Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stort problem att göra en ren installation av Windows XP.


Sperto

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har suttit och kämpat i åtskilliga timmar och svurit över datorn. Förhoppningsvis finns det någon duktig kille eller tjej som kan hjälpa mig. Jag tackar på förhand.

 

Det gäller min "reservdator", Packard Bell imedia 5097.

Jag vill göra en ren installation. Formatera datorn och installera XP på nytt. Det finns inget på datorn som jag vill spara som jag inte har kopierat.

 

Läget är enligt följande.

 

Ingen skiva med XP följde med då datorn köptes. Jag har 3 st Master CD skivor som jag gjorde då datorn köptes.

 

Jag har provat att gå in i Bios och ändrar boot-ordningen så att datorn skall starta från CD-enheten. Vad som händer efter jag ändrat boot-ordningen är att det står:

"Searching for Boot Record from CDROM"

Ett par sekunder senare, kommer texten nedan upp under ett kort ögonblick:

"Searching for Boot Record from CDROM. Not found."

"Searching for Boot Record from IDE-0. OK."

Därefter, också under ett mycket kort ögonblick kommer följande upp:

"Välj vilket operativsystem som skall startas.

Microsoft Windows XP Home Edition. [DENNA ÄR FÖRMARKERAD]

Återställningskonsolen för Windows XP.

Använd upp- och nedpilarna om du vill flytta markeringen.

Tryck därefter på retur.

Tid 1 sekunder till det markerade valet startas."

Sedan startas datorn på vanligt vis.

 

Därefter provade jag igen med att ha CD-enheten som första boot-enhet och satte alt 2 och 3 som disabled. Då stod det:

"Searching for Boot Record from CDROM"

Efter att den malt på en bra stund stod det.

"Searching for Boot Record from CDROM. Not found."

 

Det finns ett program på datorn som heter Smart Restore. Där kan man kontrollera att master skivorna är felfria. Jag har kört det programmet. Det kör färdigt. Det anger inga fel, det anger faktiskt ingenting efter att det har kört färdigt.

 

De tre Masterskivorna ser fina ut. De har legat i skyddsfickor sedan de gjordes.

 

Där finns 2 st CD-läsare på datorn. Jag har provat båda två utan framgång.

 

Master skivorna syns på datorn som "Recovery". De går att utforska, mycket innehåll.

Det finns en floppydisk på datorn också, om det kan vara till någon hjälp.

 

Med Smart Restore installerade jag idag ett program som heter Master Cd Creator. Tanken var att jag skulle göra nya Master skivor och se om de fungerade bättre. Då jag försöker starta det programmet får jag emellertid upp ett meddelande "Det går inte att köra det här programmet på din dator. (Ingen partition för säkerhetskopior)"

 

Därför har jag kört fast nu. Jag kommer ingen vart med de master skivor jag har. jag lyckas inte göra nya masterskivor.

 

Vad kan jag göra? Finns det en möjlighet att göra en ren installation utan CD-skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra guide men du verkar ju få stopp direkt:

http://xp.maratonmannen.se/

 

Kan du läsa innehållet på skivorna? Alltså med Windows igång?

Bör se ut som bild.

Hej.

Jag har läst den fina guiden, men jag kommer inte långt i och med att datorn inte bootar från Master skivorna.

Ja, jag kan läsa innehållet från skivorna.

Bifogar bild med innehåll från skiva nr 1.

post-53783-0-27679000-1304448441_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har läst den fina guiden, men jag kommer inte långt i och med att datorn inte bootar från Master skivorna.

Ja, jag kan läsa innehållet från skivorna.

Bifogar bild med innehåll från skiva nr 1.

Kan du bifoga bild över de övriga skivorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 & tre ser ju att vara identiska.

För mig verkar det vara någon form av reparationsskiva. Påminner ju lite om ms-dos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 & tre ser ju att vara identiska.

För mig verkar det vara någon form av reparationsskiva. Påminner ju lite om ms-dos

De är inte identiska, bara nästan. Den nionde ikonen (2:a i 2:a raden) skiljer sig. DISK2.ID resp DISK3.ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att dina skivor är något annat, något liknande denna tråd //eforum.idg.se/topic/329212-kan-inte-installera-om-windows-xp/page__pid__1542407#entry1542407 men där är det omvänt, man startar från en skiva där skivan eg. är ett verktyg för att komma åt en dold partition där installationsfilerna ligger.

I ditt fall, tror jag, ska man starta upp på annat sätt ex. genom att trycka en funktionstangent i uppstarten. Kanske finns där en dold partition som då utgör ett verktyg som kan tillgodogöra sig innehållet på dina tre skivor.

 

Jag har aldrig behövt nyttja denna typ av "restore" jag har alltid haft tillgång till skivor, eller ISO att göra en ny skiva av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

sperto!

 

En möjlighet är att ladda ner en OEM av den version du har av Windows XP på datorn, som jag antar att det är och sedan använda den product key som sitter på datrorn, när du installerar om. Oftast får man bara en chans att göra dessa recoveryskivor du har. Har du ingen fabriksåterställning på datorn, är en orginalskiva eller liknande enda möjligheten. Du måste exempelvis använda dig av någon torrentsajt, för att ta hem en dylik ISO-fil av XP och bränna denna till CD. Jag garanterar att det funkar, bara du lyckas hitta ett orört ex.

 

Ett tips, om du mot förmodan inte lyckas med dina recoveryskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att dina skivor är något annat, något liknande denna tråd //eforum.idg.se/topic/329212-kan-inte-installera-om-windows-xp/page__pid__1542407#entry1542407 men där är det omvänt, man startar från en skiva där skivan eg. är ett verktyg för att komma åt en dold partition där installationsfilerna ligger.

I ditt fall, tror jag, ska man starta upp på annat sätt ex. genom att trycka en funktionstangent i uppstarten. Kanske finns där en dold partition som då utgör ett verktyg som kan tillgodogöra sig innehållet på dina tre skivor.

 

Jag har aldrig behövt nyttja denna typ av "restore" jag har alltid haft tillgång till skivor, eller ISO att göra en ny skiva av.

Skivorna skapades som master skivor (recovery/återställning) det är jag säker på. Varför de inte fungerar vet jag inte?

Jag har försökt ta reda på hur man når en ev dold partition men har inte hittat något konkret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sperto!

 

En möjlighet är att ladda ner en OEM av den version du har av Windows XP på datorn, som jag antar att det är och sedan använda den product key som sitter på datrorn, när du installerar om. Oftast får man bara en chans att göra dessa recoveryskivor du har. Har du ingen fabriksåterställning på datorn, är en orginalskiva eller liknande enda möjligheten. Du måste exempelvis använda dig av någon torrentsajt, för att ta hem en dylik ISO-fil av XP och bränna denna till CD. Jag garanterar att det funkar, bara du lyckas hitta ett orört ex.

 

Ett tips, om du mot förmodan inte lyckas med dina recoveryskivor.

Wow, kan det vara så enkelt? Jag trodde att man behövde skivor specifika för just min dator.

Product key har jag.

 

OK, skall prova att ladda ner en OEM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
"Välj vilket operativsystem som skall startas.

Microsoft Windows XP Home Edition. [DENNA ÄR FÖRMARKERAD]

Återställningskonsolen för Windows XP.

Använd upp- och nedpilarna om du vill flytta markeringen.

Tryck därefter på retur.

 

Gissar att du ska trycka på nerpilen för att välja "Återställningskonsolen för Windows XP."

följt av retur.

Att "Microsoft Windows XP Home Edition." ÄR FÖRMARKERAD

beror på att "man" inte av misstag ska återställa/dvs formatera bort allt man har på hårddisken.

 

Varför bara 1 sekund betänketid?

Därför man har inte ökat betänketiden i t.ex. processorcykler i takt med att datorerna blivit allt snabbare.

 

Allvarligt talat, vad tjänar företagen på recovery. Det är mer prioriterat kunden köper ny dator.

Får du inte till det, har 512MB RAM eller mer och du läser engelska (för nästan alla information är på engelska), så kan du testa installera nån bra linuxrelease.

http://www.kubuntu.org/

nedan fodrar DVD-läsare

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/exton-maverick-10.10-1010mb-101025.iso

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/pclinuxos-exton-2011-1200mb-101022.iso

de två senare är försvenskade och innehåller ofta bättre drivare för hårdvara, t.ex. grafikchip

Tänk på att de hemladdade filer ska brännas som iso-filer

att bränna med låg hastighet för bästa kvalitet (jag kör 24x för CD, 4x för DVD) på bra

material, t.ex Verbatim, Fuji, INTE Sony för Sony har gett mig så många dåliga/odugliga data CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ftp://ftp.download.p...ll.com/DESKTOP/

 

Den instruktionen du fick är för iMedia 2005-2007 .Men det verkar stå i stort sett samma i instruktionen för 2004-2005 ,2007-2009 har jag ej tittat på.

 

Masterskivorna skall tydligen kunna användas som du gjort så det är väl något fel.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar all hjälp som ni bistått och bistår med. Jätteschysst!

 

Gissar att du ska trycka på nerpilen för att välja "Återställningskonsolen för Windows XP." följt av retur.

Jag provade detta. Valde "Återställningskonsolen för Windows XP." Följt av retur. Det enda som händer är att skärmen blev svart och datorn tyst. Uppe i vänstra hörnet blinkar en "underline". Jag har avvaktat för att se om något händer, men det gör det inte.

ftp://ftp.download.packardbell.com/DESKTOP/iMedia%20(2005-2007)/Documents/6960870101.pdf

Från sida 57 beskrivs hur man återställer datorn direkt från recoverypartitionen.(F11 vid start).

På min PB modell fungerar det inte att trycka på F11 vid uppstart, för att starta från recoverypartitionen. Datorn bara startar upp som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Jag provade detta. Valde "Återställningskonsolen för Windows XP." Följt av retur. Det enda som händer är att skärmen blev svart och datorn tyst. Uppe i vänstra hörnet blinkar en "underline". Jag har avvaktat för att se om något händer, men det gör det inte.

Då funka inte det.

På min PB modell fungerar det inte att trycka på F11 vid uppstart, för att starta från recoverypartitionen. Datorn bara startar upp som vanligt.

Då funka inte F11.

 

Jag har sett ett annat förslag istället för F11 (nämligen F4).

Mitt förslag är att du provar tryck F4 när den startar, senast när du ser den köra igenom BIOS kollen.

Och funkar inte F4 så är det bara prova vidare, efter kört F4 och F11 så har du "bara"

10st F-tangenter kvar att testa med.

Alternativt läs igenom datormanualen för tips. Har du ingen manual, kolla om manualen går att ladda ner från tillverkarens hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det panik.

 

Jag gick in i programmet som heter Smart Restore.

Där fanns ett alternativ att skapa en startdiskett för återställning. Lät ju bra.

Jag skapade en sådan. Gick bra. "Startdisketten till återställnings-CD:n är skapad."

 

Gjorde omstart. Datorn startade från startdisketten.

Det kom upp meddelande: "Data error reading drive A. Abort, retry, ignore, fail?"

Jag försökte först ett par gånger med Retry. Hjälpte inte.

 

Valde sedan Ignore. Processen fortsatte.

Den bad att jag skulle lägga i MasterCD 1. Gjorde det.

Processen startade. I huvudmenyn valde jag "Standard system restore" (återställa till fabriksinställningarna). Sedan kom det upp en ruta som sa att alla filer raderas på datorn. Valde OK.

 

"Searching for Boot Record from Floppy..OK".

Sedan stod det (igen): "Data error reading drive A. Abort, retry, ignore, fail?"

Jag försökte med Retry. Hjälpte inte. Valde ignore.

 

Progress indicator startade. Körde på till 100%.

Sedan: "Searching for Boot Record from Floppy..OK".

och "Data error reading drive A. Abort, retry, ignore, fail?"

Jag försökte med Retry. Hjälpte inte. Valde ignore.

 

Därefter "Kopierar filer till datorn". Körde på.

 

Sedan bad den om MasterCD 2. Stoppade i denna.

"Kopierar filer till datorn". Körde på.

 

Sedan "Lägg i den CD-ROM som heter 3". Jag la i MasterCD 3.

"Var god vänta". Sedan dök denna upp igen "Lägg i den CD-ROM som heter 3"

 

Där står jag nu. Jag kan uppenbarligen inte gå vidare eftersom den inte accepterar MasterCD 3.

 

Jag kan uppenbarligen inte fortsätta processen. Det finns inget Avbryt-alternativ. Att bryta strömmen till datorn verkar inte vara en bra idé.

Vad skall jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett ett annat förslag istället för F11 (nämligen F4).

Mitt förslag är att du provar tryck F4 när den startar, senast när du ser den köra igenom BIOS kollen.

Och funkar inte F4 så är det bara prova vidare, efter kört F4 och F11 så har du "bara"

10st F-tangenter kvar att testa med.

Alternativt läs igenom datormanualen för tips. Har du ingen manual, kolla om manualen går att ladda ner från tillverkarens hemsida.

Manualen har jag (finns för övrigt inte online så vitt jag vet, har letat för att kunna visa den). Jag har studerat den mycket grundligt, men har inte funnit nya tips.

 

Jag skall prova andra F-tangenter.

 

Men mitt AKUTA problem är det som jag beskrev i mitt förra inlägg, MasterCd 3, hur fortsätta eller hur avbryta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du stoppat i cd 3 och klickar på fortsätt, eller OK, vad händer då? Hör man att cd,n läses av? Eller poppar rutan omedelbart upp?

 

För övrigt så är väl "Data error reading drive A. Abort, retry, ignore, fail?" något som tråkigt nog hör till hantering med disketter..

 

Edit: Och du har inte av misstag tagit cd1 igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, jag försökte flera gånger med MasterCD 3. Plockade ur och la in igen, provade båda CD-läsarna. Plötsligt så accepterade den skivan. Förmodligen därför att jag gav datorn verbala hot om att förpassas till återvinningscentralen.

 

Processen fullföljdes. Omstart. Datorn omstartades och körde sitt eget race med installation, kontroller etc.

 

Så, det var klart. Återstår att se om det fungerar som det ska.

 

Tack för all hjälp.

 

Lösningen var alltså att skapa en startdiskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen därför att jag gav datorn verbala hot om att förpassas till återvinningscentralen.
:lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt installerat om XP.

Jag har kört fast på ett annat problem med drwtsn32.exe och dbghelp.dll.

 

Jag tyckte det var bäst att ställa frågan i en ny tråd eftersom det inte gäller ursprungliga frågan i denna tråden.

 

Rubrik: "Kört fast! drwtsn32.exe och dbghelp.dll."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt installerat om XP.

Jag har kört fast på ett annat problem med drwtsn32.exe och dbghelp.dll.

 

Jag tyckte det var bäst att ställa frågan i en ny tråd eftersom det inte gäller ursprungliga frågan i denna tråden.

 

Rubrik: "Kört fast! drwtsn32.exe och dbghelp.dll."

Utmärkt! :thumbsup:

Här hittar man tråden: //eforum.idg.se/topic/329282-kort-fast-drwtsn32exe-och-dbghelpdll/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt! :thumbsup:

Här hittar man tråden: //eforum.idg.se/topic/329282-kort-fast-drwtsn32exe-och-dbghelpdll/

Tack för länken, Cecilia.

 

Jag har sett i tidigare trådar att du är väldigt kunnig. Har du något förslag på lösning på mitt drwtsn32.exe problem så vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...