Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MAC adress.


sveand

Rekommendera Poster

Är det någon som kan svara på om det är möjligt att logga även MAC adresserna för användare som

skriver i tex ett webforum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Enkelt uttryckt - nej, det är inte möjligt. Du kan logga på ip-adress-nivå, men inte lägre...

 

Vill man krångla till det, så är det givetvis möjligt att bygga en ActiveX-komponent eller en JavaApplet edyl. som läser av MAC-adressen på något sätt, men detta förutsätter att användaren ifråga är redo att släppa in din komponent på sin maskin, samt att han är beredd att rucka på sina säkerhetsinställningar, etc...

 

Rätta mig om jag har fel...

 

/ Johan

http://www.vinster.nu

- vilken härlig sajt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC adressen används enbart inom det lokala nätverket. IP adressen är också ofta gömd bakom en proxy adress även om man inte definerar någon proxy i sin browser.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför vill du logga så långt ner som på MAC adresserna ?

 

 

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop

-Vinton Cerf ang. IPN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några som frågade mig eftersom dom skrivit hur dåligt ett företag var

i företagets webforum. Han hade typ flippat ur och skrivit att inte bara loggade ipadresser utan även MAC adresser.

 

Det spelar som sagt ingen roll för han kan ändå inget göra men jag blev nyfiken om det gick att göra.

 

Han får väl ringa Apple och bed dom kolla i sitt MAC katalog.... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstod inte ditt inlägg. kan du dra det där en gång till? rätt skrivet?

 

Varför vill DU veta om det nu var dina polare som undrade ngt?

 

:)

 

 

 

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kritiserade ett företag på företagets egna webforum? Satt de på företagets lokala nät när de gjorde det? Så som jag har fattat inläggen här skulle det alltså vara möjligt att logga MAC-adresserna inom ett lokalt nät. Så de kanske är loggade? I vilket fall som helst brukar administratören på ett lokalt nätverk veta vilka datorer som har vilka ip, så de kan säkert spåras även utan MAC-adresser. Det vore intressant att få veta mer om det här även om grundproblematiken snarare är något som de borde fråga facket om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC adressen används alltså bara inom ett subnet. Den går inte genom en router. I varje dator lagras MAC adressen i en ARP table som normalt är dynamisk och varje entry är normalt kvar i tabellen endast 3 min efter den senast använts. För adresser utanför ditt eget subnet ser du MAC adressen på din gateway/router.

 

Vill du se din ARP tabell går du till DOS prompten och skriver arp -a.

 

För den administratör som vill hålla koll på allt som sker inom ett företag är det inte svårt att logga all trafik, men att sedan analysera trafiken kan vara rätt jobbigt.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-22 19:05:18 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...då verkar det som om man får bygga en funktion på sin webserver som går och frågar ens lokala gateway/router efter MAC adressen på en specifik IP adress i det ögonblick personen vill göra ett inlägg i forumet?

 

Verkar utmanande, men borde ju vara fullt möjligt att t ex telnet:a in i gateway/router:n & fråga (förustatt att det hos gateway/router:n finns någon käck funktionalitet för detta)? :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-25 19:33:22 av mastermasken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nae, routern behöver man inte kontakta.

Står webservern på samma fysiska nät som den anropande datorn ( browsern ) så kommer även webservern att ha MAC-adressen i sin arptabell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...