Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte avmarkera skrivskydd


Keckeson

Rekommendera Poster

Min nya dator med Vista 7 har en extra hårddisk, D. Hela disken är låst, kan därför inte redigera o sedan spara detta. Det hjälper inte att avmarkera skrivskyddet, som är blått, (alltså ingen bock). Kan det vara någonting med "administrator eller delning" som måste ändras eller vad?

Tacksam för tips

Kenneth

post-41499-0-60399000-1304844339_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

antar att du menar Windows 7.

Vad har du för rättigheter på datorn?

Administratör?

Provat att klicka på Avancerat, som är med på ditt skärmklipp. för att sedan ändra behörigheter, och ge din användare rättigheter?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, givetvis ska det vara Windows 7.

Rättigheter? Vad jag förstår så har jag alla eftersom det bara är jag som är ägare och ingen annan som anväder den.

Har testast en massa alternativ för att få tillgång men inget förändras.

Har också läst o försökt att förstå de olika dialogrutorna men man får nog vara lite mer van vid "språket" för att fatta vad som menas, har haft datorer sedan 20 år men aldrig detta krångel för att låsa upp. Kan det vara så att det redan från inköpet var inlagt denna spärr, i så fall får jag väl kontakta säljaren.

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

välja att högerklicka på din externa disk,

se sedan de bilder jag lägger upp.

post-71618-0-93992600-1304928181_thumb.png

post-71618-0-66675000-1304928206_thumb.png

post-71618-0-87467500-1304928239_thumb.png

post-71618-0-32865600-1304928273_thumb.png

 

följ ordningen och prova med att ändra i säkerhetsinställningarna för din profil.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finner man säkerhetsinställningarna för min profil och vad ska man ändra där?

Det Du visar har gjorts med ett antal varianter, men det slutar ständigt på samma sätt.

D-disken är inbyggd i datorn, alltså ingen extern disk. När man arbetar med dokument i D-disken så funkar allt som det ska, men inte med bilder.

 

I egenskaperna har jag snurrat runt, vet tills sist inte vad man ska klicka på, "lägg till", "redigera", "ta bort", "ändra behörighet", "avancerat", "verkställ", ja listan kan göras längre, men för mej så verkar det en smula struligt.

post-41499-0-01564900-1305011347_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har testat denna länk, men där visas andra dialogrutor som inte dyker upp i min dator.

Har varit i kontakt med min dataleverantör som säger: "ta bort partitionen på hårddisken skapa en ny och formatera hårddisken".

Detta låter för mej lite väl drastiskt och är nog något som jag inte vågar mej på utan närmare anvisningar.

 

Som novis har jag svårt att förstå varför det måste vara så krångligt för som jag tycker en enkel manöver att avmarkera ett skrivskydd.

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon viss mapp som används när du jobbar med bilder medan du använder andra mappar när du jobbar med dokument?

Har du i så fall sett till att det är rätt ägare och inställningar just för bild-mappen?

 

Om du ska ta bort partitionen D: måste du först flytta alla filer som finns på D: till något annat ställe, CD, DVD, annan partition/hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu tror jag att det är det nyligen nerladdade bildprogrammet Picasa som är boven i dramat, eller rättare sagt att jag nog tryckt på någon delningsknapp. Nu ska jag ändå avinstallera Picasa då detta inte uppfyller vad jag behöver dvs mappstruktur, (träd), men tänker öppna en tråd om denna fråga.

 

Tack i alla fall för synpunkterna o råden.

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...