande. Då kan jag skapa en mapp, eg. vart som helst och kalla den för Arbete. I den mappen skapar jag vanliga "utforskargenvägar" till mina riktiga projektmappar.

 

Sökvägen till Arbete pillar jag in i registret. Vid Spara som klickar jag på Arbete som tar mig till en mapp som bara innehåller genvägar som med ett dubbelklick tar mig till mina skarpa mappar.

 

Angående detta med "systemmappen" Favoriter så ligger det till så att för en del program, ex. AutoCad LT, så "tar" inte pillandet i registret utan man får hålla tillgodo med de sökvägar som finns i dess dialogruta. Där tycks mappen Favoriter alltid finnas med. Därför nyttjar jag den mappen till att placera mina genvägar i. Om den mappen, alltså Favoriter, nyttjas just för Favoriter, alltså bokmärken i Internet Explorer, så kan det bli lite rörigt. Jag har lagt mina två bokmärken i en mapp som heter Länkar så jag hittar rätt enkelt mina egenskapade genvägar ändå.

 

(Hoppas mina bilder visas i den ordning min text kommer nu..)

post-52940-0-97015900-1305318173_thumb.png

post-52940-0-44608300-1305318675_thumb.png

post-52940-0-93944900-1305318972_thumb.png

post-52940-0-92816000-1305319224_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...